Gå til innhold

Ned i fett, beholde mest mulig muskler,- hva mener du om kostholdet mitt?


Sporty

Anbefalte innlegg

Hei! For en måned tid siden bestemte jeg meg for å ta steget og strekke meg fra trent til FIT! (http://forum.fitnessbloggen.no/threads/releasing-my-potential-fra-trent-til-fit.7262/#post-273337) Jeg har lest meg opp (igjen) på kosthold og trening de siste ukene og bestemte meg for å prøve Helath and Fitness Concept (http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/). Jeg har kuttet alt av hvete og spiser nå glutenfritt. Bruker frukt som karbkilde før trening og ris/poteter etter trening. Merker absolutt at kroppen har blitt mye strammere og mer definert, men på vekta står det stille.. (denne uka, så ingen grunn til panikk..) Kan det være mulig at jeg bygger muskler selv på underskudd, eller har jeg like mye fett på kroppen som før? (føles ikke sånn) Har gått ned 1 kg siste 3 ukene. Jeg er 1,77 og veier 67,7 (veldig nøyaktig) for øyeblikket. Trener 6 g i uken, styrke x 3 (hovedsaklig myoreps, med unntak av noen baseøvelser) og cardio x 3 (4x4). Har lagt med kaloriinntaket for denne uken så langt, og ser jeg ligger lavt, men har blitt anbefalt å la dagsformen være en viktig pekepinn på hvor jeg ligger, og jeg føler meg bra! Hvis jeg skal få i meg mer mat er jeg på grensa til tvangsspising (jeg blir alltid like overrasket over forholdet mengde mat/ få kcal i mange av lavkarbomåltidene) . Har ikke hatt noen utskeielsesdager enda, har heller ikke hatt behov for dette da jeg har lite søtsug (før var jeg ekstrem) og oppskriftene jeg har prøvd (kristine weber sine hefter) tilfredstiller søtbehovet når det en sjelden gang dukker opp. Uansett, vet det er mange kunnskapsrike mennesker her inne og vil gjerne få tips om jeg bør justere maten; Grønnsaker er ikke tatt med og vil tippe jeg kan plusse på 200kcal pr dag. (Ser at jeg ikke er konsekvent på inntaket hver dag, men tenker på dette som en livstilsforandring og ikke en diett for øyeblikket (selv om jeg er ganske strikt)) BMR - 1474 kcal ifølge en kalkulator jeg fant..

Energi: 1409

Goal:

Fett: 50.12

Karbohydrat: 97.05

Protein: 140.33

Energi: 1481

Fett: 54.37

Karbohydrat: 88.47

Protein: 154.76

Energi: 1373

Goal:

Fett: 44.11

Karbohydrat: 85.65

Protein: 156.15

Energi: 1544

Goal:

Fett: 47.41

Karbohydrat: 107.32

Protein: 167.74

Takk for alle innspill!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Kan det være mulig at jeg bygger muskler selv på underskudd, eller har jeg like mye fett på kroppen som før?

Ja og nei. Nybegynnere innen styrketrening kan oppleve dette som en naturlig reaksjon fra kroppen på ny og "fremmed" belastning, men dersom en har trent 6mnd< så er det i svært få tilfeller være mulig (om en ikke har så mye kroppsfett å ta av, for da tåler kroppen et høyere kcalunderskudd)

BMR - 1474 kcal ifølge en kalkulator jeg fant..

BMR vil si det kroppen din trenger av energi ved hvile - mao så tror jeg ikke du er sengeliggende mesteparten av dagen?

Trening kommer i tillegg som daglig aktivitet, så min konklusjon er at du bør spise mer :)

Gang din bmr med 1.5 (ref: http://fitnessbloggen.no/regne-ut-energiforbruk/) og du får 2211kcal - dette er ditt vedlikeholdsnivå og du kan enten trekke fra eller legge til kcal avhengig av målsetning.

I forhold til din høyde og vekt så ville jeg anbefalt at du fokuserer på muskelvekst og med dette vil fett% "automatisk" gå ned når du får mer muskler på kroppen.

Husk at fett% kun er en prosentandel fett ift resten av din kroppsmasse (derav muskler), så selv med samme andel fett på kroppen men økt muskelmasse = lavere fett%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja og nei. Nybegynnere innen styrketrening kan oppleve dette som en naturlig reaksjon fra kroppen på ny og "fremmed" belastning, men dersom en har trent 6mnd< så er det i svært få tilfeller være mulig (om en ikke har så mye kroppsfett å ta av, for da tåler kroppen et høyere kcalunderskudd)

BMR vil si det kroppen din trenger av energi ved hvile - mao så tror jeg ikke du er sengeliggende mesteparten av dagen?

Trening kommer i tillegg som daglig aktivitet, så min konklusjon er at du bør spise mer :)

Gang din bmr med 1.5 (ref: http://fitnessbloggen.no/regne-ut-energiforbruk/) og du får 2211kcal - dette er ditt vedlikeholdsnivå og du kan enten trekke fra eller legge til kcal avhengig av målsetning.

I forhold til din høyde og vekt så ville jeg anbefalt at du fokuserer på muskelvekst og med dette vil fett% "automatisk" gå ned når du får mer muskler på kroppen.

Husk at fett% kun er en prosentandel fett ift resten av din kroppsmasse (derav muskler), så selv med samme andel fett på kroppen men økt muskelmasse = lavere fett%

Hei og takk for svar! Jeg var nok litt utålmodig ift. vekta for dagen etter var jeg "i rute", så får håpe jeg er på rett spor:) Har hatt en pause fra styrketrening før jeg begynte for en måned siden igjen, og utifra hva jeg har skjønt kan kroppen i starten reagere ved å øke muskelmasse på underskudd, som du sier det gjør hos nybegynnere.

Vedrørende BMR er jeg klar over at dette er hvileforbrenning, og jeg ligger absolutt ikke i sengen mesteparten av dagen,- mulig jeg ikke var utfyllende nok, - det jeg har lest er at man ikke skal gå under BMR ift. kcal, og jeg tenker derfor at så lenge jeg ligger over BMR, men fortsatt under totalt dagsbehov bør dette resultere i vektnedgang (og derav veldig frustrerende når det ikke gjør det). Det er litt av en tålmodighetsprøve å skreddersy sitt eget opplegg og finne ut hva som passer for MIN kropp, - ser utifra tidligere innlegg at du gjør dette, alll cred til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...