Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Noen som vil hjelpe en stakkars nybegynner i gang litt? :)

Jeg har satt sammen noen øvelser jeg vil gjennomføre, men jeg trenger hjelp til å eventuelt dele opp øvelsene over flere dager og vil gjerne ha tips om det er noen øvelser jeg skal legge til eller trekke fra(husk at jeg er nybegynner på styrketrening) og hvor ofte jeg skal gjøre øvelsene.

Planen er å trene hjemme så tilgangen på de forskjellige aparatene mange av dere bruker er dessverre ikke der. Jeg har hantelstenger, vektstang og en del vektskiver i diverse størrelser og benk.

Øvelsene jeg har tenkt på er:

Bulgarsk utfall

Hip thrust med stang

Knebøy

Skråbenk

Arnoldpress

Bicepscurl

Tricepspress

Stående roing

Markløft

Og så planken og situps

Setter kjempe stor pris på tibakemeldinger :)

Fortsetter under...

Siden du vil fordele øvelsene utover flere dager så ville jeg ha kjørt 2splitt og delt de opp slik:

1:

Knebøy

Markløft

Stående roing

Biceps curl

Bulgarsk utfall

Hip thrust med stang

2:

Skråbenk (ville ha lagt inn flat benk over skråbenk, men du kan jo gjøre begge deler)

Arnoldpress (her ville jeg ha kjørt militærpress)

Triceps press

Planken

Situps (Hvis du absolutt må ha med den..)

Uff jeg også har kastet bort altfor mye tid på bodypump timer dessverre, og der gjøres verken knebøy eller markløft riktig. De gir tommelen opp til feil teknikk :( Sjekk ut videoene her på fb for å se hvordan det egentlig skal gjøres :)

2splitt betyr at du deler opp kroppen i 2, slik jeg gjorde med inndelingen av øvelsene dine.

Så #1 hvor du trener ben, rygg og biceps, trenes en dag, mens #2 hvor du trener bryst, skuldre og triceps trenes en annen dag.

Du kan trene f.eks #1 på mandag, #2 på tirsdag, #1 på onsdag og #2 på torsdag. Eller fordele fordele øktene utover uken slik det passer deg.

Det viktigste er at du ikke trener f.eks #1 to dager på rad, men at du lar muskelgruppene du har trent hvile og restituere seg til neste økt.

En 2 splitt bør trenes minst 4 ganger i uken. På den måten blir hele kroppen trent 2 ganger i uken.

Jeg ville ha tatt 3 sett av hver øvelse med 8-12 rep.

Og husk å loggføre hver eneste økt slik at du til neste gang vet hvor mye du tok forrige gang og øker i vekt og/eller repetisjoner.

Klarer du over 12 repetisjoner er det på tide å øke i vekt.

Endret litt på opplegget:

1:

Knebøy

Markløft

Stående roing

Biceps curl

Bulgarsk utfall

Hip thrust med stang

2:

Skråbenk (ville ha lagt inn flat benk over skråbenk, men du kan jo gjøre begge deler)

Arnoldpress (her ville jeg ha kjørt militærpress)

Enarmsroing over benk

Dips på benk

Pullover

Fransk press

Planken

Situps (Hvis du absolutt må ha med den..)

Annonse

Når slanking er første prioritet så bør du ta en titt på kostholdet ditt, det er mye lettere å skape et kaloriunderskudd via kostholdet enn ved trening. Bruk f.eks Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold til og logge hva du spiser iløpet av en dag.

Vil også anbefale deg og ta noen timer med en treningsveileder, PT eller annen kyndig person som kan hjelpe deg igang med riktig teknikk på store tunge øvelser som knebøy+markløft. Fort gjort å skade seg hvis en ikke utfører de riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...