Gå til innhold

Trenger tips til kjøtt med godt med fett! :)


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Han er kjøttskjærer og jobber på en privat bedrift :p Vanskelig å handle av han.

Grunnen til fargeforskjellen veit jeg ikke. men skal høre om han veit noe om det når jeg ser han i ettermiddag.

Sjekk svaret mitt over :D

Kiwi selger entrecote av First Price til 120-130kr per kg, og Coop-butikkene selger entrecote av Coop til ca det samme. Sikkert ikke av aller høyeste kvalitet, men prisen er jo ikke så alt for ille ;)

Ikke ille pris! Og til sous vide trenger jeg jo ikke prime cut heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gult er bra, det tyder på mer betakaroten og antakelig på at kua har gått på gressbeite mesteparten av tiden før den ble slaktet. Så vidt jeg vet. Se forøvrig på denne lenken. (Advarsel: svært grafisk innhold) http://www.tribeoffive.com/2011/04/hunting-for-good-food-and-roaming-bison.html

Stemmer bra med lenken jeg la inn over, det :) Fant også referanser til at kukjøtt ofte var saftigere (sto ikke noe om mørhet) enn okse på en del lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi selger entrecote av First Price til 120-130kr per kg, og Coop-butikkene selger entrecote av Coop til ca det samme. Sikkert ikke av aller høyeste kvalitet, men prisen er jo ikke så alt for ille ;)

Entrecôte fra Coop kommer fra kjøttfe, og er egentlig av veldig bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gult er bra, det tyder på mer betakaroten og antakelig på at kua har gått på gressbeite mesteparten av tiden før den ble slaktet. Så vidt jeg vet. Se forøvrig på denne lenken. (Advarsel: svært grafisk innhold) http://www.tribeoffive.com/2011/04/hunting-for-good-food-and-roaming-bison.html

Interessant....Da tyder det på at det er stor variasjon rundt omkring mtp hva dyrene spiser o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant....Da tyder det på at det er stor variasjon rundt omkring mtp hva dyrene spiser o.l.

Jupp - det er slike tråder som dette man lærer noe nytt :) Gressforede dyr får ofte gult fett, mens de som står på bås og spiser pellets får visst hvitt. Ungdyr blir visst bolet opp og får lite marmorering, men om de ikke er bolet opp og gressforet kan de likevel ha hvitt fett, men med mer marmorering. Google, ftw :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...