Gå til innhold

Ulik toleransegrense på diett?


Indiska

Anbefalte innlegg

Generelt sett, er det "enklere" for noen å være på diett enn andre? Selv takler ikke kroppen min et særlig stort kostindusert kaloriunderskudd før jeg blir slått ut, infeksjonene kommer på løpende bånd (skal sies at jeg er skrøpelig fra før, men likevel) og humør og konsentrasjon synker. Snakker da om standard -500kcal og mindre aktivitet enn på vedlikehold. Jeg tar det bare igjen med å være i økt aktivitet, så det er ikke et problem, men likevel virker det til at enkelte kropper tolererer underskudd bedre enn andre. Er dette bare en innbildning fra min matglade kropp eller er det forsket noe på dette med hvordan kroppen responderer på underskudd? Berre nysgjerrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil nok være individuelle forskjeller ja. Men det avhenger nok mest av hvor stort underskuddet er og hvor høy fettprosent du har. Har du høyere fettprosent vil du tåle et større underskudd enn om du har lavere fettprosent. Hvordan vet du at du har et underskudd på 500 forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok være individuelle forskjeller ja. Men det avhenger nok mest av hvor stort underskuddet er og hvor høy fettprosent du har. Har du høyere fettprosent vil du tåle et større underskudd enn om du har lavere fettprosent. Hvordan vet du at du har et underskudd på 500 forresten?

Jeg vet hva vedlikeholdet mitt er, og kuttet ut omtrentlig 500 kalorier. Det er selvsagt ikke helt nøyaktig, i og med at jeg hverken veier meg eller finteller eller veier kalorier (grovteller though). Det ble vanskeligere etterhvert, og som du nevner skyldes det nok at fettprosenten ble lavere. Tenkte mer på om dette var noe som var vanlig, at det er "lettere" for enkelte kropper å godta et underskudd enn for andre. Underskuddet mitt ble jo uansett 500 kalorier i og med at jeg økte aktiviteten i steden for å kutte i matinntaket. The curious part var hvordan det gikk helt greit så lenge underskuddet kom fra aktivitet og ikke kutt i inntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Asle hadde en interessant samtale om akkurat dette på vei hjem fra trening i går. Her er noen av punktene vi kom fram til:

  • Folk finregner gjerne på hva de får i seg, og trekker alt for raskt konklusjoner om hvor stort underskuddet er på bakgrunn av bare dette, men:
    • De glemmer at en del av energien i maten går med til å fordøye maten. Ca 10% av underskuddet forsvinner pga redusert behov til fordøying/metabolisering.
    • De finregner ikke i samme grad på forbrukssiden, noe som er veldig sentralt for å finne ut et eventuelt underskudd. "Beveger meg like mye som før" er en veldig subjektiv oppfattelse, og veldig upresis. Spontan aktivitet kan utgjøre ganske mye i løpet av en dag, og dette er aktivitet man ikke tenker så mye over.
    • De måler fremgangen bare på vekten, noe som ikke sier noe om vannbalanse osv, som kan gi misvisende resultater.

Totalt gir dette en falsk oppfatning av at man er i så og så mye underskudd, men går ikke ned i vekt. Det som skjer i realiteten kan være noe helt annet, f.eks. at du har mistet fett men holder mer vann i det du veier deg. En annen mulighet er at man ikke er i underskudd likevel, uansett hvor mye man ønsker å tro det selv. Det at de fleste overestimerer sitt eget aktivitetsnivå og underestimerer matinntaket støtter denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Asle hadde en interessant samtale om akkurat dette på vei hjem fra trening i går. Her er noen av punktene vi kom fram til:

  • Folk finregner gjerne på hva de får i seg, og trekker alt for raskt konklusjoner om hvor stort underskuddet er på bakgrunn av bare dette, men:
    • De glemmer at en del av energien i maten går med til å fordøye maten. Ca 10% av underskuddet forsvinner pga redusert behov til fordøying/metabolisering.
    • De finregner ikke i samme grad på forbrukssiden, noe som er veldig sentralt for å finne ut et eventuelt underskudd. "Beveger meg like mye som før" er en veldig subjektiv oppfattelse, og veldig upresis. Spontan aktivitet kan utgjøre ganske mye i løpet av en dag, og dette er aktivitet man ikke tenker så mye over.
    • De måler fremgangen bare på vekten, noe som ikke sier noe om vannbalanse osv, som kan gi misvisende resultater.

Totalt gir dette en falsk oppfatning av at man er i så og så mye underskudd, men går ikke ned i vekt. Det som skjer i realiteten kan være noe helt annet, f.eks. at du har mistet fett men holder mer vann i det du veier deg. En annen mulighet er at man ikke er i underskudd likevel, uansett hvor mye man ønsker å tro det selv. Det at de fleste overestimerer sitt eget aktivitetsnivå og underestimerer matinntaket støtter denne muligheten.

Veldig interessant! Du/dere har nok rett i det ;) Overestimering av trening og underrapportering av inntak er helt klart de store synderne i vektnedgangen. Jeg gikk fint ned i vekt (eller fettprosent da - som nevnt veier jeg meg ikke) på underskudd ved å kutte matinntaket - men det var fysisk hardere enn å øke aktiviteten. Nå er det klart at økt aktivitet også øker forbrenningen, så underskuddet blir noe større ved å øke aktiviteten tilsvarende 500kcal på "papiret".. Ellers har jeg opplevd at svært mange som skal ned i vekt ikke teller med det de drikker, noe som stadig fascinerer meg. Den spontane aktiviteten er så diffus at den er (for meg, i hvert fall) umulig å få tak i - men man kan jo bevisst legge inn ekstra småaktiviteter. Alt hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant! Du/dere har nok rett i det ;) Overestimering av trening og underrapportering av inntak er helt klart de store synderne i vektnedgangen. Jeg gikk fint ned i vekt (eller fettprosent da - som nevnt veier jeg meg ikke) på underskudd ved å kutte matinntaket - men det var fysisk hardere enn å øke aktiviteten. Nå er det klart at økt aktivitet også øker forbrenningen, så underskuddet blir noe større ved å øke aktiviteten tilsvarende 500kcal på "papiret".. Ellers har jeg opplevd at svært mange som skal ned i vekt ikke teller med det de drikker, noe som stadig fascinerer meg. Den spontane aktiviteten er så diffus at den er (for meg, i hvert fall) umulig å få tak i - men man kan jo bevisst legge inn ekstra småaktiviteter. Alt hjelper :)

En fin strategi er å bevege seg så mye du klarer, gå til alt, og sleng gjerne på en gåtur på kvelden i stedet for å se på tv. 2 timer gåing om dagen blir 14 timer ekstra aktivitet i uken. La oss for moro skyld si at du forbrenner 5kcal i minuttet, så tilsvarer dette over 4000 kcal i uken, helt klart effektivt. Gåturer sliter minimalt på kroppen også, så her kan vi si at jo mer jo bedre om målet er vektnedgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, spontan aktivitet er diffust. Det er ikke bare at du reiser deg og henter noe, går litt rundt eller rydder, det er alt. Kløing, snakking, nervøse bevegelser, all bevegelse kroppen utfører på en dag. Med mindre du har et forskerteam som filmer deg 24/7 og bor i et metabolsk kammer er det altfor diffust til å få tak på.

Derfor, som Vegard sier, er det en fantastisk god og enkel måte å 'løse' problemet på å bevisst øke aktiviteten. Om spontanaktiviteten reduseres med 100-400 kcal på en dag men du tar det igjen med å gå 2 timer vil du få dem resultz om du har kontroll på inntaket også. Det er en av de tingene som kan være forskjellen på en som får svært gode resultater og en som får helt OK resultater på akkurat samme inntak og med samme trening.

Kloke ord. Har tenkt mye over dette med generelt aktivitesnivå, prøver å få mest mulig aktivitet inn i hverdagen. Tror faktisk jeg skal lage en tråd av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett, er det "enklere" for noen å være på diett enn andre? Selv takler ikke kroppen min et særlig stort kostindusert kaloriunderskudd før jeg blir slått ut, infeksjonene kommer på løpende bånd (skal sies at jeg er skrøpelig fra før, men likevel) og humør og konsentrasjon synker. Snakker da om standard -500kcal og mindre aktivitet enn på vedlikehold. Jeg tar det bare igjen med å være i økt aktivitet, så det er ikke et problem, men likevel virker det til at enkelte kropper tolererer underskudd bedre enn andre. Er dette bare en innbildning fra min matglade kropp eller er det forsket noe på dette med hvordan kroppen responderer på underskudd? Berre nysgjerrig!

Jeg kjenner meg igjen i dette. Har vanligvis bare fokusert på et generelt sunt kosthold framfor å telle kalorier tidligere. I den siste tiden har jeg forsøkt og føre opp matinntak og aktivitet for deretter å sørge for kaloriunderskudd. Personlig synes jeg at jeg er mye mer sliten og trøtt enn tidligere. Jeg er i tilegg elektriker og beveger meg mye på jobb. Kjenner hurtig at arbeidsdagen blir mye tyngre under denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...