Gå til innhold

trenning å kosthold


bfb

Anbefalte innlegg

heisannn er ganske ny på dette men trenger mange tips....jeg er ein mann på 190cm 105kg som trenger å få av litt daukjøtt...målet er ca 90kg......å få litt mer muskler..kan noen hjelpe meg med trenningsprogram å mat plann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med å lese igjennom alle artiklene som ligger under vektnedgang her på fitnessbloggen, så skal du se du blir en del klokere :) Les ALT som passer til din målsettning.

Deretter kan du komme tilbake hit og komme med et forslag på hvordan du selv tenker du kan gjøre det, også kan vi her komme med innspill! Ingen legger opp en komplett mat- og treningsplan for deg, og du lærer enormt mye av å prøve selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å så er planen å trene ein time med vekter mandag onsdag og fredag......men leste litt om selolje elle omega 3....lurte litt på det bcca å.....skal legge ut et bildet om hvordan jeg ser ut før jeg starter på mandag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å så er planen å trene ein time med vekter mandag onsdag og fredag......men leste litt om selolje elle omega 3....lurte litt på det bcca å.....skal legge ut et bildet om hvordan jeg ser ut før jeg starter på mandag....

Fullkroppsprogram mandag, onsdag og fredag høres veldig bra ut.

Omega-3, fra selolje eller lignende, er også lurt. Hvorfor trenger du BCAA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg leste bare om bcaa at det ville bygge litt muskler å at jeg kom litt bedre ut av treninga....har ikke peiling på så mye.....er heilt ny på detta her..må komme meg ned i vekt veier tross alt 105 kg nå fordelt på 190cm...kunne ønske meg å komme meg ned til ca 90kg....trur jeg klarer det med diett...men vet ikke heilt hvor mye/lite jeg skal spise da....tar gjerne i mot diett program å et treningsprogram jeg kan følge....siden jeg aldri har løfta ei vekt i heile mitt liv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leste bare om bcaa at det ville bygge litt muskler å at jeg kom litt bedre ut av treninga....har ikke peiling på så mye.....er heilt ny på detta her..må komme meg ned i vekt veier tross alt 105 kg nå fordelt på 190cm...kunne ønske meg å komme meg ned til ca 90kg....trur jeg klarer det med diett...men vet ikke heilt hvor mye/lite jeg skal spise da....tar gjerne i mot diett program å et treningsprogram jeg kan følge....siden jeg aldri har løfta ei vekt i heile mitt liv....

Det er helt riktig at du må ha BCAA for å bygge muskler. Men det finnes BCAA i kjøtt, fisk, egg, proteinpulver osv. også, så da ser jeg ikke behovet for å bruke tilskudd utover det.

Et enkelt, greit og kjempebra treningsprogram:

http://fitnessbloggen.no/starting-strength-mark-rippetoe/

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Du kan bruke den kalkulatoren for å få et overslag på ca. hvor mye du bør spise for å nå målene dine.

Jeg er ikke noen tilhenger av ferdig oppsatte matplaner av flere grunner, og det er ikke nødvendig heller.

Du trenger først og fremst et kaloriunderskudd og nok proteiner. Kjøtt, fugl, fisk og grønnsaker er eksempler på mat som bør utgjøre en stor del av kostholdet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har vet sånn ca jeg bør spise for å gå drastisk ned i vekt...190cm vekt 105kg.....har lest ganske mye her på siden...tenkte da på å ligge på ca 1000 kcal...å lite karbo....pluss trenning tre ganger i uka med vekter....skal starte på mandag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kjører strikt PSMF (har du lest om denne dietten?) er 1000kcal ALT for lite for en på din høyde og vekt. Du bør ikke ha stort mer enn 500kcal i underskudd fra ditt daglige behov. Treningen høres bra ut, og du bør ha minimalt med karbohydrater og mye proteiner. Men 1000kcal er virkelig alt for lite. 1600kcal er det minste jeg ville ha gått for i ditt tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det hva bra tips får øke litt på kcal da..så får jeg sikkert flesket av....har lest men det står så veldig mye synes jeg.....

Skjønner at det føles som mye informasjon, men kan alle andre her inne klare det, da kan du klare det også!

Bare start rolig med disse retningslinjene:

1) 1600kcal om dagen

2) 2,3g protein pr.kg kroppsvekt, altså ca. 1000 av kaloriene dine fra proteinkilde (egg, karbonadedeig, kylling, proteinpulver...)

3) Vær forsiktig med karbohydratene og la dem i så fall om du spiser de komme igjennom havregryn, potet og ris (grov). Men grønnsaker er nå din nye bestevenn, og spis masse av dem!

4) Logg all maten din en periode. Skriv ned ALT du spiser og hvor mye kalorier det er i det. Det er krevende for mange, men det trengs for at du skal klare å følge med på hva du får i deg. Vær litt streng med deg selv, hvis ikke vil du aldri nå målene dine.

5) Tren tre ganger i uken, tren tungt og godt. Det skal være litt vondt og du skal føle deg ordentlig vel etterpå.

6) Hold deg unna spisedager o.l. i begynnelsen. Dette kan ødelegge resultatene dine om du ikke klarer å beherske deg, og det er tøft for mange.

Du må bruke mye tid fremover på å arbeide med kosthold, trening og ikke minst psyken din. Du kan ikke forvente at dette skal være lett, eller at noen skal gjøre det for deg. Men hvis du virkelig vil, da kan du klare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg bruke denne omega 3?.....NYCOPLUS OMEGA-3 KAPS 1000MG

Enhet: 120

image.html?id=5044357

Høykonsentrert Omega-3 tilskudd for ledd, hjerte og kretsløp

kr. 259.00

Antall

Mer informasjon

Bruksområde

Nycoplus® Omega-3 1000 mg når man ønsker et tilskudd av høykonsentrert omega-3. Inneholder ikke gluten, laktose eller sitrus. Halal- og Koshergodkjent

Bruksmåte/Dosering

Ved vonde og stive ledd: 2-3 kapsler pr. dag. Fra 11 år: 1-3 kapsler daglig. For hjerte- og kretsløp: 1-2 kapsler pr. dag. Gravide og ammende: 1-3 kapsler daglig.

Sammensetning

1 kapsel inneholder: konsentrert fiskeolje 1000 mg, hvorav omega-3 625 mg, hvorav: EPA 315 mg, DHA 210 mg, DPA 25 mg

Barn / Gravide / Amming

Omega-3 anbefales til gravide og ammende. Gravide og ammende behøver ekstra omega-3.

Varenummer

903527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurte på ein ting om egg...visst jeg koker det...ka er best å spise heile egget eller bare det hvite....skal ned i vekt.....

Eggehviten har 42kcal pr. 100gr (rå) og eggeplommen har nærmere 360kcal pr.100g (rå). Altså er det vesentlig mye bedre å få i seg kun eggehviten om målet er vektnedgang. MEN et rått egg har gjerne omtrent 80kcal, og fettet fra plommen er veldig sunt og viktig for kroppen. Dermed ville jeg anbefalt deg og regne med de ekstra kaloriene du får fra plommen og spise mindre av noe annet i stedet. Få kaloriene dine fra gode kilder, og eggeplommen er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...