Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er fysisk mulig å gå ned i fettprosent og opp i vekt samtidig?

Jeg er 18 år

Fettprosent på 13, vil ned under 10

185cm

Veide inn til 78kg i dag tidlig

Jeg har lyst til å gå ned noe i fettprosent før sommeren begynner, men jeg har ingen muskler å miste. Jeg vil derfor gjerne gå ned i fettprosent, men opp i vekt (muskelmasse) Jeg snakker ikke om verken drastisk vektoppgang eller drastisk fall i fettprosenten. Jeg har ikke dårlig tid, jeg vil bare ikke miste muskelmasse på veien.

Kostholdet mitt er:

Frokost:

1 dl havregryn m/ melk og rosiner

Lunsj:

1 boks Cottage cheese

Mellommåltid:

1 dl proteinshake

Middag:

Det jeg får servert hjemme, ikke mer enn 2-3 nevestørrelser med mat.

Jeg trener x-size, altså 4 ganger i uka, da legger jeg inn en ekstra proteinshake etter trening.

Jeg har sett på psmf, men det blir vanskelig for meg å følge et så thight kosthold, selvom det er effektivt, og man minimerer muskeltapet, så blir det vanskelig å følge i min hverdag. Jeg prøvde det noen dager forrige uke, men det er tilnærmet umulig å følge. Spesielt i eksamensperioden som varer ut neste uke.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9213-g%C3%A5-ned-i-fettprosent-og-opp-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rent teknisk, ja, det er mulig å fjerne fett mens man bygger muskler. Det betyr ikke nødvendigvis vektoppgang, men vedlikehold.

Det skal sies, at jo lengre treningserfering man har, og jo bedre form man er i jo vanskeligere blir det. Og det er ekstremt vanskelig til å begynne med. For å få det til trenger man en nøye oppsatt kostholdsplan med karbosykluser ++ masse teknisk jeg egentlig ikke forstår, og det er likevel ingen garanti for at det funker.

Det beste er om du konsentrerer deg om en ting om gangen. Bygge muskler eller fjerne fett mens man ivaretar muskler. Alle vil ha alt på en gang, men hadde det vært lett hadde alle gjort det.

Av profilbildet ditt ser det ikke ut som du har så mye muskelmasse (jeg kan ta feil), så hvorfor vil du da slanke deg? Ville det ikke vært bedre å bygge muskler?

Jo, jeg trenger absolutt mer muskler, men har lyst på flat mage til sommeren. Personlig syntes jeg det ser bedre ut å være tynn og spinkel enn sterk og chubby. Det beste er så klart lav fettprosent og mye muskler. Men på den korte måneden som er igjen til sommeren kan det bli vanskelig. Men jeg skal ta det til etterretning, da går jeg ned til denne sommeren også går jeg opp til høsten, vinteren og deffer igjen til neste sommer. Da blir det bra! Takk for hjelpen :)

• 2 uker senere...

Begrunner dette kun med egen erfaring, ingen som helst annen dokumentasjon, men;

Jeg har riktignok alltid hatt lett for å legge på meg muskler når jeg setter igang med trening, men har aldri klart å bli kvitt det ekstra fettlaget. Dette fordi jeg er veldig glad i mat, desserter, bake, etc. Har i det siste ligget på underskudd på ca 500 -700 kcal om dagen. Spiser 1,7- 2 g protein pr kilo. Har trent 6 ganger styrke i uken. rolig joggetur på kvelden 3 X i uken. Jeg har gått ned i vekt, mindre fett rundt magen samtidig som jeg har økt i styrke og volum (bryst/biceps) og gått fra 80 1rm i benk til nå 120. Begynte å trene i begynnelsen av mai. Da veide jeg 85,5, nå veier jeg 81,5 . Så det er definitivt mulig.

Jeg har vært igjennom samme prosessen med styrke mange, mange ganger, fordi jeg sjelden har klart å holde på lenge nok, så begynner å bli rutinert på opptrening. Har imidlertid de andre gangene alltid blitt stor sterk og småchubby. Mitt tips er å være sikker på at du øker nok vekt i hva du løfter. Starte med 4 reps, når du klarer 6 så øk vekt og ned til 4 i hovedøvelsene. Kjører isolasjonsøvelser med høyrep etterpå. Spiser lite karbs, ca 50 gram dagen, men spiser disse rett før og etter trening. (banan, grovt knekkebrød etc) proteinshake og kreatin etter trening. Spisedag ca hver 10. dag / når det passer med fest eller andre ting.

Har økt flere cm rundt armene og brystet, og mistet mange cm rundt livet.. Vet ikke om dette funker for alle, men det har hvertfall fungert for meg. Jeg er 183 og veier som sagt nå 81,5 - for 1.5 mnd siden 85,5. Jeg synes det er stress med streng diett, og MÅ ha karbs i forbindelse med trening. Bruk myfitnesspal.com / app til å loggføre hva du spiser, tren masse.. Dette er min erfaring, og har gitt bra resultater på 1.5 mnd. Ekspertene får kommentere og kritisere =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...