Gå til innhold

Holde formen som Utvekslingsstudent i USA!?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går 1vgs og skal til USA i August for å være utveklingsstudent. Jeg skal bo der i ett år. Vertsfamilien jeg har fått bor i Arizona, og er mildt sakt ganske "amerikanske"... Med andre ord: store...

Det går i Mexicansk og Italiensk mat, og ofte blir det Taco og Hamburgere i ukedagene sier vertsmor.

Jeg vil ikke være en av de som går opp 10 kg når de bor der!! Jeg vil holde formen!

Hvordan skal jeg klare dette?

Kan jeg spise dette og allikevell holde formen? (De trener mye etter skolen. Skal trene Cheerleading og Tennis). Det er jo ikke slik at jeg kan gå ut å spise sunt alene hver dag, det blir for dyrt for meg.

Jeg skal prøve å få laget litt middag jeg også, slik at de kan lære å like litt sunn mat, hehe.

Noen tips? :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Så gøy med et utvekslingsår! Jeg flytter denne tråden over til helseseksjonen, slik at flere ser denne.

Angående hva du kan lage: det er utrolig mye godt, og anbefaler deg å kikke gjennom oppskriftene som ligger i matlagingseksjonen, eventuelt de som ligger her på fitnessbloggen. Ellers har dedication.blogg.no og kriweb mange gode oppskrifter, og jeg kan linke til min egen blogg, der jeg selv legger ut en del sunne oppskrifter innimellom -->itstraining.bloggbyen.com.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! :) Skjønner godt problemet. Du må bare fortelle dem, selv om det kan bli tøft, at du ikke er spesielt glad i slik mat, og at du foretrekker andre ting. Du kan bidra med å lage middagen, slik at du kan lage litt gode, store salater ved siden av osv. og forsyne deg mer av salaten enn av hovedretten (gitt at det er noe usunt!) :) Kantina der borte innebærer masse usunn mat, lite sunt, og de jeg kjenner som har vært der anbefaler å lage med sin egen matpakke hjemmeifra, så det kunne vært lurt!

Husk at du skal kose deg, og ikke stress for mye :) Men du kan jo alltid ha det litt i bakhodet, og være litt forsiktig med utskeielsene ellers, når du vet det er mye usunn mat i hverdagen.

Du klarer deg nok kjempefint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Beklager et altfor langt innlegg. Håper det kan hjelpe, men har full fortsåelse dersom du ikke orker å lese alt!

Jeg var utvekslingsstudent i Arizona skoleåret 10/11.

Når det gjelder mat så er det utrolig mye sunt man faktisk kan få kjøpt i USA, på min skole hadde de også baguetter med stort utvalg av pålegg + en salatbar i kantinen! Selvsagt var det mye pizza, nachos osv, men ja. Å ta med seg egen mat er heller ikke noe problem!

I butikkene har de utrolig mye god frukt, grønnsaker, smakfult kjøtt (anbefaler ground turkey i stedet for ground beef - det blir på en måte kyllingkjøttdeig vs kjøttdeig, det var bare de to typene jeg kom over der i hvert fall). Kylling, kalkun, egg... Ellers finnes det litt fisk, tunfisk og reker er genialt dersom du liker det. Laks er ofte dyrt og ikke så lett å få tak i og det samme gjelder også andre typer fisk. Havregryn fåes kjøpt, brown rice, whole wheat pasta, poteter og søtpotet. Det er egentlig ikke vanskelig dersom man bare "tenker seg litt om".

Ang familien så ville jeg ha prøvd å snakke med dem, fortelle litt om hvordan du er vant til å spise. Jeg kom til noen som var veldig sunne, så jeg var på en måte heldig der. Foreslå å lage noe, amerikanerne er som regel glad i få ting servert, hehe.

Jeg anbefaler deg å spørre familien om du kan få fylle kjøleskapet med varer du selv liker og ønsker. På den måten kan du lage din egen lunsj, frokost, kveldsmat osv. Det gjorde jeg (selv om min familie spiste sunt). Vi fikk som regel ikke mulighet til å spise noe annet enn middag/kvelds sammen slik at jeg stod for resterende inntak selv - noe jeg personlig synes var helt ok.

Typisk handleliste for meg i USA:

Fruk, Bær

Grønnsaker, Avocado

Tunfisk, Reker

Kylling, Kalkun, Kalkunkjøttdeig

Egg

Cottage Cheese (lowfat)

Melk (nonefat eventuelt lowfat)

Havregryn (old fashioned oats ikke quick oats)

Brun ris (brown rice), fullkornspasta (whole wheat), potet, søtpotet

Diet Coke/Diet Pepsi (smaker yuck i forhold til Cola Zero og Pepsi Max synes nå jeg, men for et år så overlever man, haha!)

Skinke, ost

+ tyggis (5gum anbefales virkelig - sukkerfri, mange smaker og sinnsykt god), mørk sjokolade (man kan få helt opp til 99%), is eller annet "godt" som fristet der og da

Når det gjelder brød i USA så er det bedre å leve uten altså. Det finnes vanlig wheat som jeg vil se på som loff og en "fullkornsvariant" som er whole wheat. For det første smaker begge dritt og for det andre så synes jeg ikke fullkornsvarianten er noe fullkorn i det hele tatt. Men det er jo opp til hver enkelt da, det kan godt være du synes det smaker!

Subway finnes nesten overalt og tilbyr kjempe gode baguetter og salater. Alt i fra fint til grovt. Dersom du er glad i sushi så MÅ du få spist det i løpet av året. Jeg synes så og si alle sushi restaurantene der nede er helt fantastiske! Anbefales på det sterkeste.

Det finnes mange treningssentre man kan bli medlem på i tillegg til at skolen tilbyr utrolig mange sportsaktiviteter (noe du vet allerede). Gymtimene der nede er også skikkelige gymtimer, vi snakker ikke om å ligge på latsiden altså. Elsker coachene/lærerene - det er nesten som å ha en egen PT. Det kan ikke sammenlignes med Norge, haha. På min skole hadde de klasser som sprang intervaller, løftet vekter, danset, hadde yoga - you name it. Altså amerikarne er veldig flinke og de kan hvis de vil!

Smågodt, boller osv kan man bare glemme i USA så på den måten er det veldig greit å være sunn. Det finnes jo sjokolader å få kjøpt i tillegg til potetgull og også noe bakverk, men sammenlignet med Norge har de et dårlig utvalg. Da mamma sendte meg norsk melkesjokolade og jeg delte med engelsk klassen min på skolen så var det som om de var ankommet himmelen, haha. Det øyeblikket der skulle ha vært filmet! (*hint hint* - få tilsendt noe norsk sjokolade og del med dine amerikanske venner/familie - det vil bli et uforglemmelig øyeblikk)

Som du sikkert vetså har de har jo sine kjære smultringer med glasur, pannekaker med sirup og annen dritt, men det smaker som det er, så det burde ikke være vanskelig å unngå dersom du ikke vil ha det.

Anbefaler forresten Sweet 'N Low som søtning. Den er kalorifri og er på en måte det samme som splenda. De har splenda også, men jeg likte Sweet 'N Low mye bedre av en eller annen merkelig grunn. Perfekt på havregrøten for eksempel!

Prøv å ikke stress så mye, få i deg næringsrik mat, men unn deg også noe i blant. Jeg selv lot det gå altfor langt da jeg var der og ble spiseforstyrret :-/ I stedet for å gå opp 10kg som de fleste gjør, gikk jeg ned 10 unødvendige. Jeg er heldigvis så og si frisk nå og vekten er tilbake der den skal være. Nå er det mye mat og styrketrening som gjelder!

Ønsker deg et supert skoleår! Tror du kommer til å stortrives, det er en opplevelse for livet! :-) Kan garantere deg at du vil savne varmen når du kommer tilbake til Norge. Null problem å bli tan der i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg var utvekslingsstudent i USA 08/09. Det var veldig vanskelig for meg å spise sunt pga dårlig og usunt utvalg i kantina på skolen, samtidig som at familien jeg bodde hos spiste mye usunt.

Det beste valget jeg tok der borte var å bli med på fotballaget. Vi trente 2 timer hver dag, 6 dager i uka. Som gjorde at jeg stort sett kunne spise det meste. Anbefaler deg å bli med på et eller annet idrettslag, ikke bare for helsa sin skyld, men også fordi det var utrolig sosialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var utveksling i USA i 97/98 i Arizona. Var og i stor familie, men det ble laget ordentlig mat selv om det mye mat som ble bestilt.

Det som reddet meg var at jeg var på svømmelaget, 2t trening 5-6 dager i uka pluss stevner hver eneste uke, samt show kor a la Glee og drama club.

Mitt råd er å være aktiv, så aktiv som mulig, da blir det ikke mye spising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg reiser til USA nå til høsten og gleder meg noe vanvittig!!!

Tenker mye på dette styret med "å være sunn", men vil heller ha et godt år med masse smaksopplevelser som jeg ellers ikke kunne fått :) Skal smake på alt og finne en balanse mellom hamburger og salat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ofte er at familien man kommer til ikke har råd til å kjøpe bra mat. Faktum er at det er dyrt å kjøpe sunn mat for en familie med dårlig råd i USA. Hvis du er heldig, så har dine vertsforeldre bedre råd enn de fleste, men det er ikke alltid slik. Da kan du måtte belage deg på å bruke egne penger, ellers er det bare å spise det du får servert og heller prøve å holde inntaket nede.

Ellers ville jeg ikke bekymret meg for de ekstra kiloene, det er bare å jobbe litt ekstra året etter for å få de av. Ja, det er kjipe kilo, men hvis du er like målbevisst som det virker som, så burde du klare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...