Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er en jente på 24 år som har trent styrke i flere år, og har de siste åtte ukene kjørt ett 2-splitt program inspirert av 5x5. Nå trenger jeg nye øvelser og utfordringer, og har derfor lyst til å prøve meg på Myo-reps. Kom gjerne med innspill på hva dere tenker om programmet mitt, som er inspirert av artiklene til Børge Fagerli omkring Myo-reps.

2-splitt fordelt over fire treningsdager, der alt annet enn knebøy og markløft skal kjøres som Myo-reps.

Dag 1

Benkpress

Chins (med strikk eller hjelp av partner)

Sittende roing

Skulderpress m/manualer

Sidehev

Triceps extensions

Dag 2

Strake markløft

Beinpress

Bulgarske utfall

Bicepscurl m/stang

Tåhev

Ryggdytt og magerotasjon i apparat

Mage i slynge/stativ

Dag 3

Benkpress

Skulderpress m/stang

Upright rows (opptrekk)

Nedtrekk m/bredt grep

Enarms roing m/hantler

Dips

Delta rear flies

Dag 4

Knebøy

Markløft

Lårcurl

Tåhev

Rygghev

Mage i slynge/stativ

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9397-myo-reps-ser-dette-greitt-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er målet ditt? 5x5 er mer type powerlifter enn fitness.

Er ikke myo-reps for både styrke og volum-økning?

OT:

Har ikke veldig mye å rette på programmet.. men jeg vil tippe at det er ikke et sjakktrekk og ha markløft rett etter knebøyen. Om du ikke skal kjøre dette myo, mener du vel med andre ord at disse skal gå på færre reps\sett, og tyngre? :) Da vil du nok være ganske sliten når du skal begynne med markløften! HVIS jeg skulle prøvd et liknende program, ville jeg nok ihvertfall byttet strake markløft og markløft, så du får

Markløft - beinpress og, knebøy - strakmark på de samme dagene.

Kommer sikkert noen med mer eksakte svar ! hehe :)

Målet mitt med 5x5 var å øke i styrke og volummasse, noe jeg også gjorde. Men etter åtte uker merker jeg at stagnasjonen nærmer seg og jeg trenger ett nytt program for å finne motivasjonen. Derfor er også målet mitt med myo-reps å bli sterkere (tyngre belastning) i tillegg til å øke i volummasse.

Takk for tips til å bytte rundt på markløft og knebøy :-)

Annonse

Hun kan gjøre akkkkkkurat hva hun vil for min del. Grunnen til det er at du har to grunner til muskelendringer. Det ene er mekanisk stress, som kommer fra små avrivninger i muskelfibre. Det andre er metabolsk stress, som kommer fra melkesyre. Derfor kjører jeg personlig alltid 1 lavrepsøkt og 1 høyrepsøkt i uka.

Hun skrev at hun var ferdig med 5x5 og ville prøve seg på Myo-Reps, derfor reagerer jeg på at du oppfordrer til 12-15 reps og høyrep-lavrep, når Myo-Reps er et utrolig bra program som inneholder begge disse, i et mye større spekter enn 12-15\4-6reps. Jeg ville rett og slett få ut hvorfor du indirekte foreslo å ikke gjennomføre Myo-Reps planene som hun hadde planlagt.

:)

Og til deg Frøken :-);

Hvorfor vil du ikke følge programmet som han har foreslått på Del-4 siden? Har jo med de viktigste øvelsene, samtidig litt variasjon ettersom at du tar feks benk den ene dagen, og dips for bryst den andre dagen! I tillegg kan du jo eventuelt legge til litt hobby-isolasjon på slutten!

Her ble det mye frem og tilbake ;-) Men takker uansett for innspill. Jeg har endret litt på programmet fra Del-4 siden for å få noen flere øvelser + bytte ut øvelsene jeg ikke er så veldig begeistret for i utgangspunktet. På den måten har jeg prøvd å få satt sammen "det beste av det beste". Jeg kjørte forresten Myo-reps for første gang i dag, med 20reps +20 (à 5reps), og det var annerledes å trene med et aktiveringssett nær utmattelse. Så det blir spennende å se fremgangen :-)

Annonse

Eg har kjørt Myo-reps ein periode sjølv og synest det var ein veldig bra metode. Etter nokre månader med 5x5 er eg no tilbake på Myo-reps. Eg har eit program som er veldig likt baseversjonen til Børge, med nokre små justeringar.

Det kan ta litt tid å få inn metoden, men eg likte veldig godt å trene på den måten.

Ja, det kjem nok til å take litt tid før metoden sit. Eg merker eg er litt usikker på korleis eg kan variere med talet på repetisjonar (både før og etter + teiknet). Men eg fylgjer forslaget til Børge for nybyrjar, som gjeng ut på å periodisere repetisjonane frå 20-25stk i veke 1 til 6-9 repetisjonar i veke 6 og 7. Så får me sjå korleis det går :-)

Synes programmet ser veldig fornuftig ut med tanke på øvelser bortsett fra knebøy og markløft på samme dag (som nevnt over). Ellers ville jeg lagt inn en plankevariant på magetreningen og byttet ut upright rows med f.eks facepulls. Lykke til! :)

Synes også dette ser bra ut. Veldig smart å kjøre myoreps etter en periode med 5x5, da utfyller periodene hverandre godt.

Som andre sier burde du heller kjøre markløft på den beindagen du ikke har knebøy. Så bytt om på strakmark og markløft så blir det bedre oppsett. Jeg ville også kuttet ut upright rows. Det er en øvelse som ofte fører til skader over tid (edit, ble visst sagt rett over her det også...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...