skarderud Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 hei! skal være friidrettstrener for barn denne sesongen. har tenkt å kjøre sirkeltrening på de største barna, 9-10 år og oppover. litt fersk i sirketreningens verden, da min egen idrettskarriere mest var sprint og vekter. har fått tak i flere opplegg, men ønsker litt tips på øvelser man kan gjøre i grupper på 10-15 stk, da f.eks rodalsirkelen nok er i tøffeste laget, samt litt usikker på utførelsen av alle øvelsene:) er jo kjernemuskulatur, beveglighet, spenst og smidighet vi satser på, ikke så mye styrke i den forstand. så ifjor at det var mye dårlig beveglighet og svak muskulatur på mange av barna, er kanskje et resultat av playstation-generasjonen:) dette vil jo jeg gjøre noe med, da vi har mange barn i gruppene, totalt ca 50 barn fra 3år og oppover. veldig spennende og lærerikt. mvh eirik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nano Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Vet ikke hvordan du har tenkt til å legge opp treningene, men jeg kan fortelle hvordan vi pleide å gjøre det da jeg var turntrener. Vi hadde en gruppe på 30 barn som vi delte opp i mindre grupper på 3 stk. Stasjonene var alt fra bevegelighet, styrke og "utholdenhet". Typiske øvelser var jo varianter av planken, push-ups, spensthopp, sitte inntil en vegg, jogge raskt på en myk tjukkas, tøyeøvelser for rygg, bryst og bein, rygghev på gulvet, utfall, stå på hender inntil veggen etc etc. Også må du velge hvordan trener du vil være; den sure som roper og skriker eller den snille som motiverer ved å godsnakke. Jeg var alltid hun som ropte og skrek på udugelig barn, men de forguda meg likevel. Fikk stadig vekk kort og blomster de hadde laget på skolen. Trenerrollen er artig Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skarderud Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 hei! hehe, jo vanskelig den. er jo vant til å pushe bobkjørere i 25-35 års alderen, så overgangen er jo formidabel:) egner meg nok best til eldre onger, men har alle trinn, da vi rulerer litt. prøver vel å være bestemt og uten tullball. tror klare retningslinjer er mangelvare hos barn idag, så om de iallefall har det på friidrettstreninga så er det fint. er vanskelig å motivere alle, da det er stor variasjon i "talent", motivasjon og oppførsel, men har som mål at alle skal være med uansett. setter meg ned på huk og ser de rett i øya når det skorter på oppførselen, det merker jeg at få har fått før. da skjerper de seg som oftest da de føler at jeg faktisk både mener det og bryr meg om de. har noen tanker om når det er passe å begynne å skille ut etter øvelser, da noen nok faller fra f.eks på løp, mens heller burde kastet ting. men de har jo ikke vondt av å flytte på seg heller da:) tenkte også på planken, pushups, spensthopp osv, så da var jeg iallefall i riktig område. gjennomførte trenerkurs i friidrett i fjor, så kom jo på at det står vel noe inni bøkene vi fikk ang dette også, så da får vi lese på senga ikveld. vurderer også å få inn en kiropraktor/spinolog jeg kjenner for å korrigere rygg/nakke på barna, da jeg har god erfaring med det både på meg sjøl og onga mine. men vet ikke helt hvordan jeg skal få overbevist skeptiske foreldre om at dette er noe de bør la onga få, de fleste tror jo at man skal knekke nakken på de..... er mye bevegelse som ligger "skjult" i en rygg med korrigeringsbehov. mvh eirik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsrdr Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Har du kasse, ribbevegg, tau og sånt gir det mye muligheter for øvelser. Hoftehev på rygg med hendene i nedre ribbe, beinhev hengende fra øverst i ribbene, rygghev over høy kasse, opphopp på lav kasse, tauklatring, stupe kråke/slå hjul på matte, salto over bom, ha en post med to på f.eks. med trillebårløp. Jeg ville spedd inn et par øvelser som kombinerer moro og trening, slik at de i det minste har en eller to øvelser i sirkelen som føles som en bonus hver gang de kommer til den. De er jo fortsatt barn, da er motivasjonen fortsatt å ha det moro, enda målet er at man skal prestere og bli god. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skarderud Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 i utgangspunktet er det på friidrettsbana vi har treningene, er innendørs med de eldre om vinteren selvsagt, men der har jeg ikke hatt anledning til å være med i år. forslag til morsomme sirkeløvelser mottas med takk:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 forslag til morsomme sirkeløvelser mottas med takk:) Kommer ikke på en bestemt øvelse i farten, men øvelser hvor flere må jobbe sammen for å få det til pleier å være en slager for barn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.