Rekkehuset Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg har en stund nå sneket rundt på diverse blogger og forum, og tenkt på hva som skal være mine mål med treningen. Kort fortalt har jeg det siste året løpt endel, men vært plaget av knær som har stoppet meg i lange perioder, og trent endel styrke i saltimer og litt for meg selv i studio. Nå har jeg kjøpt meg slynge hjemme, og tenker å bruke den endel i kombinasjon med kardio-økter. Det som er så vanskelig er å vite hva jeg skal gjøre sånn i starten synes jeg. Jeg skjønner jo at jeg kunne kjøpt en del pt-timer og fått hjelp til å komme igang, men det har jeg i grunnen ikke råd til. Så jeg tror jeg må prøve å finne ut av det selv, kan sikkert få noe hjelp på senteret jeg bruker. Har forresten fått et styrkeprogram der for lenge siden, men jeg føler det er litt halvhjertet. Ønsket er vel egentlig mer definerte muskler overalt, og jeg tenker at jeg burde ha en skikkelig plan sånn at jeg oppnår resultater før jeg er lei av å prøve. Hvor mange ganger i uken er det nødvendig å trene for å oppnå fremgang? Er det mest hensiktsmessig med lite vekt og mange repetisjoner, eller mye vekt og få repetisjoner etter din mening? Blir glad for noen innspill som kan hjelpe meg i planleggingen:-) Må vel også nevne at jeg er kvinne, 41 år, 168 høy og per nå ca 63 kg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Hei, Les denne: http://www.redcord.no/videolist.aspx?m=307 Du kan starte med å trene hele kroppen 3 ganger/uke, 3 serier med 10-15 repetisjoner på hver øvelse/muskelgruppe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rekkehuset Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Takk for svar Oaz:) Hvordan vil du mene slyngtrening er sammenlignet med trening med vekter i forhold til målet mitt om mer definerte muskler? PS! Jeg er jo klar over at definerte muskler også henger sammen med fettprosent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gomp Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Jeg har en stund nå sneket rundt på diverse blogger og forum, og tenkt på hva som skal være mine mål med treningen. Kort fortalt har jeg det siste året løpt endel, men vært plaget av knær som har stoppet meg i lange perioder, og trent endel styrke i saltimer og litt for meg selv i studio. Nå har jeg kjøpt meg slynge hjemme, og tenker å bruke den endel i kombinasjon med kardio-økter. Det som er så vanskelig er å vite hva jeg skal gjøre sånn i starten synes jeg. Jeg skjønner jo at jeg kunne kjøpt en del pt-timer og fått hjelp til å komme igang, men det har jeg i grunnen ikke råd til. Så jeg tror jeg må prøve å finne ut av det selv, kan sikkert få noe hjelp på senteret jeg bruker. Har forresten fått et styrkeprogram der for lenge siden, men jeg føler det er litt halvhjertet. Ønsket er vel egentlig mer definerte muskler overalt, og jeg tenker at jeg burde ha en skikkelig plan sånn at jeg oppnår resultater før jeg er lei av å prøve. Hvor mange ganger i uken er det nødvendig å trene for å oppnå fremgang? Er det mest hensiktsmessig med lite vekt og mange repetisjoner, eller mye vekt og få repetisjoner etter din mening? Blir glad for noen innspill som kan hjelpe meg i planleggingen:) Må vel også nevne at jeg er kvinne, 41 år, 168 høy og per nå ca 63 kg. synd at sentret ditt ikke har gått inn hel hjertet for og hjelpe deg første gangen Men som Oaz sier hel kropp 3 ganger i uken og 10-15 rep på 4sett pluss oppvarming, Lett eller tungt blir da så tungt du klarer med riktig teknikk, så når du når 15 rep i alle settene legger du på vekt neste økt vis du ikke klarer 10 rep på alle går du ned i vekt i Baseøvelser som knebøy, benk og mark ville jeg valgt og kjøre 6-8 rep av 4 sett med samme progresjon som over Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 synd at sentret ditt ikke har gått inn hel hjertet for og hjelpe deg første gangen Men som Oaz sier hel kropp 3 ganger i uken og 10-15 rep på 4sett pluss oppvarming, Lett eller tungt blir da så tungt du klarer med riktig teknikk, så når du når 15 rep i alle settene legger du på vekt neste økt vis du ikke klarer 10 rep på alle går du ned i vekt i Baseøvelser som knebøy, benk og mark ville jeg valgt og kjøre 6-8 rep av 4 sett med samme progresjon som over Som nybegynner skal sener, ledd og muskler bli vant med denne type belastning. Et høyere repsområde er derfor å anbefale de 2-3 første mnd. Etter hvert kan du begynne å kjøre litt tyngre baseøvelser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Takk for svar Oaz:) Hvordan vil du mene slyngtrening er sammenlignet med trening med vekter i forhold til målet mitt om mer definerte muskler? PS! Jeg er jo klar over at definerte muskler også henger sammen med fettprosent. Jeg vil anbefale vekttrening som en basis, men da frivekter og ikke maskiner. Slyngetrening setter store krav til stabilisering så dette kan samkjøres med vekttrening. Det kan ofte være vanskelig med progresjon i slynger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rekkehuset Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 synd at sentret ditt ikke har gått inn hel hjertet for og hjelpe deg første gangen Men som Oaz sier hel kropp 3 ganger i uken og 10-15 rep på 4sett pluss oppvarming, Lett eller tungt blir da så tungt du klarer med riktig teknikk, så når du når 15 rep i alle settene legger du på vekt neste økt vis du ikke klarer 10 rep på alle går du ned i vekt i Baseøvelser som knebøy, benk og mark ville jeg valgt og kjøre 6-8 rep av 4 sett med samme progresjon som over Takk for svar! Det kan nok hende at jeg var litt uklar i bestillingen min til senteret også, så det kan vel være verd å prøve igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rekkehuset Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Jeg vil anbefale vekttrening som en basis, men da frivekter og ikke maskiner. Slyngetrening setter store krav til stabilisering så dette kan samkjøres med vekttrening. Det kan ofte være vanskelig med progresjon i slynger. Ok, takk, da må jeg nok få litt hjelp på senteret til å gjøre ulike frivektsøvelser helt riktig. Hva med beina? Er det knebøy med vekter i hendene f.eks du tenker på da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gomp Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 bein er knebøy med stang på ryggen eller hantler i hendene, sittene bein spark og liggen bein curl. eller utfall av div varianter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Ok, takk, da må jeg nok få litt hjelp på senteret til å gjøre ulike frivektsøvelser helt riktig. Hva med beina? Er det knebøy med vekter i hendene f.eks du tenker på da? De burde hjelpe deg med dette, ja. Frivekter setter litt større krav til teknikk enn maskiner - det er derfor treningssentre ofte setter folk i maskinene for å slippe å bruke tid på opplæring. Jeg vil også si at det er et fåtall av veiledere på et treningssenter som vet hva som er god teknikk i øvelser og som setter opp program som er tilpasset deg og dine behov. Få et par timer opplæring av en dyktig PT for å komme i gang. Knebøy med stang, bulgarsk utfall med manualer, markløft +++, det er mange øvelser for bein. Knebøy og markløft er "baseøvelser". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gomp Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Som nybegynner skal sener, ledd og muskler bli vant med denne type belastning. Et høyere repsområde er derfor å anbefale de 2-3 første mnd. Etter hvert kan du begynne å kjøre litt tyngre baseøvelser. synes 15 rep på store baseøvelser er for mye i og med at det er tekniske øvelser som man gjerne gjør dårligere når man blir sliten på ene eller andre måten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 synes 15 rep på store baseøvelser er for mye i og med at det er tekniske øvelser som man gjerne gjør dårligere når man blir sliten på ene eller andre måten 10 reps da. Trenger jo ikke kjøre til utmattelse i starten - det er mest for å lære inn teknikken. Man får rask effekt av treningen uansett i en oppstartsperiode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rekkehuset Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Takk for mange fine tips dere, og for at dere tok dere tid:) Jeg skal høre på senteret mitt, og se på noen you-tube filmer så finner jeg vel ut av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Takk for mange fine tips dere, og for at dere tok dere tid:) Jeg skal høre på senteret mitt, og se på noen you-tube filmer så finner jeg vel ut av det. Se øvelsesguiden her på Fitnessbloggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rekkehuset Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Se øvelsesguiden her på Fitnessbloggen. Den skal jeg såklart også se på! Gomp 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.