Gå til innhold

Fiber - hvem, hvordan, hvorfor?


Marita

Anbefalte innlegg

La oss snakke om det! :cool:

ADI på fiber er vel 25 gram.. og en kjent sak er at de aller færreste klarer å få i seg så mye. Ikke skjønner jeg hvordan det går an uten å få i seg enorme mengder med grønnsaker og/eller korn - selv klarer jeg det kun med tilskudd av fiberfin (pulverform fra funksjonellmat.no) som jeg blander sammen med havregrøt etc., og selv der må jeg jobbe temmelig aktivt for å få i meg de 25 grammene..

Hvordan er deres forhold til fiberinntak - tenker dere på det i det hele tatt?

Noen som har erfaringer ifbm. å få lavere fettprosent (diett)? Metthetsfølelse? What? Share! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss snakke om det! :cool:

ADI på fiber er vel 25 gram.. og en kjent sak er at de aller færreste klarer å få i seg så mye. Ikke skjønner jeg hvordan det går an uten å få i seg enorme mengder med grønnsaker og/eller korn - selv klarer jeg det kun med tilskudd av fiberfin (pulverform fra funksjonellmat.no) som jeg blander sammen med havregrøt etc., og selv der må jeg jobbe temmelig aktivt for å få i meg de 25 grammene..

Hvordan er deres forhold til fiberinntak - tenker dere på det i det hele tatt?

Noen som har erfaringer ifbm. å få lavere fettprosent (diett)? Metthetsfølelse? What? Share! :D

Jeg tipper jeg får i meg rundt 30 g per dag fra det jeg spiser av havregryn (ca 100 g), frosne bær (ca 200 g) og frosne grønnsaker (ca 400 g). Men var ikke noe jeg tenkte spesielt på før du stilte spørsmålet. :) Det er vel mer enn konsekvens av det jeg liker å spise.

Når det er sagt så er fiberrike grønnsaker genial mat når man skal holde eller gå ned i vekt. En pose frossen brokkoli (400 g), som er min personlige favoritt, gir ca 100 kcal og metter noe voldsomt. Om dette erstatter ris/potet etc, så gjør man et godt stykke arbeid med å redusere energiinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntaket av kostfiber har de siste 15 årene økt fra 22 til 28g/d i følge matforsyningsstatistikken (Utviklingen i Norsk kosthold 2010). Forbrukerundersøkelsene viser derimot at inntaket hos oss nordmenn ligger på 16-19g pr dag. Jeg ser derimot ingen gode argumenter for hvorfor jeg skulle etterstrebe å øke fiberinntaket mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADI på fiber er vel 25 gram..

Tenk heller på inntak i forhold til kaloriinntak. F.eks. 10-13 g pr 1000 kcal.

Når det er sagt så er fiber i seg selv ikke noe man trenger å fokusere så veldig mye på, så lenge man har en noenlunde vettugt kosthold (hva nå det er..).

Lyle McDonald har skrevet en artikkel om fiber her:

http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/fiber-its-natures-broom.html

Her er en til god artikkel om emnet:

http://traningslara.se/fullkorn-i-alla-lagen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...