Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg for første gang i mitt liv opprettet en konto på noe forum på nettet! Og jeg håper jeg kan få mange nyttige svar her :-)

Først, jeg er 172 cm og veier 65-67 kg. Jeg er generelt lite opptatt av hva vekta sier, men det kan gi dere en indikasjon. Jeg har trent regelmessig styrke i 2,5 år og har fått gode resultater av det. Men jeg har liksom aldri kommet der jeg alltid har ønsket! Altså, synlige magemuskler, og tynner lår.

Jeg har brukt mange tusen kr på PT, coach og diverse oppsett som kjøpes over nettet som lover gull og grønner skoger (Silje M anyone?). Ja, det som har fungert best er coach Gunnar Strand. Det andre var bare totalt bortkasta penger. Så nå driter jeg i PT og alt annet faenskap som skal skvise penger ut av meg, og vil gjøre det mer eller mindre på min egen måte. For hvordan kan en PT fra SATS som aldri har tatt noe kurs fortelle meg mer og trening og diett enn hva jeg viste fra før? Svaret er svært lite....

Jeg er ikke i dårlig form, jeg er i ok form, muligens over middels. Men jeg har liksom aldri nådd den høyden jeg vil! Jeg vil se smashing ut i bikini!

Så jeg har alltid hatt problemer med å holde meg på diett, det er der mitt problem ligger. Treninger koser jeg meg med og har ikke problemer med å gjennomføre. På noen dietter jeg har gått på har jeg vært så sulten at jeg ikke får sove om natta, og det er ikke særlig gunstig vist jeg skal på jobb dagen etter på. Pluss, jeg er ikke sånn superglad i plain kyllingfilet med isbergsalat til.

Så hvordan kan man holde seg på en diett?

Fortsetter under...

Hyggelig at du har tatt turen innom fitnessbloggen :)

For å forstå deg riktig:

Er det store ønsket ditt å gå ned i vekt, eller er det egentlig å enda få mer definerte muskler?

Hvis vektnedgang, hvor mange kg snakker du om?

I forhold til det å klare å holde seg på en diett handler det jo mye om hvor stor forskjell en diett vil bli fra ditt normale kosthold. Er alt for lite kalorier, eller matvarer du egentlig ikke liker er det vanskeligere å holde motivasjonene oppe (har hvertfall jeg erfart)

Hvordan spiser du i dag?

Hvis du ønsker å gå ned i vekt ved å kutte kalorier er mitt tips og faktisk lage en diett selv (alternativ få hjelp av noen som ikke bare bruker et standardoppsett). På den måten kan du få dietten til å inneholde de tingene du selv liker og hvor måltidene kan legges til tider og i størrelser som du er komfortabel med.

Jeg heier på deg!:)

Hei Andrea!

Takk for svar.

Ja, jeg kunne godt tenke meg å gå ned i vekt, ca 4 kg, som er ikke så mye, men jeg vil gjerne at det kun skal være fett, og at jeg klarer å bygge muskler.

Min kropp er veldig "motstandsdyktig", hehe. Jeg går ikke veldig lett opp i vekt, og går heller ikke lett ned i vekt. Jeg har gått på dietter som gir 1600 kcal og som gir mye mat, men som ikke gir meg noe "tilfredstillelse" med maten. om du skjønner. Og da ble jeg etter en uke på diett VELDIG sulten, og når jeg er veldig sulten så fungerer det dårlig med søvn. Men dietten fungerte kjempebra i forhold til vektnedgang.

Mat som jeg spiser idag er: søtpoteter, havregryn, cottage cheese, Skyr, kyllingfilet, salat, proteinpulver, pepsi max, brokkoli, laks, jordbær, bringebær, noen ganger poter (men det er sjeldent), yoplait 0%, honningmelon, egg, skinke. Og dette holder jeg meg på i ukedagen, og i helgene så spiser jeg mer karbohydrater og fett, som lasange, pizza, kotelett, kanskje en is eller en bolle. Jeg spiser aldri brød, ris eller knekkebrød, altså omtrent aldri kornprodukter

En typisk ukedag kan se slik ut:

frokost

1/1 boks cottagecheese

200 g jordbær

Middag

200 g kyllingfilet

200 g grønnsak

Mellommåltid

Proteinpulver

Frukt

Skyr

Kvelds

Yoplait og honningmelon, eller

Egg og skinke

Mine råd er basert på personlig erfaring og kunnskap jeg har tilegnet gjennom fire år, med fokus på å lære meg mye om trening og kosthold, for å best mulig forstå hvordan dette påvirker min kropp. Jeg kan derfor ikke vise til konkrete kilder, da de tingene jeg tror fungerer er ting jeg har lest meg frem til gjennom utrolig mange kilder, og etterpå testet på meg selv for å så se effekten.

Og gå ned i fett og samtidig bygge muskler tror jeg er ganske så vanskelig. Her må du nok velge en av delene. Du sier selv at du har trent styrke i 2.5 år, noe som (hvis du har trent riktig) burde ha gitt en del resultater i form av muskler. Kanskje du vil føle deg mer "fit" hvis du får ned fettprosenten og musklene virker mer fremtredende?

Du sier at 1600 kcal funker godt for deg, hva med å ta utgangspunkt i det du faktisk spiser på en typisk ukedag og sørge for at det bare blir 1600 kcal? På styrkedager kan du godt ligge litt høyere på kcal-inntaket (2-300 kcal), jeg foretrekker å øke karbohydratene. Rett og slett for å ha litt mer energi i kroppen på dagene.

Du spiser veldig lite karbohydrater, det kan bidra til at du lett føler deg mer "tom" i kroppen. Selv spiser jeg hverken brød, ris, knekkebrød, pasta eller hvete - havre derimot. Det må jeg ha! Hvorfor spiser du ikke havre? For min del er havregrøten med enten cc eller proteinpulver dagens store høydepunkt, og karbohydratene gir meg mye energi! Jeg spiser også grøt før styrketrening, og de dagene jeg har prøvd å gå uten føler jeg stor forskjell på kroppen.

Du virker som en som liker å kose deg i helgene, og akkurat det kan være vanskelig å gi slipp på. Hva med å unne seg ett eneste måltid hvor du virkelig skeier ut med både en god middag med mye karbs og dessert? Og skeie ut flere dager er virkelig ikke å anbefale, da ødelegger du for underskuddet du har skapt i løpet av uken - et måltid holder. Jeg har god erfaring av å gå ned i vekt med et juksemåltid i uka, og det gir virkelig det lille ekstra både psykisk og fysisk!

Min anbefaling til deg er derfor å bruke helgen på å sette opp din egen diett hvor du fokuserer på et høyt proteinnivå og rene matvarer (slik du spiser i dag). Du kan med fordel legge inn en lunsj hvor du spiser ca det samme som til middag, rett og slett fordi det metter mye bedre enn frukt, skyr og proteinpulver.

Det kan være greit å gjøre det enkelt, lag et fast matoppsett, hvor du kun kan gjøre få variasjoner i form av hvilken proteinkilde du har til lunsj (f.eks kylling, egg, biff, torsk eller sei), og samme variasjon på grønsakene. Jeg personlig foretrekker å ha et fast oppsett, rett og slett fordi jeg synes det er slitsom å regne kalorier hver eneste dag. Da blir jeg bare gal!

Angående trening må du passe på å ikke kjøre kroppen for hardt på lite kalorier. Du vil få gode resultater ved å bare fortsette å trene styrke, har du mye energi kan du legge inn litt cardio rett etter styrkeøkten eller om morgenen før frokost. Det er uansett utrolig viktig å gi kroppen nok hvile og søvn for å restituere seg godt nok når du allerede ligger i underskudd

Til sist: Bestem deg for at det er dette du vil og at du skal klare det. Lag deg et bestemt mål for hvor lenge du skal være på diett, og følg dietten 100% i den tiden. Ser på dette som din virkelige sjanse til å komme i din livs beste form, og at du skal klare det denne gangen!

HUSK: Ta bilder og mål før du setter i gang dietten. Vanskelig å registrere endringer ved å se seg selv i speilet:)

Da begynner planleggingen i helgen! Får kjøpe inn matvarer imorgen :-)

Håper at denne gangen så klaffer det for meg. Jeg har prøvd mange ganger før å gjøre dette, så jeg håper at jeg endelig skal lykkes.

Jeg tenker at jeg kan ta dietten i intervaller, først i fire uker, og en uke pause, deretter fire nye uker på diett. Kan det funke?

Hei

Jeg har lagd denne dietten idag, men synes at det er noe som ikke stemmer liksom, kan du/dere se på den?

Første gang jeg gjør dette....

Morgen kcal protein karbo fett

40 g havregryn 150 5,2 24 2,8

20 proteinpulver 75 18

2 dl melk 124 6,6 8,8 7

Mellommåltid

1/1 Cottage cheese 288 39 4,5 12,9

150 g frosne jordbær 60 9,7

Lunsj

1/1 skyr 92,8 16 6,4 0,3

Før trening

100 g bringebær 45 1 7,5

2 eggehvitter 84 10,2 0,4

Etter trening

20 g proteinpulver 75 18

Middag

160 g kyllingfilet 197 43,2 1

100 g søtpotet 172 1 17

200 g Salat 24 3

Kveld

2 egg 286 24

grønnsaker

kcal protein karbo fett

SUM 1672,8 182,2 81,3 24

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...