Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tar Little Engine that Could på ordet og lager en liten tråd om hvordan ta et greit bilde av maten din.

Bildene jeg bruker i denne tråden er tatt kun med naturlig lys, 50mm brennvidde, blender 4 og 1/100sek lukkertid. Jeg bruker alltid manuelle instillinger. Det er tross alt du som skal bestemme hvordan bildet skal se ut - ikke kameraet. En grei tommelfingerregel er at du ikke skal bruke kortere lukkertid enn objektivets brennvidde for å få skarpe bilder. Jeg kunne nok ha skrudd ned lukkertiden noe, men for å være på den sikre siden skrudde jeg heller opp isoen til 400. Ideelt sett skal man bruke så lav iso som mulig for å få minst mulig støy i bildene, men dagens kameraer er såpass gode at iso 400 ikke er noe problem.

Det skal ikke veldig mye til for å få mat til å se appetittelig ut på bilder. 90% presentasjon, 10% fotografering og 10% redigering. McDonalds får deres burgere til å se bra ut på bilder - det sier litt om hvor mye presentasjon har å si.

Skal du skryte over den fantastiske maten du nettopp har lagd med et bra bilde er det viktig at det ser minst like godt ut som det smakte! Om du lager en enorm porsjon, ikke kast alt på en tallerk og ta et bilde. Legg hovedingrediensen på tallerken og dandèr med tilbehør. Tenk på hvordan en kokk på en restaurant ville lagt opp maten. Tenk på hvor du skal ta bildet i fra for å få best mulig fram det du har laget.

I mitt eksempel her har jeg kun en kyllingfilét som har ligger i kjøleskapet noen dager (varmet i micro) og brokkoli. (yaddayadda :p)

Her er oppsettet. Bildet er tatt med lyset nesten rett i mot meg, litt ovenfra og ned. Tar du i motlys vil få fin rimlight (du ser litt lysere steder på maten som får den til å glinse og se fersk og saftig ut). Rommet generelt er ganske lyst så maten blir heller ikke for mørk, noe som kan skje om du tar i motlys i et mørkt rom.

post-5287-14440866716344_thumb.jpg

Tok bildet av oppsettet etter jeg tok hovedbildet, så herhar jeg lessa på resten av brokkolien.

Ta så masse bilder av maten i forskjellige høyder og vinkler. Det er alltid bedre med et bilde for mye enn et for lite! Velg ut det du syns ser finest ut.

Dette bildet valgte jeg. Her er det uredigert versjon - grått mørkt og kjedelig og du kan se jeg har lagt de stygge kyllingbitene/endene på siden. Disse klipper jeg vekk i redigeringen uansett, så de ligger fint der.

post-5287-14440866717606_thumb.jpg

Så er det redigering. Selv bruker jeg Photoshop, men det spiller ingen rolle hva du bruker så lenge du kan justere eksponering, kontrast, farger og croppe. Jeg har lysnet det, lagt på kontrast, forsterket fargene - spesielt grønnfargen i brokkolien. Har også markert det mørke i brokkolien og lysnet det.

Det er gjort på 1-2-3 og tada!

post-5287-14440866715834_thumb.jpg

Så har man et bilde av relativt kjedelig mat som ser realtivt fristende ut!

Så inn på kjøkkenet med deg og finn fram kameraet! Good luck! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9897-howto-hvordan-ta-et-greit-bilde-av-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har problemer med å laste opp bildene på Fitnessbloggen, da alle er for store.. :confused: Tips om hvordan jeg enkelt kan komprimere eller no'? Jeg har MacBook Pro, bruker som regel bare iPhoto for tida, hvis det går an å gjøre noe der.

TOKI WOKI. Shrink O’Matic

• 1 måned senere...
Jeg har problemer med å laste opp bildene på Fitnessbloggen, da alle er for store.. :confused: Tips om hvordan jeg enkelt kan komprimere eller no'? Jeg har MacBook Pro, bruker som regel bare iPhoto for tida, hvis det går an å gjøre noe der.

Du kan krympe de i iPhoto. Marker bildet du skal ha, gå på "arkiv", deretter "eksporter", så kommer det opp :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...