Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at hvis jeg klarer flere repitisjoner enn 5 så er det bare å gjøre det, eller skal jeg stoppe på de fem og heller øke vekten neste sett? På senteret mitt er det ikke så mange av de letteste vektskivene, og å øke med 5-10 kg blir ofte for mye! Særlig i bryst/ militær..

Eller er det bedre å heller bare klare 3-4 reps og jobbe med det til jeg klarer flere?

Målet er å få definert, sterk og stram kropp! Helst så fort som mulig :-D

Fortsetter under...

Skrevet

Er vel meningen å ha en gradvis progresjon med økning 2,5kg per øvelse per økt på 5x5. Om du stagnerer på en vekt er det bare å prøve på samme vekt neste økt. Ser vanskeligheten med for få lette vekter, blir litt mye å øke med 5kg :/

Skrevet

Greit å legge på, men vær forsiktig med å gå til failure. Tung trening og failure resulterer ofte i stagnasjon og til og med tilbakefall.

Skal du kjøre 5x5 bør du kunne gjennomføre 5 rep på de 4 første settene uten å være "kake" på det siste reppet.

Ville også kjørt en økt i uka med 10-15 rep per muskelgruppe, om jeg var deg.

Skrevet

Ville også kjørt en økt i uka med 10-15 rep per muskelgruppe, om jeg var deg.

Hvorfor er det lurt, mener du? Mener du å legge til en økt, eller kutte en 5x5-økt? Trener selv 5x5 nå for å øke styrke i baseøvelser.

Skrevet

Har ikke jeg svart deg på det før? Eller var det noen andre?

Grunnen er at du har to typer muskelstress. Metabolsk og mekanisk. Mekanisk er mikrofrakturer i muskelfibre, mens det metabolske kommer fra melkesyre. En kombinasjon er altså fint.

Nei, jeg mente i tillegg til 5x5. Selv om jeg egentlig ikke er spes fan av 5x5

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...