Gå til innhold

Et bra triks for å holde en kontinuerlig høy proteinsyntese?


Ronny Risøen

Anbefalte innlegg

Som sikkert mange her vet så er proteinsyntesen (muskelveksten) forhøyet i en kort periode etter trening. Dette vet vi jo fra artikler som blant annet denne Proteinsyntesen etter ei treningsøkt er overraskende liten - Fitnessbloggen. Her står det også noe jeg føler kan åpne opp litt muligheter.

"...Studien gikk over 8 uker, og forsøkspersonene trente det ene beinet med beinspark (leg extension) mens det andre beinet fungerte som kontroll og ble ikke trent. Treningsprogrammet var som følger: Proteinsyntesen økte i begge beina (det skjer systemisk), men økte mest i beinet som ble trent. Muskelmassen økte kun i det trente beinet. Etter 8 uker så man at proteinsyntesen var tilbake til null etter bare 28 timer i det trente beinet (altså litt over ett døgn), men i det utrente beinet var proteinsyntesen fremdeles økt med 70 +/- 49% (altså opptil 120%)"

Proteinsyntesen øker systemisk. Jeg kunne bare ikke unngå å spørre meg selv om "Hva om man trente hver sin side av kroppen annenhver dag?" Da vil man vel i teorien alltid ha forhøyet proteinsyntese, samt alltid ha mikrotrauma (skader på muskelen etter trening) for proteinsyntesen å "syntesere"?

Sære og spesielle treningsøkter? Ja. Kan det fungere? Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Praktiske studier (høyfrekvensprosjektet til styrkeløftforbundet) viser at om man sprer treningsmengden utover 6 dager i uken istedet for 3 så vil man også få høyere muskelvekst.

Å kun trene en side av kroppen om gangen vil sette veldig begrensninger for hvilke øvelser man kan bruke og du klarer ikke å få samme vekstsignaler av etbeinsbeinpress som du gjør med badass knebøy og markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...