Gå til innhold

Forebyggende trening mot skulder ut av ledd.


Erik Elton

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått meg en "fin" trøkk i skuldra mandag forrige uke. Det som skjedde var, at jeg trente skråbenk med manualer.

Øvelsen går ut på at man begynner med tunge løft, og deretter går det gradevis lettere. Lettere vekta er jo flere reps skal man ta, man har ikke pause mellom vekt bytte.

Uansett så hadde jeg kommet på vekt nr.3 på 6. løftet, hadde armene i topp posisjon for hvile og opp psyking til neste løft. Da skjedde det herlig! Armene i topp posisjon, jææævlig sliten i armene, så kjenner jeg skuldra er på tur ut av ledd :/

Jeg reagerte relativ raskt med å slippe vektene med engang.

Trodde dette bare var en bagatell som ville gå over etter noen dager, men neida det har det ikke.

Hadde bryst økt i dag, skulle kjøre flyes med kabler. Jeg kjente at skuldra "hang etter", turte ikke å trene tungt, men gikk fint med lettere vekt.

Noen som har opplevd dette, og vet hvordan man kan trene opp igjen det som har skjedd?

Virker musklene som stabiliserer i skuldra har blitt "borte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville tatt en tur til kirapraktor så vil de kunne kjenne hvor alvorlig problemet er, er det kun leddet så kan de fikse det der iøpet av noen få behandlinger er det avrivning i musklaturen så snakker vi større problemer.

det beste er jo og finne ut av det fortest mulig hvis det ikke forsvinner av seg selv så det ikke blir værre, uansett om det er muskler el ledd problemet ligger.

det høres jo heldigvis ut som det var leddet som fikk seg en støkk og isåfall:

enten en periode med lettere vekter og mye rehab øvelser el noen få behandlinger hos kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe på at det trengs kun rehab øvelser, siden det ikke har vært smertefullt.. heldigvis.

Da blir det veldig lette løft der jeg kjenner det best. Takk for svar! :)

ja hvis det ikke er store smertene, og at det hørtes mest ut som leddet det gikk på, skal det nok gå seg til med litt hvile der og rehab øvelser, og ikke noe værre en et lite kiropraktor besøk hvis smertene ikke gir seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du kjenner at selve skulderleddet gnisser mot noe, eller bare mister du mesteparten av kraften idet den kommer i en viss posisjon uten noe form for fysisk forvarsel?

For alt jeg vet, så kan det hende at det er en nerve som har kommet i klem, som gjør at du får problemer med å løfte.

Ville kansje hvilt et par dager for å se om det går over av seg selv, kansje rett og slett bare kroppen trenger hvile, men hvis det fortsatt er der etter noen dagers avbrekk, så ville jeg vurdert å ta en tur til psysioterapeut for undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort kommentar på tampen da jeg ikke har tid til å svare utfyllende, men; Har du subluksert skulderen for første gang bør du ta hensyn til det i både valg av øvelser og tyngde - hovedsaklig under skulderhøyde, smertefritt, unngå utadrotasjon (flyes pos som du prøvde deg på) og å føre albuen langt ut i fra kroppen, svært lite vekt osv. Problemet er ikke å få skulderen "på plass" igjen, så du trenger ikke kiro, utfordringen er å hindre at det skjer igjen. Og får du skulderen skikkelig ut av ledd (luksasjon versus subluksasjon) så er sjansen for retraume stor (ca 70 % av de under 30).

Siden du beskriver at skulderen henger kan du ha skadet kapsel og/eller ligament og/eller sener, og det krever rehab som presisert over. Ved full luksasjon av skulder,også med spontanreponering (går tilbake av seg selv) skal du alltid ta kontakt med lege da det kan oppstå nerveskader.

Kort oppsummert; du kan godt ta en undersøkelse av helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en viss gnissing, når jeg beveger den i visse bevegelser. Jeg mister ikke kraften. Jeg tør ikke å ta i, for jeg kjenner skuldra ikke sitter like godt som på andre armen.

Det blir nok et besøk til legepersonell i dag. Like greit å få det sjekket grundig, i stedet for å anta at det kan være bagateller. Må helst unngå at den går helt ut av ledd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos fysioterapeuten.

Han fant fort ut hva som hadde skjedd, og hvorfor det hadde skjedd. Ganske oppsiktsvekkende nyheter det han kom med.

Det han fortalte meg var at skuldra var på tur ut av ledd, og det hadde sannsynligvis blitt en skade inne i leddet, og det finnes forebyggende trening for at det ikke skal skje igjen.

Det som var oppsiktsvekkende var hvorfor det skjedde. Han snakket om å få skulderen i en stabil posisjon, der (kula) satt 100% stabilt i forhold til"skåla." Litt vanskelig å forklare, så jeg hopper videre.

Det jeg har gjort alle de årene jeg har trent, har vært kanskje 50% til 60% stabilt. Det som da skjer er at stabilitets muskelen som sitter inne i skulderen som er på størrelse med ca en halv lillefinger, har fått for store belastninger. På dette punktet har den fått en total svikt, og klarer ikke lenger å holde på armen i riktig posisjon og var på tur ut av ledd.

Når man trener grunnleggende feil vil til slutt korthuset falle sammen. Så nå framover blir det å begynne på blanke ark med treningen, for å inn den riktige teknikken.

Fysioterapeuten sa også når man ikke gjør dette riktig, vil man ikke få 100% utbytte av treningen.

Det er ikke store forskjellen på feil måte til riktig måte, men man merker at det er veldig mye tyngre den riktige måten.

Folk bør gjøre seg kjent med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...