Gå til innhold

PSMF ble for tøft, hvordan gjør jeg dette til noe sunt og varig?


Oyvind

Anbefalte innlegg

6 dager var alt jeg klarte på PSMF. Jeg har ingen deadlines jeg skal nå eller grunner for å gå ned i en fei så motivasjonen som trengs for å stå der og lage, i mine øyne, kjedelig mat dag inn og ut er ikke der. Jeg ønsker isteden å få til noe som jeg kan trives med i årevis.

Om det stemmer at dagsforbruket mitt er ca. 3000 kalorier så har jeg ligget omlag 1500 under de siste 6 dagene.

Om jeg da tilpasser inntaket mitt slik at det blir 2500 kalorier om dagen vil jeg da gå ned på akkurat samme måte, bare 3 ganger saktere?

Hvis jeg tar gjennomsnittlig dagstall fra diett.no (hvor jeg har ført opp det jeg har spist) så har jeg spist 200gr protein, 50gr fett og 50gr karbohydrat hver dag. Da kan jeg tilføye 100gr fett eller 250gr karbohydrat hver dag uten problemer eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp lavkarbobrød - det smaker faktisk ganske så bra.

Spiser du mye karbohydrater, så blir du fort sulten igjen. Blodsukkersvingninger forårsakes av karbohydrater og det er lett for å spise for mye når sulten kommer å banker på døra hele tiden. Begrenser du inntaket av karbohydrater så har du en langt bedre sjanse til å klare å gå ned i vekt. Det er krevende å gå ned i vekt og du bør gi deg selv de beste forutsetninger for å kunne lykkes.

Lag deg en kostholdsplan som du kan lære deg å like.

Gi gass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
6 dager var alt jeg klarte på PSMF. Jeg har ingen deadlines jeg skal nå eller grunner for å gå ned i en fei så motivasjonen som trengs for å stå der og lage, i mine øyne, kjedelig mat dag inn og ut er ikke der. Jeg ønsker isteden å få til noe som jeg kan trives med i årevis.

Om det stemmer at dagsforbruket mitt er ca. 3000 kalorier så har jeg ligget omlag 1500 under de siste 6 dagene.

Om jeg da tilpasser inntaket mitt slik at det blir 2500 kalorier om dagen vil jeg da gå ned på akkurat samme måte, bare 3 ganger saktere?

Hvis jeg tar gjennomsnittlig dagstall fra diett.no (hvor jeg har ført opp det jeg har spist) så har jeg spist 200gr protein, 50gr fett og 50gr karbohydrat hver dag. Da kan jeg tilføye 100gr fett eller 250gr karbohydrat hver dag uten problemer eller? :)

Dette var da ikke altfor mye?hehe!

Hvordan er høyde/kg/situasjonen din? treningen? hvor mye aktivitet?

Hvis du skal ha 3000kcal for å vedlikeholde, så kan du nok ligge deg på 2500kcal ja! Ting tar tid!! Du kan evt ta noen uker på/av PSMF i så fall? Så får du litt boosting av og til(min mening)! Jeg klarer ihvertfall ikke å ta psmf skikkelig i 2-3uker. Det blir for mye uten bakervarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen min for øyeblikket er: 26 år, 95kg og 200cm. Trener styrke mandag, onsdag, fredag. Roing, kjernetrening og diverse lett trening på tirsdag og torsdag. Går 1 time hver dag til/fra jobb. Helgene er for det meste rolige med unntak av litt snowboardkjøring eller paintballspilling avhengig av sesong.

Det eneste jeg var skeptisk til er om man må øke inntaket proteiner proporsjonalt om man øker inntaket av fett/karbohydrater eller om det er grei skuring at jeg har proteininntaket rundt 2gr per kg og bare legger til litt "godsaker" i kostholdet? :)

Hovedmålet mitt med treningen er å bli sterkere så om jeg bør ligge i kalorioverskudd for å få til det så gjør jeg det. Å bli kvitt noen kilo fett er ikke så viktig egentlig.

Av og på PSMF er kanskje litt for avansert for meg i første omgang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Hvis du skal bli sterkere er det bare å glemme PSMF;) psmf er en "ekstrem diett" som gjør at man går ned i vekt/fett osv... Så du bør bare fokusere på å ha overskudd og masse proteiner hvis du skal øke i styrke!

Øke i styrke: overskudd, fokus på proteiner og rent og sunt;) Kylling,kjøtt,fisk +ris er o.k!;)

http://fitnessbloggen.no/pristest-proteiner/ er ok når det gjelder hva som har mye proteiner i seg;) Proteinene er byggesteinene til musklene, så er bare å gomle i seg!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, poenget mitt med denne tråden var at jeg ikke orker PSMF mer, derfor jeg vil bygge på den lille kunnskapen jeg har fått til et kosthold jeg kan følge så lenge jeg måtte ønske.

Jeg hadde alltid trodd at man måtte ha overskudd for å øke i styrke, men forstod det på PSMF artikkelen og den artikkelen om han FHM fyren at man kunne øke i styrke på underskudd så lenge man fikk i seg nok proteiner. Tanken min rundt det var at kroppen tok underskuddet fra fettet på kroppen og man dermed fikk samme effekt som å ligge i overskudd, mulig jeg missforstod hele greia. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
Ja, poenget mitt med denne tråden var at jeg ikke orker PSMF mer, derfor jeg vil bygge på den lille kunnskapen jeg har fått til et kosthold jeg kan følge så lenge jeg måtte ønske.

Jeg hadde alltid trodd at man måtte ha overskudd for å øke i styrke, men forstod det på PSMF artikkelen og den artikkelen om han FHM fyren at man kunne øke i styrke på underskudd så lenge man fikk i seg nok proteiner. Tanken min rundt det var at kroppen tok underskuddet fra fettet på kroppen og man dermed fikk samme effekt som å ligge i overskudd, mulig jeg missforstod hele greia. :p

Du kan sikkert øke i styrke samtidig, hvis du får i deg MYE proteiner. Jeg lå på 300gram protiner forrige uke på 88kg ca. Men uansett: overskudd som gjelder. De fleste som øker i styrke, er i en start fase av styrketrening(dvs de har alt å vinne)! Har du trent en stund vil nok effekten være mye mindre. Etter hva jeg vet selvfølgelig;) Tror de fleste vil si: overskudd gjelder. Ellers så kan du jo ligge på "vedlikehold" og gå ned i litt fett% samtidig som du beholder/øker litt. Høres fornuftig ut for meg ihvertfall! hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får eksperimentere litt og lese mer.

Lagde meg biffsnadder til lunsj i dag som smakte mye bedre enn alle måltidene jeg hadde forrige uke. Vet ikke om det var fordi jeg unnet meg havregrynsgrøt til frokst eller om jeg faktisk lagde bedre mat, men det ga håp for å opprettholde et proteinrikt kosthold fremover. :)

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Jeg får eksperimentere litt og lese mer.

Lagde meg biffsnadder til lunsj i dag som smakte mye bedre enn alle måltidene jeg hadde forrige uke. Vet ikke om det var fordi jeg unnet meg havregrynsgrøt til frokst eller om jeg faktisk lagde bedre mat, men det ga håp for å opprettholde et proteinrikt kosthold fremover. :)

Takk for hjelpen.

For min del går det nok i: strimlet svinekjøtt/kyllingfilet(20kr for 300gr og 114kr 2kg på rimi) og havregryn/ris som oftest. Selvfølgelig, alt med "Måte" og taco er herlig! haha! Men forrige uke hadde jeg vel: frokost/lunch/middag/kvelds= biff/kylling og proteinshaker. Dette pga jeg skulle ha i meg 60gram protein 5x dagen(thats it)! Mens denne uken skal jeg ha dette +40gram 5x(3x treningsfrie dager)! Så er bare å spise, de fleste i Norge spiser nok for lite av den "gode" maten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp lavkarbobrød - det smaker faktisk ganske så bra.

Spiser du mye karbohydrater, så blir du fort sulten igjen. Blodsukkersvingninger forårsakes av karbohydrater og det er lett for å spise for mye når sulten kommer å banker på døra hele tiden. Begrenser du inntaket av karbohydrater så har du en langt bedre sjanse til å klare å gå ned i vekt. Det er krevende å gå ned i vekt og du bør gi deg selv de beste forutsetninger for å kunne lykkes.

Lag deg en kostholdsplan som du kan lære deg å like.

Gi gass!

Får man kjøpt lavkarbobrød i butikken noe sted? Har kjøpt den blandingen de har hos funksjonellmat. Den er bra, men blir litt dyrt for 49,- kr brødet pluss frakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Får man kjøpt lavkarbobrød i butikken noe sted? Har kjøpt den blandingen de har hos funksjonellmat. Den er bra, men blir litt dyrt for 49,- kr brødet pluss frakten.

De har det ihvertfal på Prix her hvor jeg bor for tiden. Sånn blandingsgreie da, usikker på prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...