Gå til innhold

Gangsperr-helvete


Tessa

Anbefalte innlegg

Lurer bare på en ting ang. gangsperr.. før likte jeg følelsen av å være støl fordi jeg tenkte at DA hadde treningsøkta vært virkelig bra, men nå er det bare slitsomt fordi jeg hele tiden har så vondt at jeg nesten aldri har bevegeligheten i orden. Det begnte etter jeg fikk et 2-splitt program for halvannen måned siden. Er treningsprogrammet for hardt for meg?Kjører hver muskel til total utmattelse hver gang, gjør dette mer vondt enn godt, eller er gangsoerren bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke nok kunnskaper til å svare på om det ikke er bra, men det høres jo ikke særlig behagelig ut å være konstant støl i halvannen mnd. Du kan jo prøve deg på en uke hvor du kjører det samme programmet, bare med litt mindre vekter, så du ikke kjører deg helt til utmattelse, for å komme deg over stølheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer bare på en ting ang. gangsperr.. før likte jeg følelsen av å være støl fordi jeg tenkte at DA hadde treningsøkta vært virkelig bra, men nå er det bare slitsomt fordi jeg hele tiden har så vondt at jeg nesten aldri har bevegeligheten i orden. Det begnte etter jeg fikk et 2-splitt program for halvannen måned siden. Er treningsprogrammet for hardt for meg?Kjører hver muskel til total utmattelse hver gang, gjør dette mer vondt enn godt, eller er gangsoerren bra?

Jeg tror ikke det er bra å kjøre hver muskel til total utmattelse hver gang. Tvert imot, så tror jeg det er bra å gjøre det 2-3 ganger hver mnd, men generelt så vil det over tid gi overtrenig, etter min erfaring iallefall. Kjører du 3-4 sett på bryst, så kan du kjøre hardt, veldig hardt, da kan du uansett ikke overtrene, men kjører du for eksempel 10 steinharde sett på bryst hver gang, så vil du stagnere, blir støl, overtrent og ligge godt inne i faresonen for skader, med mindre du har 18-24 mnd med trening i deg.

Jeg ville råde deg til å plukke ut to øvelser hver gang, og kjøre 3-4 sett på dem, tunge vekter den ene uken, og neste uke ville jeg velge to andre øvelser, og kjøre samme antall sett, men flere reps, kanskje 10-12. Med denne typen variasjon er du iallefall garantert fremgang hele tiden, spesielt om du kjører med høy intensitet. Det er ikke antall øvelser og sett som avgjør fremgang, det er intensiteten og variasjonen (veldig grovt forenklet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er bra å kjøre hver muskel til total utmattelse hver gang. Tvert imot, så tror jeg det er bra å gjøre det 2-3 ganger hver mnd, men generelt så vil det over tid gi overtrenig, etter min erfaring iallefall. Kjører du 3-4 sett på bryst, så kan du kjøre hardt, veldig hardt, da kan du uansett ikke overtrene, men kjører du for eksempel 10 steinharde sett på bryst hver gang, så vil du stagnere, blir støl, overtrent og ligge godt inne i faresonen for skader, med mindre du har 18-24 mnd med trening i deg.

Jeg ville råde deg til å plukke ut to øvelser hver gang, og kjøre 3-4 sett på dem, tunge vekter den ene uken, og neste uke ville jeg velge to andre øvelser, og kjøre samme antall sett, men flere reps, kanskje 10-12. Med denne typen variasjon er du iallefall garantert fremgang hele tiden, spesielt om du kjører med høy intensitet. Det er ikke antall øvelser og sett som avgjør fremgang, det er intensiteten og variasjonen (veldig grovt forenklet).

Det er mest beina jeg sliter med.. og jeg gjør jo bare 3 øvelser på dem, kommer litt an på hvor mange sett jeg kjører fra gang til gang. Tror det er utfall som gjør at gangsperren sitter så heftig, men kan jo prøve å bare kjøre 2 øvelser en stund og se hvordan det går.. Hadde vært godt å klart å GÅ hjem fra trening etter en beinøkt for en gangs skyld :p Takk for svar, må vel bare innse at jeg ikke er noen super-woman :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...