Gå til innhold

Energiforbruk på diett.no


Akuline

Anbefalte innlegg

Jeg logger både matinntak og aktivitet på diett.no. Jeg trener kampsport 3 dager i uken, 1.5 time hver gang, og styrke med hovedsaklig baseøvelser 3 dager i uken. Ellers har jeg en kontorjobb, hvor jeg sitter eller står ved en pult hele arbeidsdagen, og på fritiden når jeg ikke trener sitter jeg mye i ro med en bok. Jeg har satt aktivitetsnivået til "litt aktiv". Da får jeg opp at jeg har vedlikeholdsnivå på 2000 kcal.

Når jeg logger aktiviteten får jeg opp at jeg bruker en god del mer enn dette, og det selv om jeg logger alt unntatt faktisk trening og gåing til jobben som "stå stille" (de timene jeg står på jobben), "sitte stille" og "sove". Jeg teller ikke med hverdagsaktivitet som lett husarbeid eller annen ståing og gåing. På kampsportdagene får jeg opp at jeg bruker rundt 2700 kcal, og styrkedagene rundt 2200. Kun på fridagen min, hvor jeg ikke er på jobb engang, men stort sett sitter baken eller rusler til butikken, får jeg opp at jeg faktisk bruker rundt 2000.

Så hvor pålitelig er egentlig diett.no her? Skal jeg gå etter det kalkulatoren deres, eller verdiene for faktisk logget aktivitet? Nå ligger jeg på rundt 1800 kcal på kampsportdager, og 2100 på styrkedager. Vekten står ganske stille, og cm lige så. Styrken går laaaaangsomt oppover... Det jeg vil aller mest er selvsagt å gå ned i cm og øke i styrke :p Men nå er jeg så lei av at styrken står stille at jeg gjerne vil øke fortere her, men samtidig vil jeg ikke legge på meg fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen kalkulatorer på nettet tar 100% hensyn til DEG.

Det enkleste er å måle energinntaket, med vekt, kalkulator og kjøre så strict kalorinntak at du kan bruke det til å regne deg ut til forbruket, avhengig om du går OPP, NED eller står uforandret. Du sier ingenting om du er gutt, jente, alder eller vekt, men 2000Kcal er ikke voldsomt mye egentlig...

Jeg tipper, basert på egne erfaringer, at tallene diett.no opererer med, basert ¨på din høyde, vekt og anslått aktivitetsnivå, har en gyldighet på +-15% eller så..

Forsøk endre aktiviteten til " moderat aktiv " da vel. Jeg bruker det på meg selv, og selv i uker der jeg slurver med treninga, virker det som å gå bra. Det varierer selvsagt MYE om man sitter på ræva i en leilighet på 40kvm, ift å løpe rundt i hus, hage, garasje,kjeller og loft på et gammelt kråkeslått på 220kvm som vi har.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kan velge moderat aktiv, da. Jeg valgte det, og enda jeg er student og sitter store deler av dagen, kommer jeg faktisk høyere enn estimatet da også når jeg logger aktivitetene mine stykke for stykke.

Men det de har regnet ut at jeg skal spise for å gå ned i vekt med en viss fart, ser hittil ut til å stemme. Det er DER energibalansen til syvende og sist vises ;)

(Og forresten er jeg jente, 60 kg, 20 år, 168 cm, trener styrke 1.5-2 timer tre ganger i uken, og skal ha drøyt 1600 kcal daglig for å gå ned en halvkilo i uken. Det er ganske mye mat og ikke fryktelig mye trening, men det ser faktisk ut til å funke :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, 30 år, 169 høy og rundt 64-66 kg tung. Jeg er fornøyd med vekten, den er ikke så viktig. Jeg er også ganske fornøyd med fettmengdene på kroppen, det er mer et par problemområder jeg gremmes litt over. Fett øverst på innside lår som bare ikke vil gå vekk. Puppene derimot, der renner fettet av.. Andre går ned i buksestørrelse, jeg går bare ned i bh-størrelse :p

Jeg har bare logget matinntak og aktivitet nøyaktig i halvannen måned, før det var det litt mer på gefülen. Jeg har økt kaloriinntaket litt, og styrken har da også gått litt fortere fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...