Gå til innhold

Styrketrening for dårlige knær?

katari

Anbefalte innlegg

Har lyst å få mannen med på styrketrening med meg, men han har utrolig dårlige knær. Har operert nesten 10 ganger for å fjerne diverse løs brusk osv. dårlig bruskdannelse i kneene og det knaker og knirker når han bøyer knærne. Han har ofte veldig vondt når han har stått eller gått lenge. og selvsagt etter trening(han trener basket så blir en del harde støt på knærne dessverre, også siden han har en del kg for mye som selvsagt blir enda mer påkjenning.)

Er det noen som har noen gode tips til øvelser som kan styrke muskelaturen rundt ankler og knær og som ikke krever så mye bøying? Gjerne ting som kan gjøres hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg er mye til hjelp, men jeg selv har hatt masse problemer med knærne mine. Jeg får vondt i knærne av å gå og stå i lengre perioder.

Jeg vet at du søkte etter noen øvelser som ikke krevde så mye bøying :p men jeg ville bare dele mine erfaringer og hva som hjalp for meg i et håp om at det kanskje hjelper andre også.

Jeg startet med å ta knebøy hjemme, uten noen som helst vekt. Bare meg selv. Tok vell et 2-3 sett hver dag med 5-8 repetisjoner. Jeg stoppet hvis jeg kjente at det påførte knærne mine for mye. Etter en måned med dette prøvde jeg meg på knebøy på treningstudio, startet kun med stanga, men tok mere kg for hver gang jeg gjorde øvelsen. Nå kjenner jeg ikke noe i knærne. Før jeg gjorde dette og alle vennene mine skulle ha meg med på knebøy og jeg prøvde øvelsen, så kjentes det ut som om jeg skulle "dø". Bare sånn at du får et lite bilde av hvordan det var for meg før dette.

Dette er kun min erfaring, håper at det kan hjelpe dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har selv vondt i knærne, men ikke like alvorlig som din mann. Fikk tips av "min" PT om å trene musklene rundt kneet, og en øvelse han anbefalte var å bruke en step kasse, stå på kassen med begge ben tett sammen, langs kanten av kassen, for så å sakte sakte føre det ene benet ned mot gulvet og opp igjen. Vanskelig å forklare, men det benet som står på kassen må man da bøye i kneet. 12-15 rep, og øke høyden på kassen når man blir sterkere. Jeg prøvde meg frem, og fant ut at det faktisk ikke gjorde så vondt å gjøre denne øvelsen! Han viste meg også en knebøymaskin vi har på senteret her, Elixia, hvor stangen sitter "fast" i et spor, og det gjør at man kan ta knebøy mye mer bakoverlent enn vanlig, mindre belastende på knærne, det kjenner jeg selv. Bruker kun dette knebøy alternativet, jeg nå. I tillegg kunne jeg ta knebøy i en slynge, der bevegelsen også blir veldig bakoverlent, dvs man holder i slyngen, lener seg godt bakover for så å "sette seg ned" i knebøy. Da er det armene som holder igjen slik at man kommer godt bakover.. Håper du skjønner hva jeg mener, er så vanskelig å forklare skriftlig! Jeg er veldig fornøyd med øvelsene, og merker at det gjør mindre vondt når jeg gjør det på denne måten enn den "vanlige"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har en følelse av at knebøy faktisk kan hjelpe han som du sier Chippe. for når han bygger opp styrken vil han tåle mer påkjenning ellers også. Får jo vondt at han når jeg ser hvordan han lander så hardt når han hopper i basketen. Men han elsker jo sporten, så må jo bare støtte han og heller forsøke og finne en måte og styrke bena på-

ble veldig glad da jeg så den knebøy saken på bloggen i dag. Kom som bestilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp værtfall for meg. Jeg snakket med en personlig trener som sa akkurat det jeg skrev. Trodde ikke så veldig mye på det, pga at knærne mine hadde det ganske vondt hver gang jeg gjorde øvelsen. Men jeg hørte på han og fortsatte, og til slutt viste det seg at han hadde rett... En personlig trener vet vell bedre enn meg. :p

Håper han blir bedre.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...