Gå til innhold

Hvor mange kalorier trenger jeg?


A_E

Anbefalte innlegg

Syns det er utrolig vanskelig å finne ut hvor mye kalorier jeg trenger pr dag. Har prøvd å regne det ut mange steder på nettet, men nesten alle sier forskjellig. Trenger hjelp fra en som har litt peiling; er 152cm høy og veier 49kg. Hvor mye kalorier trenger jeg pr dag for å opprettholde vekten uavhengig av trening? Og hvor mye trenger jeg hvis jeg trener 1-2t 3 dager i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, A_E skrev:

Syns det er utrolig vanskelig å finne ut hvor mye kalorier jeg trenger pr dag. Har prøvd å regne det ut mange steder på nettet, men nesten alle sier forskjellig. Trenger hjelp fra en som har litt peiling; er 152cm høy og veier 49kg. Hvor mye kalorier trenger jeg pr dag for å opprettholde vekten uavhengig av trening? Og hvor mye trenger jeg hvis jeg trener 1-2t 3 dager i uken?

Det er ingen i hele verden som kan fortelle deg hvor mange kalorier du trenger for å vedlikeholde vekten din, uavhengig av hvor mye peiling de har.

Slike kalorikalkulatorer baserer seg på en gjennomsnittslig person, og gir en pekepinn på hvor en estimert bør ligge. Variabler som muskelmasse/fettprosent, aktivitetsnivå, treningsgrunnlag, etc. etc. kommer i tillegg. Å ta utgangspunkt i en slik kalkulator er en helt grei måte å gjøre det på, så lenge det er med visshet om at disse ikke gir noe fasitsvar, men en pekepinn, og da må man selv følge med utviklingen på vekta, og selvsagt justere opp/ned utifra det.

Eventuelt kan du få foretatt en kroppsanalyse, dette vil gi mere spesifike svar. Men koster gjerne en del også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i å regne ut.  Har du nogenlunde stabil kroppsvekt (+/- ettersom det alltid vil svinge litt etter vannmengde,  saltinntak,  hormoner,  karbomengde/glykogenlagre, osv) så spiser du trolig nok. Går du ned i vekt ligger du for lavt. Går du opp,  for høyt (med mindre du bevisst ligger i overskudd og gjerne bygger en del muskler i samme sleng). 

 

Kalkulatorne gir deg en pekepinn.  Men det er det hele :) kroppen brenner ikke xxxx kcal hver dag uansett.  Den tilpasser seg noe etter hva du spiser og hva du spiser vil ofte også påvirke hvor mye du rører på deg.  Men med betydelig over/underskudd over tid  il det selvsagt slå ut på kroppsvekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...