Yatzy Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Ok dette er et litt små dumt spørsmål synes jeg... I følge diett.no trenger jeg : 1975 kcal om dagen Jeg ønsker å få litt kjøtt på kroppen, alså muskler, men samtidig ikke legge på meg fett, og aller helst gå litt ned i fett %. Det går vel av seg selv når man får muskler av trening? Alså at fettet gradvis forsvinner når musklene tar over... Man kan vel kalle det for at jeg ønsker å bli strammere, og mer definert her og der. MEN, må jeg ha nøyaktig 1975 i løpet av dagen? Må jeg ha litt mer for å bygge muskler? Eller må jeg ha litt mindre? I følge diett.no får jeg i meg mer proteiner enn karbohydrater.. Det er vel kjekt? Jeg er 165 høy, veier 61 kg, har nok litt høyere fett % enn muskel masse. Trener styrke 3 ganger i uka, går ellers tur med hunden hver dag (aktiv hund, så det er lange turer). Kondisjons trening er det lite av i sommerhalvåret pga astma og allergi problemer Håper noen som kan mer enn meg kan hjelpe meg ! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
OhMickey Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 For å bygge muskler må du ligge på overskudd. Ikke no vits å ligge på nøyaktid det diett.no sier, de har jo egentlig ikke peilig utifra den lille infoen du plotter inn. Her må du nok føle deg litt frem selv, teste ut litt. Prøv å legg den på ex. 2000 +/- og se hvordan kroppen reagerer på det. Det er en stor fordel å spise mye proteiner og mindre karbohydrater, spesielt om du trener styrke. Sånn type 2gram protein pr kg kroppsvekt. Ex jeg på 58kg spiser ca 120gram proteiner om dagen. Sikkert noen som kan hjelpe deg litt mer spesifikt Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 Aha ja, takk for svar ! Jeg ligger gjennomsnittelig i underskudd jeg da, det er kanskje ikke så smart. Har slitt endel med spiseforstyrrelser, lite kult, så å ligge i overskudd er en utfordring. Men jeg gjør så godt jeg kan, klarer å ligge på over 1400 kcal om dagen, og det er jeg jo stolt av hehe.. (Tidligere ar 6-800 kcal om dagen). Men dette er jo ingen unnskyldning, her er det bare å ta seg i nakken og få i seg mer mat, proteiner . Jeg følger jo ikke diett.no slavisk hehe, men synes jo det er kjekt med en slags pekepinn, siden dette er noe jeg ikke har så god greie på selv Bør jeg ta kostilskudd? Protein pulver, vitaminer osv? er produkter som dette i det heletatt noen vits? Proteinpulver er kanskje en god idè siden det ikke alltid er like enkel å få i seg nok proteiner.. Hmmm, mange tanker og spørsmål her i gården ja, men vil jo lære! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
OhMickey Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Aha ja, takk for svar ! Jeg ligger gjennomsnittelig i underskudd jeg da, det er kanskje ikke så smart. Har slitt endel med spiseforstyrrelser, lite kult, så å ligge i overskudd er en utfordring. Men jeg gjør så godt jeg kan, klarer å ligge på over 1400 kcal om dagen, og det er jeg jo stolt av hehe.. (Tidligere ar 6-800 kcal om dagen). Men dette er jo ingen unnskyldning, her er det bare å ta seg i nakken og få i seg mer mat, proteiner . Jeg følger jo ikke diett.no slavisk hehe, men synes jo det er kjekt med en slags pekepinn, siden dette er noe jeg ikke har så god greie på selv Bør jeg ta kostilskudd? Protein pulver, vitaminer osv? er produkter som dette i det heletatt noen vits? Proteinpulver er kanskje en god idè siden det ikke alltid er like enkel å få i seg nok proteiner.. Hmmm, mange tanker og spørsmål her i gården ja, men vil jo lære! Er i samme båt som deg, sliter med å få i meg nok, og ligger ofte på underskudd. Men har lært meg å spise mer kaloriholdig mat som smør, majones, avokado, nøtter o.l. som hjelper meg en del. Personlig supplerer jeg med proteinpulver, siden jeg ikke får i meg nok proteiner fra maten, dette kan være en ide om du har samme problemet. Spiser lite kjøtt, derav mitt proteinproblem Omega 3 er veldig greit å ta hver dag, spesielt om du spiser lite fisk. Tar det selv selvom jeg spiser fisk nesten hver dag. Multivitamin skader nok ikke heller, men synes selv det er dyrt, og om man spiser ett godt variert kosthold med mye grønnsaker og frukt er det ikke nødvendigvis nødvendig, selvom noen sverger til dette Diett.no er genial til å gi deg en pekepinn på hvor mye du får i deg. Trodde selv jeg lå på overskudd til jeg begynte å logge maten, og fant ut at jeg lå på 1000kcal underskudd Yatzy 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 Ja, jeg var bombe sikker på at jeg lå på et kjempe overskudd jeg, men da jeg la inn logg på hva jeg spiser og hvor mye, fant jeg ut at jeg ligger i underskudd. 2000kcal høres voldsomt mye ut, men jeg skal gjøre en innsats ja! Smør har jeg begynnt med ja, spiste det aldri før. Og jeg er kjempe glad i nøtter, men avokado får jeg ikke ned 'urk' . Jeg tror jeg skal prøve meg på litt protein pulver i en periode, for jeg tror ikke jeg får ikke meg nok proteiner i løpet av dagen.. 111.12 gram protiner i dag, 78.03 gram i går og ynkelige 47.25 gram dagen før der igjen. Det er vel alt for lite for meg! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Diett.no kan ikke fortelle deg om du er i underskudd eller ikke, det kan du bare vite om du følger med på vekten over tid. Hvis du går ned i vekt over tid, så er du i underskudd. Hvis vekten står stille eller går opp, så er du nok ikke i underskudd, uansett hva beregningene sier. Med en vekt på 61kg kan du ta sikte på rundt 120g proteiner om dagen, og som de andre her har foreslått kan du ta utgangspunkt i 2000 kcal. Proteinene vil dekke ca 500 kcal, noe som vil si at du har 1500 kcal som kan fordeles på karbohydrater og fett. Dette tilsvarer i ekstremtilfellene 375g karbohydrater eller 167g fett, men det mest praktiske er å legge seg på en mellomting. 90g fett og 175g karbohydrater kan være et utgangspunkt, så kan du justere videre utifra egne preferanser og hvilken mat du trives best med. For å få i deg nok proteiner kan det være greit å benytte seg av proteinpulver, siden du nevner at du har problemer med å få i deg nok. For å få i deg nok energi kan det også være praktisk å få i seg en del flytende, siden dette metter mindre. En smoothie med litt frukt, bær, juice og en smaksnøytral olje gir fort mye energi uten at det nødvendigvis er så vanskelig å få i seg. Det beste rådet jeg kan gi deg er likevel å ikke regne så ekstremt nøye på det du får i deg. Spesielt siden du nevner at du tidligere har slitt med spiseforstyrrelser kan en slik adferd være med å trigge et tilbakefall. Om du velger å veie og logge all maten en stund for å få greie på hvor mye du faktisk kan putte i deg i løpet av en dag, så er det greit, men prøv å komme deg over på øyemål og ca-tall så fort som mulig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Takk, du har et veldig vikting poeng! Det skal jeg ta med videre. Kommer nok ikke til å bruke diett.no aktivt, men som sagt synes jeg jo det var kjekt med en pekepinn. Jeg har en sånn dum angst for å bli overvektig, så, som du sier, kan vel det trigge tilbake sykdom. Men konklusjon: For å bli mer definert, alså få muskler, men også miste fett, så må man gå i kcal overskudd? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Takk, du har et veldig vikting poeng! Det skal jeg ta med videre. Kommer nok ikke til å bruke diett.no aktivt, men som sagt synes jeg jo det var kjekt med en pekepinn. Jeg har en sånn dum angst for å bli overvektig, så, som du sier, kan vel det trigge tilbake sykdom. Men konklusjon: For å bli mer definert, alså få muskler, men også miste fett, så må man gå i kcal overskudd? Både muskler og fett inneholder energi. En kg fettvev vil bidra med ca 7000 kcal, mens en kg muskelvev inneholder ca 1200 kcal når det brytes ned. Hvis du ligger i overskudd, vil du ikke klare å redusere fettlagrene. Hvis du ønsker å redusere fettmengden samtidig som du øker muskelmassen, så vil dette ta lang tid. Legg deg da omtrent på vedlikehold, og mål fremgangen ved å måle f.eks. midjeomkrets. Hvis du blir mindre rundt magen samtidig som vekten står mer eller mindre i ro, så er det et godt tegn på at du nettopp mister fett og bygger muskler Dette er dog et langsiktig prosjekt, men om du ønsker å ha en relativt lav fettprosent året gjennom, og ikke har noe hastverk, så er dette kanskje veien å gå for deg Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg vet faktisk ikke hva min fett % er, men jeg tror den er litt høt i forhold til muskel masse. Jeg tror jeg holder meg på vedlikehold i forhold til inntak av kcal, for vekten står stort sett på 60-62 (kommer ann på dagsformen og når på dagen jeg veier meg). Ønsket er jo å få vekk litt fett, og heller bli sterkere og mer definert. Om dette tar tid, så får jeg jo bare ta tiden til hjelp! Finnes jo ikke noe qick fix på slikt. Tror jeg skal begynne å måle meg litt her og der Hvor på kroppen er det best å ta mål? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
OhMickey Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg vet faktisk ikke hva min fett % er, men jeg tror den er litt høt i forhold til muskel masse. Jeg tror jeg holder meg på vedlikehold i forhold til inntak av kcal, for vekten står stort sett på 60-62 (kommer ann på dagsformen og når på dagen jeg veier meg). Ønsket er jo å få vekk litt fett, og heller bli sterkere og mer definert. Om dette tar tid, så får jeg jo bare ta tiden til hjelp! Finnes jo ikke noe qick fix på slikt. Tror jeg skal begynne å måle meg litt her og der Hvor på kroppen er det best å ta mål? Du blir med en gang å se litt mer "toned" ut når du får mer muskler, og da kan det hende du ikke føler at du trenger å gå så mye ned i fett % Men er vanskelig å bygge muskler på underskudd, det vet jeg alt om Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
May-Linn Vorland Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Har lurt litt på det samme faktisk, mitt synspunkt på dette er hvor rask forbrenning eller hva hvileforbrenningen (BMR) din er. Gener, enzymer, muskelmasse og hormoner spiller har en påvirkning på hvor BMRen for hver enkelt person. Min BMR er på 1530 kalorier, og lurer egnetlig litt på hvor mange kalorier skal innta på en aktiv dag, trener styrke 3 ganger i uken og går turer. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
OhMickey Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 trening.no - BMR kalkulator. Finnes desverre ingen generell fasit, her må man prøve seg litt frem Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 trening.no - BMR kalkulator. Finnes desverre ingen generell fasit, her må man prøve seg litt frem Aha, prøvde den og fikk opp dette: Resultat: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2190 kcal. Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1413 kcal. For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1752 kcal. For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 2190 kcal og 2628 kcal. Jeg har hørt at man kan veie seg på en slik 'fitnessvekt', da kan man få vite fordelingen av muskelmasse, fettprosent, beinmasse osv.. Stemmer dette? Får man vite BMR'en sin også? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
OhMickey Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Aha, prøvde den og fikk opp dette: Resultat: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2190 kcal. Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1413 kcal. For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1752 kcal. For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 2190 kcal og 2628 kcal. Jeg har hørt at man kan veie seg på en slik 'fitnessvekt', da kan man få vite fordelingen av muskelmasse, fettprosent, beinmasse osv.. Stemmer dette? Får man vite BMR'en sin også? Ja det finner du på enkelte treningssenter, bla. Sats. Det finnes vel to typer. De er ikke helt nøyaktige, men gir deg en pekepinn. Ja, og da får du vite BMR også. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-386911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yatzy Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Akkurat, ja de har en slik en på Spenst her Da skal jeg prøve å få til en slik veiing. Kan jo være interessant og veie meg nå, også en gang til om et halvt år, for å se om det det er noe forskjell Uansett, takk for mange interresante svar! Nå har jeg lært mye nytt! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10338-kcal-n%C3%B8yaktig-mer-mindre-f%C3%A5-litt-mer-kj%C3%B8tt-p%C3%A5-kroppen/#findComment-387006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.