Gå til innhold

Bør jeg spise mer for å gå ned i vekt?


Anbefalte innlegg

Tja, kanskje litt rart spørsmål men det er nå sånn at jeg prøver å gå ned i vekt / fettprosent, men får stadig høre at jeg spiser alt for lite. Jeg er forsåvidt enig i dette, men tenkte det var greit å høre med alle dere herlige mennesker først :D

Jeg er 23 år gammel, veier for øyeblikket 93 kg, dvs ca 23% kroppsfett. Jeg skal på en ferietur i juli, så jeg prøver å kutte ned dette til ca 15% noe som jeg ser på som veldig oppnålig. Jeg trener tung styrketrening 5-6 ganger i uken, prøver å løpe intervaller 4 ganger i uken og er generelt aktiv både på jobb og i uken (utenom hviledagen der jeg virkelig hviler :p)

Jeg har logget på diett.no veldig nøye de siste to ukene, og ser at jeg i snitt ligger på mellom 1800-1900 kcal om dagen. I snitt får jeg i meg i overkant av 100g karbo, 200g protein og 60g fett, og har gått ned 3 kg på 2 uker. Energinivået er supert om dagen, og treningen går veldig bra! Jeg er derimot klar over at inntaket mitt er under basal-forbrenningen min (ca 2100), og lurer derfor på om jeg vil ha godt av å øke matinntaket mitt til 2500-2700 hver dag? Vil det føre til større vektnedgang eller vil det bidra til saktere svinn av muskler?

Øs av deres visdom, flinke og herlige mennesker! Jeg trenger hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I snitt får jeg i meg i overkant av 100g karbo, 200g protein og 60g fett, og har gått ned 3 kg på 2 uker. Energinivået er supert om dagen, og treningen går veldig bra!

If it's not broke, don't fix it!

Gratulerer med vektnedgang!:) Anbefaler deg å bruke måleband også, som er viktigere enn hva badvekten sier. Om vekten står stille en dag kan det være at målene har endret seg likevel fordi du har gått ned i fettprosent; even better!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men er det faktisk så "enkelt" ? Det er jo klart at kalorier ut > kalorier inn fører til vektnedgang, men hvor sunt er det egentlig å ligge noen 100 kcal under basal-forbrenningen over lenger tid? Får høre av diverse PTer at jeg kan lett putte i meg 2500 kcal uten å merke noe forskjell i vektnedgangen (hovedsakelig ekstra carbs mtp det kostholdet jeg har nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke å anbefale over lenger tid. Hvor høy er du?

Det vil mest sannsynlig ikke gi negativt utslag om du øker til 2500 kcal. De første ukene vil du nok holde mer vann, så ikke se deg blind på vekten eller bare dropp å vei deg. Når kroppen normaliserer seg vil vannet forsvinne igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du har såpass høy fettprosent tåler du fint et stort kaloriunderskudd. Men du kan være litt mer forsiktig med kardioen og kanskje erstatte noen av intervallene med gåturer med lav intensitet.

Det er en missforståelse at du må innta like mange kalorier som BMR for at kroppen skal få den energien den trenger for å opprettholde vitale funksjoner, dette vil kun ha noe å bety om du hadde svært lav fettprosent. Meningen er jo at kroppen bruker av lagrede reserver (fett) og vil finne nok energi totalt sett. Bare sørg for å holde proteinmengden tilstrekkelig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...