Gå til innhold

Strak mark og Goodmornings.


fff

Anbefalte innlegg

På programmet jeg har startet på nå, skal jeg kjøre good mornings.

Men har dette noe anderledes effekt enn strak mark? Er bare ikke glad i bøye meg med kilo på nakken..

Eller er det gode grunner til å ta good mornings, tar det noe bedre på andre muskler osv?

Setter pris på alle innspill .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Good mornings setter større krav til korsryggen (lengre vektarm) mens strake markløft fokuserer mer på hamstrings/glutes. Når det gjelder good mornings skal du være forsiktig med å lesse på for mye vekter. Pass på å holde godt spenn i korsryggen under hele bevegelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk skal du ha :)

Da kjører jeg good mornings ettersom det er nok korsrygg som er poenget bak det da.

Hvor mange kilo er vanlig på good mornings? 20kg? 40kg? 70kg? :p

Kommer an på hvor sterk du er. Vil tippe du ligger på rundt 70-80 kg 5 reps. Wild guess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

utfra loggen din med 175 i mark så vil jeg si at du bør legge deg mellom 50-70kg og da gjerne på 50 til og begynne med, good morning er ikke en anbefalt øvelse for unge eller ferske styrkeløftere (i følge Dietmar) men det må du skjenne på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med good mornings for ikke så lenge siden (ligger bare på 30 kg..), og følte den traff veldig på de musklene som svikter under maksløft i knebøy. Jeg har en tendens til å falle fremover med ryggen under tung knebøy.. Er dette en vanlig oppfatning og vil good mornings ha en overføringsverdi til knebøy, eller er det hovedsaklig en støtteøvelse til markløft? Hadde jo vært kjekt å kunne løfte tyngre knebøy siden det er ryggen som svikter og ikke beina.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med good mornings for ikke så lenge siden (ligger bare på 30 kg..), og følte den traff veldig på de musklene som svikter under maksløft i knebøy. Jeg har en tendens til å falle fremover med ryggen under tung knebøy.. Er dette en vanlig oppfatning og vil good mornings ha en overføringsverdi til knebøy, eller er det hovedsaklig en støtteøvelse til markløft? Hadde jo vært kjekt å kunne løfte tyngre knebøy siden det er ryggen som svikter og ikke beina.. :p

Faller du framover med hele overkroppen eller er det korsryggen som svikter i knebøy? Vil tro du har mer å hente med å korrigere teknikk og oppspenning her. Se skrått nedover, fokuser på å stramme rumpe (ofte underaktivert i knebøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller du framover med hele overkroppen eller er det korsryggen som svikter i knebøy? Vil tro du har mer å hente med å korrigere teknikk og oppspenning her. Se skrått nedover, fokuser på å stramme rumpe (ofte underaktivert i knebøy).

regner med du mener se skrått oppover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller du framover med hele overkroppen eller er det korsryggen som svikter i knebøy? Vil tro du har mer å hente med å korrigere teknikk og oppspenning her. Se skrått nedover, fokuser på å stramme rumpe (ofte underaktivert i knebøy).

Tja, jeg får ikke en stor fleksjon i verken korsryggen eller resten av ryggen, men på tunge løft får jeg den typiske bevegelsesbanen hvor rumpa kommer opp før ryggen; som en liten good morning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med du mener se skrått oppover?

Nei. I følge Mike Tuchscherer kan det hjelpe (ulogisk nok) å se skrått nedover - noe jeg selv har hatt god erfaring med.

Tja, jeg får ikke en stor fleksjon i verken korsryggen eller resten av ryggen, men på tunge løft får jeg den typiske bevegelsesbanen hvor rumpa kommer opp før ryggen; som en liten good morning.

Har du høy eller lav stangplassering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. I følge Mike Tuchscherer kan det hjelpe (ulogisk nok) å se skrått nedover - noe jeg selv har hatt god erfaring med.

Har du høy eller lav stangplassering?

Har alltid trodd jeg hadde en litt lavere plassering, men på linken her er det et bilde hvor det i grunn ser ut som jeg har en høyere stangplassering enn jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. I følge Mike Tuchscherer kan det hjelpe (ulogisk nok) å se skrått nedover - noe jeg selv har hatt god erfaring med.

Har du høy eller lav stangplassering?

ok riktig det har jeg aldri prøvd, men for meg blir dt fort feil vis jeg ikke ser opp slik erfarings messig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid trodd jeg hadde en litt lavere plassering, men på linken her er det et bilde hvor det i grunn ser ut som jeg har en høyere stangplassering enn jeg trodde.

Det ser ut som høy stangplassering, ja. Prøv å dra stanga nedover når du har den på nakken. Altså tenk at du skal bøye stangen over nakken. Dette kan hjelpe på oppspenningen. Pass også på å ikke tippe for langt fram på tærne når du løfter.

Det er ikke nødvendigvis feil å løfte rumpa litt først. Det hender for de fleste, spesielt under tunge løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte det vekk igår. Reiste opp å tok det idag.

Tok først med T-shorte med den var baggy at man kan ikke se noe, så måtte til med baris trening...

Kjørte 50kg, føltes lett og greit.

http://www.youtube.com/watch?v=iGxYvVQqnWA

Ser teknikken greit ut? Bortsett fra den elendige kamera vinkelen. ( hadde dårlig tid, gadd ikke å gjøre det på nytt ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister spennet i korsryggen. Du må virkelig gå inn for å ha "overdreven" svai og fokusere på dette hele tiden mens du bøyer deg fremover. Tenk at du skal vippe rumpa oppver. Prøv med mindre vekt og øk forsiktig på vektene. Dette er en støtteøvelse, så legg egoet igjen hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...