Gå til innhold

Kompresjonsstrømper...


Illyria

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med smerter i legg ved gange (uansett underlag) + at føttene mine "sovner av" når jeg løper. Dette problemet har jeg hatt i et par år nå, og legene mine sier "kjøp deg nye sko og gå riktig". Etter flere par sko er problemet fremdeles tilstede, inkludert beinhinnebetennelse. Hurra...

Jeg har lest litt rundt her på bloggen, og sett flere snakke om kompresjonsstrømper, og vurderer å skaffe meg dette.

Er det da best med en hel strømpe, eller funker det like greit med leggvarianten? (Ala dette

2XU Compression Calf Guard

).

All tips mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det da best med en hel strømpe, eller funker det like greit med leggvarianten?

Hei, jeg har i perioder hatt problemer med beinhinnebetennelse og har brukt både hel strømpe og løs legg (som du linket til) fra 2XU. Min erfaring er at hel strømpe er absolutt best med tanke på framsiden av leggen. Den løse varianten tar bedre lenger opp og bak på den store legg muskelen.

Det finnes flere varianter men velg noen som er laget for trening. Det har med materiale og vaskbarhet og gjøre. De fleste variantene som selges på apoteker er mer beregnet på restitusjon og støtte ifm med dårlig sirkulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slet akkurat med det samme som trådstarter. Jeg hadde kjøpt meg nye sko i januar (asics gel kayano 16) og tenkte ikke på at disse var oppbrukt. I tillegg trente jeg mye i bakker, noe som gjorde at jeg hadde stor belastning på hælen når jeg sprang nedover.

Uansett, endte opp med å kjøpe meg nye sko (Mizuno Wave Creation 13 - fantastisk sko) siden dempingen på de gamle hadde blitt ødelagt for flere måneder siden. Kjøpte meg også CEP kompressjonsstrømper, samt roet ned bakkeløp og begynte med flere sone 1 langtur istedenfor.

Resultatet ble lite til ingen smerter, og antall km i uken ble nesten fordoblet. :)

Har brukt leggvarianten før, men finner en hel sokk mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, folkens! Har lest mye bra og litt negativt om 2XU strømpene (både hel og kun leggdel). Fikk til og med tips fra en på jobben om at de strømpene revner raskt i fotdelen...

Har også lest litt og fått anbefalt Calf support fra Rehband, noen med erfaringer? Noen mener disse funker fint i både trening og restitusjon pga de fører bedre varme enn 2XU...

Viss du sier kor du bur kan eg hooke deg opp med nærmeste klinikk.

Tromsø, fant ortopedisk verksted her ved å google :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har i perioder hatt problemer med beinhinnebetennelse og har brukt både hel strømpe og løs legg (som du linket til) fra 2XU. Min erfaring er at hel strømpe er absolutt best med tanke på framsiden av leggen. Den løse varianten tar bedre lenger opp og bak på den store legg muskelen.

Det finnes flere varianter men velg noen som er laget for trening. Det har med materiale og vaskbarhet og gjøre. De fleste variantene som selges på apoteker er mer beregnet på restitusjon og støtte ifm med dårlig sirkulasjon.

Den verste smerten i forhold til beinhinnebetennelsen kommer kun hvis jeg går for mye på asfalt eller mølla... Men det som slår inn aller først, er de (til tider) ekstreme smertene bak i leggene... Som fører til at fotbladet sovner! Så jeg undrer på om jeg skal prøve meg på den løse varianten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg sånn legghalvdel i dag, og har nettopp testa.

Både fornøyd og misfornøyd, glad for erfaringen! Smertene bak i leggen forsvant fort, sikkert bare oppvarming som gjorde vondt. Merka at det varmer godt rundt leggene. etter 500 meter merka jeg GODT at det er anklene mine som lager ekstrem smertehelvete for meg, og dermed sender "ilinger" opp gjennom framre del.. Aka beinhinnebetennelse.. Gikk gråtende hjem igjen, etter å ha kanskje gått 1km tilsammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...