Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har for noen uker siden klart å skade korsryggen under trening, ifølge legen så er det mest sannsynlig lumbago. Det jeg lurer på er om noen har noen tips til hvordan jeg burde trene? Jeg har blittt henvist til fysioterapi, men har ennå ikke fått time. Jeg blir gal av å sitte i ro rett og slett, men går mange turer :) og vurderer etterhvert å kanskje starte med pilates. Men har også lyst til å trene styrke i det små.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10889-styrketrening-etter-ryggskade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har liten erfaring med lumbago, men har slitt en del med smerter i korsryggen. Årsaken til mine smerter var fist for svak muskulatur, dårlig holdning og noen sener som var litt for stramme, så det kan kanskje ikke sammenlignes helt.

Uansett, turer i ulendt terreng er veldig bra. Om du skal gå mye, så prøv å unngå harde underlag. Ellers er eg ingen ekspert men eg ville venta med tyngre styrketrening til fysioterapauten har gitt klarsignal.

Lumbago betyr "smerter i rygg", så om legen gir deg denne "tilstanden" beskriver ikke så mye. Du bør ihvertfall ikke sitte hjemme og ikke bevege deg når du har vondt i ryggen. Bør få fysioterapauten til å finne ut hva slags problemområder du har i rygg, hofte, kne, ankel etc og jobbe mye med dette selv. Styrka svake punkter, og øke bevegligheten i områder som er for stramme.

Jeg fikk "lumbago" etter at jeg kjørte pendlay rows for lenge siden, klarte såvidt å reise meg fra senga, så fikk smertestillende og beskjed om å gå, svømme og være generelt aktivt. Bare det å gå lenge hjelper som søren, verste man kan gjøre er å legge seg stille ned.

Prøv hipthrust, birddog og sånne øvelser også, gode for å få igang ryggen! Har du tilgang på terapimaster eller slynger på treningsstudio?

Annonse

Jeg fikk "lumbago" etter at jeg kjørte pendlay rows for lenge siden, klarte såvidt å reise meg fra senga, så fikk smertestillende og beskjed om å gå, svømme og være generelt aktivt. Bare det å gå lenge hjelper som søren, verste man kan gjøre er å legge seg stille ned.

Prøv hipthrust, birddog og sånne øvelser også, gode for å få igang ryggen! Har du tilgang på terapimaster eller slynger på treningsstudio?

Jeg har tilgang på slynger ja. Men skal som alle ha anbefalt vente med styrketreningen til etter at jeg har fått snakket med fysio. Jeg går veldig mye nå, merker at det gjør underverker for ryggen. :) Hvordan er ryggen din per dags dato? Har du blitt bedre :)?

For meg gikk det over etter et par dager, og jeg var i full trening igjen da. Tror som nevnt over, lumbago kan være alt mellom himmel og jord. Jeg ville nok trent, bare ikke gått i full gang med markløft, og andre øvelser som direkte belaster korsryggen. Men øvelser som aktiverer korsryggen ville jeg gått for, type

, og tenk den slags øvelser, som nevnt før, søk opp birddog, fantastisk bra øvelse mange glemmer!

Har hatt prolaps i 4-5 år nå, og jeg klarer helt fint å trene tung knebøy med mindre jeg har sinnsyke smerter. Av markløft holder jeg meg til rack pulls for å redusere belastningen på korsryggen noe. Synes for øvrig pendlay rows er en sikker vinner, spesielt sammenliknet med vanlig fremoverlent stangroing, som er satan's verk dersom man sliter med skade i korsryggen,

Tusen takk for svar, er først og fremst beroligende å høre at man kan bli bra igjen :) Jepp, ser veldig frem til fysioterapi, skal nok klare å "bare" gå turer og holde meg unna tung trening før jeg har fått snakket med fysio :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...