Gå til innhold

Mosjon kombinert med trening


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt i jobb i nabobyen og jeg elsker å bruke kroppen som fremkomstmiddel; dette tilfelle via sykkel. Jeg forbinner hverdagsmosjon som gåing, sykling, o.l. som en aktiv og fin hverdag, men jeg er nå litt usikker på hvor forenlig det kan være med at man ønsker å få gjennomført 2-4 styrke økter i uken i tillegg til gjerne noen løpeøkter.

Kunne man for eks. de dagene jeg syklet til jobb (totalt 4 mil tur retur) kjørt overkropp den dagen? Og hvordan hadde det vært å trent bein dagen etter? Vil understreke at denne syklingen er ikke noe voldsom påkjenning; veldig mye rette strekninger/svake bakker og pleier å ta dette på ca. 1 time.

Jeg har også et inntrykk av at de fleste som i hovedsak driver med styrketrening driver med lite hverdagsmosjon, i tillegg til å ikke å drive så mye cardio. (generell forestilling) Er det mest for å få nok hvile at hverdagsmosjon i så fall blir begrenset eller?

Hva er deres tanker rundt "hverdags" mosjon kombinert med trening? Ønsker litt synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg sitter stort sett mye stille store deler av dagen, men prøver alltid å få meg 1times gåtur hver dag, gjerne på treningsstudio eller lignende. Føler jeg har en god balanse om dagen der jeg går fint ned i vekt. Kombinert med da styrketrening 3 ganger i uken for å "stramme litt opp". Kroppen har jo alltid godt av mosjon, men det er om jeg ikke tar helt feil, bare så og så mye fett kroppen klarer å brenne før den starter å ta på musklene. Marathonløpere er jo ett bra eksempel her, hvor det så og si ikke er mer annet enn sener på kroppen. Mitt tips er at du kan gjerne gå/løpe en tur etter jobben pluss trene styrke, men ikke overdriv. Det finnes nok flere andre synspunkter her på forumet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt synspunkt:) Jeg også tenker det handler om å finne en balanse! Jeg er bare veldig glad i å være ute og bruke naturen, og finner det nesten unødvendig å ta bilen når jeg tenker "jeg har jo bare godt av en sykkeltur". Men jeg tenker mest på om det blir "for mye belastning" i forhold til å ønske å trene også, for jeg ønsker å kunne ha en sunn, frisk og sterk kropp. Jeg ønsker å drive med styrke for å forme kroppen, men aller helst ønskelig kombinert med gleden av å ha en aktiv hverdag utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du uttrykker litt vage målsetninger med styrketreninga til å kunne si hva som kan være best.

Men - du forteller om gleden du har ved å være fysisk aktiv, ved å være utendørs og ved å leve sunt.

Det er det viktigste du kan ta vare på.

:)

Om du ønsker å bli større, sterkere eller hardere - så må du tilpasse treninga deretter og da bør du nok bruke mer tid på vekter og færre timer på sykkel og i joggesko. Men er det egentlig så viktig for deg å bli mer synlig muskuløs? Synes det høres ut som om du har det veldig bra som du har det.

:)

Prøv med styrketrening, slik du hadde tenkt det og ikke forandre på så mye annet. Spis litt mer, spesielt proteiner og innvilg deg litt mer hvile og så ser du hvordan kroppen responderer. Du har en sterk kropp som er godt vant til trening og aktivitet, så den vil fort gi deg langt bedre svar enn noen her på forumet kan gi. Bare husk å lytte etter på hva den forteller.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Takk for et usedvanlig motiverende svar! Med styrketrening, akkurat nå, er kun målet å trene tungt for å få en litt strammere kropp, akkurat nå i alle fall. Jeg trives i "str" jeg er i, men ønsker å oppnå å bli litt mer definert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke trim eller trening når du går turer for at du liker det, eller sykler til jobb forde det er det du trives med og finner mest praktisk. Det er hverdagsaktivitet som bare gjør at din generelle form er veldig bra. Kan ikke skade m.a.o...skulle ønske jeg var like sporty og var så hverdagsaktiv, men jeg er ikke så sporty, desverre...Men når det er sagt, for andre personer kan din hverdagsaktivitet være trening, og mer enn bra nok trening, i forhold til deres ønske om helse og fysikk...

Ble litt rart dette, men håper du "fanger" tankegangen min.....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ikke blir betydelig sliten av den dagligdagse aktiviteten, det gir glede og energi, så skal du fint kunne trene senere på dagen uten problemer. Bare pass på at du får i deg nok mat. Alfa og omega. Du vil se på vekten og kjenne det på energinivået om du spiser for lite i forhold til aktivitetsmengden :) Så lenge du gir kroppen påfyll av næing kan du fint klare å trene flere ganger om dagen, særlig når den ene "økta" (mosjonen) ikke er så hard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...