Gå til innhold

Nybegynner: eget styrkeprogram eller RYP?


Brokkoli

Anbefalte innlegg

Jeg er kvinne, 25 år gammel, 167 cm høy og ca 20 kg overvektig. Jeg endret kosten min for 10 kg siden, og begynte å trene – og fettprosenten går nedover og nedover. Kostholdet mitt er jeg ganske fornøyd med, selv om mange her inne sikkert ville sagt at jeg spiser for lite karbohydrater og for mye fett. Jeg har mer energi, orker mer både i hverdagen og på trening – og har gått ned 10 kg til nå, så ingen vil få meg til å spise ris og pasta ;) Jeg spiser mye protein.

Dette var litt bakgrunnsinfo, slik at dere lettere kan hjelpe meg. For jeg trenger virkelig deres hjelp. Jeg er på bedringens vei etter et alvorlig tilfelle av kukerundt – og er ute etter å trene hardt og skikkelig. Fettet forsvinner mye av seg selv ved hjelp av kosten, så jeg vil ikke fokusere hovedsakelig på fettforbrenning (les: kardio) på dette tidspunktet – men på å bli sterk.

Kan noen av dere veldig flinke mennesker hjelpe meg å trene riktig? Jeg trener styrke mandag, onsdag og fredag – mens kardio stort sett flyttes til lørdag og søndag. Jeg har prøvd å sette sammen et program (tilgi meg at jeg ikke kan navnet på alle øvelsene…), men er veldig i tvil om jeg skal bruke dette programmet, eller om jeg skal gå for RYP:

Mandag:

Beinpress med ett bein 3x8 per bein

Knebøy med vektstang 3x8

Utfall med vektstang 3x8

Bulgarske utfall uten vekter 3x10 per bein

Markløft 3x8

(og bekkenøvelser i slynge, uten vekter)

Onsdag:

Benkpress 3x8

Skulderpress 3x8

Franskpress 3x8

Biceps curl 3x8

Roing 3x8

Nedtrekk 3x8

(og mageøvelser/kjernemuskulaturøvelser i slynge)

Fredag:

Beinpress med ett bein 3x8 per bein

Knebøy med vektstang 3x8

Utfall med vektstang 3x8

Bulgarske utfall uten vekter 3x10 per bein

Markløft 3x8

(og bekkenøvelser i slynge, uten vekter)

Jeg bytter på slik at annenhver uke har to underkroppdager og to overkroppdager. Kondisjonstrening består som regel av løping, ellipsemaskin eller fjellturer.

Noen innspill, eller ser dette OK ut? Noe spesielt jeg bør tenke på? Jeg er ganske sterk i beina, så det er spesielt overkropp jeg trenger hjelp til – men jeg tar imot alle råd jeg kan få! Programmet, ev med endringer? Eller RYP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...