Gå til innhold

Slyngetrening?


Line88

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En liten brukerhistorie om slynger:

Det er veldig gunstig i forhold til skadeforebygging, i 2006 fikk jeg påvist spondylolistese og beskjed av legen om at jeg ikke burde drive med fotball lenger eller annen idrett som kunne involvere mye uforutsigbare taklinger / vridninger av kroppen av. Fikk også beskjed om at styrketrening og særlig knebøy var noe jeg burde holde meg unna foruten å trene med egen kroppsvekt. Etter å ha fått et tilbakefall i februar 2010 tok jeg kontakt med en god manuellterapaut ved aktivklinikken på lhmr og fikk anvist en rekke øvelser i slynger. Etter flere måneder med slyngetrening 4 ganger i uka kom jeg tilbake og nå kan jeg bøye, marke og gjør det meste av øvelser og til og med på et konkurransenivå. Det krever at jeg helst bør trene kjernemuskelaturen og slynger helst en gang i uka, men dette er med på å holde meg vekk fra skadeproblematikken i ryggen og kan leve som normalt.

Så JA, slyngetrening er veldig effektivt i forhold til å rekruttere alt av småmuskler rundt et skadeområdet som vil kunne føre til økt stabilitet enten det gjelder skuldre/rygg/ankler/whatever. Er sikker på at arbeidsskadene av for mye stillesittende arbeid vil kunne bli løst ved hjelp av slyngetrening uten tvil, sett deres ansatte 10-20 min 1-2 ganger i uka i slyngetrening så slipper du folk som klager over ryggvondt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten brukerhistorie om slynger:

Det er veldig gunstig i forhold til skadeforebygging, i 2006 fikk jeg påvist spondylolistese og beskjed av legen om at jeg ikke burde drive med fotball lenger eller annen idrett som kunne involvere mye uforutsigbare taklinger / vridninger av kroppen av. Fikk også beskjed om at styrketrening og særlig knebøy var noe jeg burde holde meg unna foruten å trene med egen kroppsvekt. Etter å ha fått et tilbakefall i februar 2010 tok jeg kontakt med en god manuellterapaut ved aktivklinikken på lhmr og fikk anvist en rekke øvelser i slynger. Etter flere måneder med slyngetrening 4 ganger i uka kom jeg tilbake og nå kan jeg bøye, marke og gjør det meste av øvelser og til og med på et konkurransenivå. Det krever at jeg helst bør trene kjernemuskelaturen og slynger helst en gang i uka, men dette er med på å holde meg vekk fra skadeproblematikken i ryggen og kan leve som normalt.

Så JA, slyngetrening er veldig effektivt i forhold til å rekruttere alt av småmuskler rundt et skadeområdet som vil kunne føre til økt stabilitet enten det gjelder skuldre/rygg/ankler/whatever. Er sikker på at arbeidsskadene av for mye stillesittende arbeid vil kunne bli løst ved hjelp av slyngetrening uten tvil, sett deres ansatte 10-20 min 1-2 ganger i uka i slyngetrening så slipper du folk som klager over ryggvondt ;)

Skriver under på dette. Jeg har slitt med igjenkommende "hekseskudd" fra `98. I år skjedde det senest i Juli, etter en vridning under et flytteprosjekt. Men forskjellen var at denne gangne vedvarte det, og smerten var ikke bedre etter 2-3 uker, som det pleide. I midten av August startet jeg med slyngetrening av kjerne, og du verden for en forskjell. Da jeg startet kunne jeg ikke engang tenke på rygghev, markløft var ikke engang i tankene. Nå kjører jeg lett 4 x 10 med 10-15 kg belastning i rygghev, og markløft og knebøy går uten smerter, dog med lette 50 kg vekter og mange reps, foreløpig.

Kjører slynge 3-4 ganger i uken, det er morro, utfordrende og steinhardt, om en gjør det riktig. Blir godt kjent med kjerne, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slyngetrening har fungert supert for meg! Slet veldig med strålinger i beina og betennelse fra hofte til tærne, samt svake knær og hofter. Har trent med det i ca 1 år for å trene opp stabiliserende muskler og styrken i hofta, utside lår og rundt knærne. Har gått fra å totalvibrere av utmattelse med ekstra strikker hos fysioterapeut, til å klare øvelsene på "høyeste" vanskelighetsgrad nå, og merker stor forbedring i kjernemuskulaturen og har trent vekk mye smerter i beina:) ANBEFALES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...