Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det sån at vis man spiser 7000 kcal overskudd på en dag og ikke forbrenner de så har man lagt på seg 1 kg fett på en dag? Eller lager kroppen fett bare vis du holder på sån lenge? Jeg må ferie idag siden jeg har gått ned 22 kg :)

Håper på et svar :)

Tusen takk på forhånd!

Fortsetter under...

Kroppen er ikke i stand til å lagre et kg fettvev på så kort tid. Energiforbruket ditt denne dagen vil øke ganske mye, og sannsynligvis vil en god del av dette også gå gjennom systemet ufordøyd.

Matinntaket de neste dagene vil sannsynligvis også nedreguleres som følge av kroppens egen regulering av sult/metthet, så en slik dag vil ikke nødvendigvis ødelegge særlig mye over tid :)

Har kommet opp i 7000kcal endel ganger.. Men da som oftest i "ren" mat (og ja det gjør vondt i magen, og egentlig hele kroppen) og ikke chips liksom. Har det noe å si hvis det er sunn eller usunn mat egentlig, på om det legger seg fortere som fett?? :p:unsure:

Energi. Mengden fiber kan ha noe å si, hvor mye proteiner/crabz og fett men det er virkelig ikke noe å tenke på i det store og det hele.

Men. Hvordan ser 7000 kcal i 'ren' mat ut? Høres ut som et mareritt.

Ok, så kcal inn og kcal ut gjelder uansett? ;)

Det kan jeg love deg det er! Ikke noe gøy i det hele tatt, og vet egentlig ikke helt hvordan jeg klarer det. "Ren" mat da mener jeg at jeg ikke spiser chips, godteri, brus, juice, kcal-rik drikke, bacon, frysepizza el. pizza og sånt.. Men kylling, fisk, speltlomper med masse peanøttsmør (der er det endel kcal, hoho), hjemmelaget mat/bakst, grønnsaker, ost, melkeprodukter (men ikke smør), karbohydrater fra grovt brød, (søt)poteter osv. Anbefaler egentlig ingen å spise så mye..

På Hovefestivalen for 2 uker siden endte jeg opp på 5-6000 kcal om dagen i 6 dager uten noe trening. La på meg mellom 1,5 og 2kg. De første dagene etter festivalen lå vekta rundt 5kg over "normalen", men etter et par dager forsvant mye vann, og vekta endte da opp på mellom 1,5 og 2kg over det jeg veide før festivalen.

Annonse

Nå har jeg dager hvor jeg fint kan trøkke i meg flere plater sjokolade, pizza, snop osv osv og sikkert over 10k kcal totalt. Har aldri blitt noe merbarkt feitere! Så en dag en gang iblandt, tror jeg ikke utgjør såå store forskjellen, men bare så det er sagt har jeg egentlig ikke peiling :)

Har prøvd selv men er ille kjipt. Merkelig definisjon det der, 'ren mat'. Pizza med mel, ost, kjøtt, grønnsaker og litt olje= Junk. Speltlompe med peanøtssmør=rein. Kva.

Kcal ut/inn gjelder selvfølgelig, men det mange faktorer å ta med i inn/utregningen, og en har dårlig kontroll over variablene. Derfor blir det lettere å se bakover - spiste i snitt 30.000 kcal i uken, gikk opp i vekt, fortsetter slik om det er målet. Spiste 20.000 kcal i forrige uke, gikk ned i vekt, øker litt. Spiste 18.000 kcal i uken, stod stille, ville ned, justerer litt ned f.eks.

Ja, vell, det var ikke den mest "rene" maten jeg kom på der akkurat da ;) men peanøttsmør fra helsekosten, ikke fra butikken! Ikke spesielt rent uansett egentlig, og poteter i speltlompene, wohoo :p

Kalorier inn vs kalorier ut vil alltid gjelde, men angående "ren mat" kan det være flere ting som er med å påvirke resultatet.

Sammenlignet med typisk junkfood vil "ren mat" kreve mer energi for å metaboliseres. Junkfood er gjerne lett fordøyelig, med mye raske karbohydrater og fett, mens "ren mat" generelt vil inneholde mer proteiner og komplekse karbohydrater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...