Gå til innhold

Knepp i skulder under sidehev


Sola

Anbefalte innlegg

Det knepper inne i skuldra når jeg tar sidehev. Det gjør ikke vondt, men er ubehagelig og instinktet mitt sier at jeg derfor ikke skal kjøre sidehev. Det er akkurat som det ikke er en naturlig bevegelsesbane for skuldra mi, vanskelig å forklare, men det er slik det føles. Det knepper ikke hvis jeg bare står med armen rett ut og "vipper" 20 cm opp og ned, men det knepper med én gang jeg senker armen mer enn halvveis ned mot kroppen. Det knepper mindre / sjeldnere hvis jeg vender meg litt mot armen når jeg tar sidehev, altså at jeg snur hele hodet den veien og også vender kroppen overkroppen litt. Siden jeg ikke har hatt noe problemer med skulder før, har jeg pent hoppa over alt Eirik Sandvik har skrevet om temaet.

Jeg er veldig mye svakere i skulder enn rygg, bryst og armer. Og veldig sterk i rygg sammenligna med bryst, vet ikke om det kan ha noe å si? Forsøker å bedre dette nå som jeg er blitt obs på det. Mer øvelser på bryst og skulder framover.

1. Noen som opplever det samme og vet hva det skyldes?

2. Noen råd på hvordan å angripe dette? Droppe skulderhev og trene som vanlig? Investere i "Løsningen på dine skuldersmerter" av Eirik Sandvik (selv om jeg ikke har kroniske smerter i skulder)? Kjøre alternative øvelser?

På forhånd takk for innspill! Tar også gjerne imot anbefalinger på bra fysioterapaut i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, denne tøyeøvelsen (Nederst) Gjør så det knekker som bare fy, men den er jeg blitt anbefalt av flere folk. Som jeg forstår det så er det bare luftbobler i leddene dine, og ikke noe å være redd for. Det betyr for all del ikke at du er svak eller skadet i leddet, så lenge det ikke gjør vondt, så er det bare å fortsette. Jeg skal love deg at om du først blir skadet i skulderen, så merker du det meget godt på sidehev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, denne tøyeøvelsen (Nederst) Gjør så det knekker som bare fy, men den er jeg blitt anbefalt av flere folk. Som jeg forstår det så er det bare luftbobler i leddene dine, og ikke noe å være redd for. Det betyr for all del ikke at du er svak eller skadet i leddet, så lenge det ikke gjør vondt, så er det bare å fortsette. Jeg skal love deg at om du først blir skadet i skulderen, så merker du det meget godt på sidehev.

Takk for svar og tips! Den der øvelsen ser helt gææærn ut! Trodde man måtte være slangemenneske for å få til sånt.

Men; det knepper ikke sånn som luftboble knepper. Jeg har hatt treningsfri i ca 4 mnd på overkropp fordi jeg har hatt betennelse i skuldra / senebetennelse helt ned til lillefingern, så en annen type "knekk". Fysio har stortsett ikke vært mer nyttig enn "hold skuldra i ro og ikke gjør det du som førte til smertene". Hvis jeg klemmer inn på forsida av skuldra, så er det et punkt der som gjør veldig vondt og det er samme punktet som "knepper" tror jeg. Tror muligens det er ved muskelfeste, en slags liten kul 10 cm over armhulen (nå er jeg helt på ukjent anatomisk terreng, dette er ting jeg ikke kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah om du har vært skadet i skulderen, så ville jeg nok holdt meg helt unna sidehev. Jeg har hatt mye problemer med skulderen selv, og jeg er ganske overbevist over at sidehev er noe av det verste man kan utsette skulderen for.

Ok, legger sideheven til side (hø hø) inntil videre og fortsetter med øvelser for skulder som ikke føles "feil". Var etter en knallhard (i ettertid, for hard) økt med bl.a sidehev jeg ble skada, så høres logisk ut at den øvelsen kan være ille for folk med (potensielle) skulderplager. Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at man MÅ trene sidehev hvis man skal bli sterkere i skuldre. Vet ikke hvor jeg har det fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...