Gå til innhold

Trenger hjelp til å få slankere mage


Snorre Fagernes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en ung gutt på 17 som har lyst på en stram mage, ikke nødvendigvis en utstråling av six-pack. Jeg er verken tjukk eller tynn. Er ikke sterk, men heller ikke svak. Veier 63 kilo og er rundt 1.70 høy. Har litt fett på magen og på bryste, det vil jeg ha bort. Føler ikke at det er slanking det går på. Har et blandet kosthold. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, for jeg vil ikke miste vekt, men bli slankere over magen. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja: Styrketrening :) Kosthold er alfa og omega uansett om du ikke vil ned i vekt, for du må spise RIKTIG selv om du ikke skal spise lite. Hva spiser du i dag? Forklar en typisk dag og skriv opp ALT, 100% ærlig. Ingen skyter deg for å spise dårlig her inne. Du bør absolutt ikke ned i vekt, det har du helt rett i, men du trenger å trene styrke. Er du medlem av et treningssenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, her er en typisk dag for meg:

Står opp klokken 6 -> Fikser meg -> Spiser som regel 1-2 brødskive® med hvitost på til frokost -> Pusser tenner -> Går til bussen for å komme meg til skolen -> Skolen starter halv 8 til 3, lunsj klokken 11 til halv 12 -> Spiser 3-4 brødskiver med samme pålegg hver dag, men forskjellig fra dag til dag, noen ganger nugatti, andre ganger hvitost, leverpostei ol. -> Tar bussen hjem som går fem over 3 -> Hjemme klokken halv 4 -> Slapper av forran TV/pc -> Spiser middag, blir som regel noe som ikke tar så veldig lang tid å lage, har fotballtrening klokken 6 så har ikke så mye tid. I det siste har det blitt pytt i panne, karbonade og egg, kokt pølse og potetmos, fiskegrateng med grønnsaker, veldig variert -> Kjører til trening ca. halv 5, møter opp litt før 6 til skifte av klær -> Fotballtrening fra 6 til halv 8 (1 og en halv time) -> Strekker ut -> Kjører hjem, hjemme ca. 8 -> Hvis vi ikke har styrketrening på treningen, prøver jeg å ta sit-ups og armhevinger hver gang, fra 50 til 80 situps og 20 til 30 armhevinger -> Dusjer -> Spiser et par brødskiver med variert på til kveldsmat mens jeg gjør lekser rundt 1 time(pluss/minus) -> Legger meg seinest 22.00. Jeg spiser 1-2 bananer før hver trening.

Dette er da en typisk dag for meg.

Ang. treningssenter så har jeg medlemskort på Friskhuset, fotball lager har en regel på minimun 1. dag i uken fast på friskhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye brødskiver og lite proteiner :).

Og bryst og mage utgjør jo en veldig liten del av kroppen i forhold til rygg og bein, så jeg ville også prøvd å få til mer enn 1 styrkeøkt i uka.

Og sist, men ikke minst, så trenger du et kaloriunderskudd for å bli kvitt magen. Spis mindre og smartere - du får sikkert masse gode råd av de som poster etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som herren over her sier: Mer proteiner, MASSE av dem, minst 2,0g/kg kroppsvekt, og kutt den enorme mengden brød. Spis plenty av fisk, fugl, kjøtt og egg, og reduser karbohydratinntaket så mye som du selv føler du kan og får til å fungere i din hverdag (her er folk veldig individuelle).

Du trenger et skikkelig fullkroppsprogram, og bør helst trene gjennom det tre ganger i uken. Kutt de tilfeldige sit-upsene og push-upsene, da de ikke vil ta deg særlig langt. Du trenger et program med knebøy, markløft, chins, benkpress, roøvelser o.l. DISSE vil, med hard innsats fra din side, gi deg den kroppen du vil ha. Det vil ikke 80 situps om dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer nøye svar:

Spiser som regel 1-2 brødskive® med hvitost på til frokost

Hva med omelett og grønnsaker i stedet?

Går til bussen for å komme meg til skolen

Hvor langt har du til skolen? Noen mulighet for å gå? All aktivitet er bra aktivitet.

Spiser 3-4 brødskiver med samme pålegg hver dag, men forskjellig fra dag til dag, noen ganger nugatti, andre ganger hvitost, leverpostei ol.

Nugatti? Om du synes det er krevende å lage opp noe god kyllingsalat, tacosalat med karbonadedeig, eller lignende som vil gi deg langt mer energi og overskudd utover dagen enn 4 brødskiver med nugatti (600-700kcal...), så velg i alle fall noe sunnere pålegg og ha noe grønnsaker ved siden av. Hva med en proteinshake i tillegg, for å få i deg mer proteiner? Har du mulighet til å skaffe deg proteinpulver?

Spiser middag, blir som regel noe som ikke tar så veldig lang tid å lage, har fotballtrening klokken 6 så har ikke så mye tid. I det siste har det blitt pytt i panne, karbonade og egg, kokt pølse og potetmos, fiskegrateng med grønnsaker, veldig variert

Pytt i panne i pose da eller? Ikke spesielt næringsrikt. Karbonadene i butikken inneholder ofte mye tilsetningsstoffer, så lag dem heller selv! Da blir de også mye bedre. Tilsvarende med potetmos og fiskegrateng (som ofte nesten ikke inneholder fisk). Pølse er heller ikke av det beste slaget, men hva med å prøve kalkun og kyllingpølser? Det er veldig godt! Egg er bra, spis masse masse egg ;) Pass også på hvor mye olje du bruker i pannen, og velg olje av det sunne slaget om du må bruke det, som kokosolje f.eks.

Spiser et par brødskiver med variert på til kveldsmat mens jeg gjør lekser rundt 1 time(pluss/minus)

Her har du god tid til å lage noe mer spennende enn brødskiver. Hva med cottage cheese, kesam/skyr og friske jordbær? Eventuelt omelett, en liten salat eller noe kokte/stekte egg?

Jeg spiser 1-2 bananer før hver trening.

Om du har spist et skikkelig måltid en stund før trenger du ikke de bananene. Ta deg heller en proteinshake, for proteinene - de trenger du.

Ang. treningssenter så har jeg medlemskort på Friskhuset, fotball lager har en regel på minimun 1. dag i uken fast på friskhuset.

Supert! Da kan du vise treneren din hvor flink du er å trene hele TRE ganger i uken, og ikke én ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt siden det er samme tema, men kan man gå på kaloriunderskudd for å gå ned i fett% samtidig som man bygger muskler?

Ja, hvis du oppfyller minst ett av følgende kriterier:

- Du er svak/utrent

- Du er overvektig

- Du har et ikke altfor stort kaloriunderskudd

- Du følger et nazi kostholdsregime a la Lyle McDonald's ultimate diet eller lignende

Så svaret er "det kommer an på", men det er ikke lett å få til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt siden det er samme tema, men kan man gå på kaloriunderskudd for å gå ned i fett% samtidig som man bygger muskler?

Mulig? Ja. Krevende? Ja. Jeg har gjort det, men det fungerer best i en nybegynnerfase hvor kroppen blir helt sjokkert over at den plutselig løfter vekter etter og ha sittet på rævva noen år ;) Det vil gå ganske jevnt greit i begynnelsen, men så stopper det opp. Nå hadde jeg mer vedlikehold enn kaloriunderskudd, men fettprosenten gikk ned og muskelmassen opp. Underskudd på hviledager og overskudd/vedlikehold på treningsdager gir best resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du oppfyller minst ett av følgende kriterier:

- Du er svak/utrent

- Du er overvektig

- Du har et ikke altfor stort kaloriunderskudd

- Du følger et nazi kostholdsregime a la Lyle McDonald's ultimate diet eller lignende

Så svaret er "det kommer an på", men det er ikke lett å få til...

Er veldig svak/utrent. Men det lureste vil være å bygge muskler først for så å gå ned i fett% altså ? Eller motsatt? Har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig svak/utrent. Men det lureste vil være å bygge muskler først for så å gå ned i fett% altså ? Eller motsatt? Har det noe å si?

Muskler først, fettprosent etterpå. Hvis ikke du blir du uten fett og uten muskler og altså bare skinn og bein. Ikke så veldig pent. Muskler først, fettprosent etterpå. Gir en stram og fin kropp, og mange blikk ;)

(Sett at du gjør det riktig, naturligvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig svak/utrent. Men det lureste vil være å bygge muskler først for så å gå ned i fett% altså ? Eller motsatt? Har det noe å si?

Du bør finne ut "hva du trenger mest", mer muskler eller mindre fett, og så legge deg på passende kalorinivå utifra det. Du kan/bør også følge Kristin's råd om å spise mer på treningsdager kontra fridager. Jeg prøver meg på et slikt opplegg selv for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...