Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen bra øvelser som man kan ta istedetfor sidehev? Jeg får vondt i venstre skulder når jeg tar med enn 8kg, så jeg vil bytte den ut. Og hvilke øvelser passer for bakside skuldre?

Prøv skapular sidehev (YouTube kanalen til Børge), hold skulderbladene ned og bak (som i roing). Sjekk for triggerpunkter i SITS.

eller foroverbøyd sidehev kortreps i supersett med bånddrag (bakside skuldre)

Fortsetter under...

Hva er egentlig "riktig" facepulls? Noen drar nedover-mot seg og andre oppover-mot seg og andre igjen, som meg selv drar rett bakover, sånn at jeg nesten gir meg selv en på trynet..:p

Det er flere "riktige" måter å gjøre det på alt etter hva du vil trene :). Søk litt på YouTube osv. så finner du sikkert gode forklaringer.

Hva er egentlig "riktig" facepulls? Noen drar nedover-mot seg og andre oppover-mot seg og andre igjen, som meg selv drar rett bakover, sånn at jeg nesten gir meg selv en på trynet..:p

Det vil gi litt ulik muskelaktivering avhengig av hvordan du utfører den. Hvis du holder så smalt at du nesten gir deg en på trynet vil du kunne løfte mer vekter da trapezius/rhombodieus og biceps vil gjøre mesteparten av jobben.

Noe av hensikten med øvelsen (da det i hovedsak er en rehab/prehab-øvelse) er å aktivere de små svake musklene på skulderbladet, altså utoverrotasjon av armen. Holder du smalt vil det bli kortmomentarm for utoverrotasjon. Holder du bredere må du nok ha lettere vekter da mer av stresset blir på rotatormusklene grunnen lengre momentarm. Jeg vil i hovedsak anbefale sistnevnte, silk at du "drar" hendene fra hverandre i topposisjon.

Jeg har litt problemer med å være kortfattet men håper du skjønte noe av dette ;)

• 8 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...