Gå til innhold

Den store barnehage og skolemat tråden!


Anbefalte innlegg

Sunn mat i matpakka er ett must og vi kan bli flinkere alle mann tror jeg! Her tenkte jeg vi kunne utveksle tips og oppskrifter og bilder spesielt laget for barnehage og skolebarn:)

1. Spyd med ostebiter og pølsebiter

2. Oppkuttet frukt

3. Makrell, leverposteibokser, legg ved plastkniv å la de smøre på selv

4. Omelett/kokte egg/eggepannekake med fyll(f.eks ost og skinke)

5. Hjemmelaget yoghurt av bær og kesam/skyr

6. Fruktpålegg: most banan, rørte bær

7. Ovnsbakte epler/pærer med kanel og vaniljekesam

8. Hjemmebakt brød/rundstykker med blant annet: egg/kesam/cc og havregryn og f.eks ost og skinke. Har du frø hatere så mal grynene og frøene før du blander og baker.

9. Pannekaker laget på egg, havregryn og CC

10. Fiskekaker, fiskepudding i skiver/som pålegg, på spyd med f.eks ovnsbakte poteter

11. Rosinboks/tørket og usukret frukt.

12. Kokt fullkornspastaskruer

13. Middagsrester fra dagen før. ( spagetti og kjøttdeig o.l. kan enkelt varmes opp i bhg.)

14. påleggsruller av feks ost og skinke med paprika inni.

Noen som har oppskrift på en sunn og god frokostblanding?? Uten nøtter som passer for små også??

Noen som vet hvordan man tørker egen frukt uten sukker/ forsvinner alle vitaminene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klassikerne hos oss er:

1-2 skiver loff med nugatti, 4-5 mariekjeks og en liten pakke sjokomelk.

Rislunsj, ei skive kneip med syltetøy og noen druer.

Fiskekake, grønnsaker og en eske gomp.

Kneip med nugatti og varm kakao.

Kneip med nugatti, mariekjeks og saft.

Knekkebrød, go' morgen youghurt og kvikk lunsj.

Vaffelkake med nugatti.

Essoburger.

Essopølse

Sjokoladeboller

Nei, jeg har ikke egne barn, jeg jobber i barnehage. Det er særdeles få som har med sunn og mettende mat, de fleste kommer med slikt ræl, og klager på att småen verken sover eller er blid etter kl 17..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassikerne hos oss er:

1-2 skiver loff med nugatti, 4-5 mariekjeks og en liten pakke sjokomelk.

Rislunsj, ei skive kneip med syltetøy og noen druer.

Fiskekake, grønnsaker og en eske gomp.

Kneip med nugatti og varm kakao.

Kneip med nugatti, mariekjeks og saft.

Knekkebrød, go' morgen youghurt og kvikk lunsj.

Vaffelkake med nugatti.

Essoburger.

Essopølse

Sjokoladeboller

Nei, jeg har ikke egne barn, jeg jobber i barnehage. Det er særdeles få som har med sunn og mettende mat, de fleste kommer med slikt ræl, og klager på att småen verken sover eller er blid etter kl 17..

Haha! Lo meg i hjel! Skjønner akkurat hva du mener! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Lo meg i hjel! Skjønner akkurat hva du mener! :D

Det verste er att det er ikke tull engang. Jeg trodde ikke det fantes så mange slike foreldre, jeg hadde hørt om det men trodde ikke på det før jeg fikk se det med mine egne øyne. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg vet det. ikke bra altså! Da har du bare "litt" dårlig samvittighet for å sende kidsa i bhg istedenfor å være hjemme liksom??

Jeg HATER den norske trenden som baserer seg på at vi skal "kose" oss hele tiden. Alt av hygge MÅ på død og liv forbindes med usunn mat og drikke. Jeg tror jeg "belønner" meg med en feit cheeseburger etter en slitsom dag på kontoret, jeg belønner meg med en sigg eller ti etter en stressende dag på jobb, jeg belønner meg selv med en helg full av fråtsing og tv/latskap, jeg belønner god oppførsel med godterier . La oss alle bli dovne, overvektige og sykelige fordi vi koser oss ihjel..

OFF TOPIC: Jeg kan heller ikke si hvor mye jeg hater disse straff og belønningsystemene som er ute og går i både skole og bhg om dagen. f*n heller, skal vi frata unger all indre motivasjon for å lære, være hyggelige mot andre og lære de at alt handler om forhandling, og trusler. Enten blir du ikke sett, eller så blir du straffet eller så får du ros. Ser de ikke at dette bare vil backfire?

Skulle likt å sett en 14 åring som bryr seg en dritt om læreren sier: Hvis du ikke gjør leksene dine så blir det ingen gullstjerne i boka, eller kakefredag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...