Gå til innhold

3-splits program, og antall treningsdager...


Åse K Wangberg

Anbefalte innlegg

Heisan, har en fråga som sikkert flere har vært innom her før og spurt om, men vi tar d omså igjen:)

Jeg er igang m et 3-splits program der jeg trener;

Bein for seg, bryst, skuldre og triceps for seg, og så rygg og biceps for seg...mitt spørsmål er da; hvor mange ganger i uken kan jeg ta hver splitt, altså...er d for mye for kroppen og trene i gjennomsnitt 6 dager i uken(ergo 2 dager pr.splitt)?

Jeg trener tungt m 3x 6-8 rep, har trent styrke i om lag 2 1/2 år, på "hobbybasis", hadde pause fra all trening fra rundt påske og hele sommeren, men er nå igang igjen...og denne gangen særiøst!!! Derfor er dette veeeldig viktig for meg å få all trening gjort 110% korrekt!!!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så sant du får nok hvile og nok næring så kan du fint kjøre igjennom kroppen to ganger i uken, mange mener faktisk at det skal være ideelt. For å få litt variasjon så kan du forandre øvelser og repetisjonsnivå på de to gjennomkjøringen. F.eks kjøre mer styrkeorientert (lave reps) på de første 3 dagene for så å kjøre litt høyere reps på de 3 siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon høres veldig bra ut, så d lar seg nok greit ordne!

Hvile får jeg vel egentlig greit nok av, men når d gjelder næring er jeg litt mer usikker!

Lever i en bobble om hva jeg skal gjøre næringsmessig...periodisk faste el. spise godt(sunt)m mat...et evigvarende spørmål hengende over meg det der!:meh:

Hat tatt en Tanitatest(hvor mye hold d er i det, vet jeg ikke), og der kom det frem at jeg må få i meg mer mat, og derav også proteiner, for å ikke tære på muskelmassen... Da er vel ikke Periodisk faste det rette...eller?

Eilin; Kroppen min tåler mye "juling", så jeg tror ikke d blir noe problem å holde 6 dager gående;) Må nok desverre bli 5 ddager ene uken pga.arb. :( Jeg merker også fremgang...og d er digg!!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon høres veldig bra ut, så d lar seg nok greit ordne!

Hvile får jeg vel egentlig greit nok av, men når d gjelder næring er jeg litt mer usikker!

Lever i en bobble om hva jeg skal gjøre næringsmessig...periodisk faste el. spise godt(sunt)m mat...et evigvarende spørmål hengende over meg det der!:meh:

Hat tatt en Tanitatest(hvor mye hold d er i det, vet jeg ikke), og der kom det frem at jeg må få i meg mer mat, og derav også proteiner, for å ikke tære på muskelmassen... Da er vel ikke Periodisk faste det rette...eller?

Eilin; Kroppen min tåler mye "juling", så jeg tror ikke d blir noe problem å holde 6 dager gående;) Må nok desverre bli 5 ddager ene uken pga.arb. :( Jeg merker også fremgang...og d er digg!!!:)

Du kan egentlig spise akkurat hvordan du vil. Periodisk faste er ikke en diett men et spisemønster. Hvor mye proteiner du får i deg bestemmer du helt selv da det er du som styrer hva du skal spise, periodisk faste forteller deg bare når du skal spise. Tanitatester skal du ikke legge mye vekt i, da de er notorisk unøyaktig. Bruk heller dine egne øyne i speilet og hvordan du føler deg etter en uke med trening til å fortelle deg hva du bør gjøre anderledes.

Om du må ha i deg mer mat så er det bare en ting å gjøre: ETA MEIR! Med mat kommer fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Variasjon høres veldig bra ut, så d lar seg nok greit ordne!

Hvile får jeg vel egentlig greit nok av, men når d gjelder næring er jeg litt mer usikker!

Lever i en bobble om hva jeg skal gjøre næringsmessig...periodisk faste el. spise godt(sunt)m mat...et evigvarende spørmål hengende over meg det der!:meh:

Hat tatt en Tanitatest(hvor mye hold d er i det, vet jeg ikke), og der kom det frem at jeg må få i meg mer mat, og derav også proteiner, for å ikke tære på muskelmassen... Da er vel ikke Periodisk faste det rette...eller?

Eilin; Kroppen min tåler mye "juling", så jeg tror ikke d blir noe problem å holde 6 dager gående;) Må nok desverre bli 5 ddager ene uken pga.arb. :( Jeg merker også fremgang...og d er digg!!!:)

Hehe, da er det bare å kjøre på;)

Jeg går ikke på noe diett eller periodisk faste, men jeg spiser sunt, og har lov til å spise snop en dag i uka:) blir mye egg og rent kjøtt, og ikke minst masse salat;) jeg spiser mer fett og proteiner om morgenen, så legger jeg på mer karbohydrater utover dagen, samtidig som jeg minker på fett:) dette syns jeg fungerer veldig bra! Selvfølgelig en glipp her og der, men går heldigvis sjelden i energioverskudd;) bare stå på og finn en diett, eller ett kosthold du vil trives med:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps...her hviler en ikke på lauvbærbladene!;)

Jeg spiser også sunt og fornuftig...mener jeg selv da, hehe... Mye kylling, fisk, broccoli(MYE broccoli), byggris, egg, proteinshake på morgenen, og etter trening, osv osv... jeg spiser dog IKKE verken snop eller snacks, heller ikke noen form for brus! Sluttet m dette for rundt 7-8 uker siden nå, har ingen "sug" etter det heller, så da dropper jeg bare hel og holdent, rett og slett:)

Tror heller ikke dette er hokkus pokkus, men bare viktig for meg og vite at d er riktig d jeg gjør:) Er ikke mange av jentene som trener der jeg holder til, og satser slik som jeg ønsker...så da blir man litt ensom og selvsentrert, godt og ha et forum som dette for å dele treningsrelaterte ting tang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...