Gå til innhold

Løperkne og intervalltrening


linn_k

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste året har jeg vært plaget med en belastningsskade i kneet grunnet for mye løping på tredemølle før kroppen hadde forutsetninger for å vende seg til det. Jeg har alltid vært glad i å jogge, og ikke vært tålmodig nok med å hvile kneet etter skaden. Med en gang det har virket bedre, har jeg tatt meg en joggetur og det har ressultert i et dårligere kne. I etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg bare har ødelagt for meg selv, og at jeg nå fremover skal satse på andre treningsformer enn jogging.

Nå følger jeg "release your potential"-programmet til Tech Nutrion, og har 3 styrkeøkter i uken samt to intervalløkter. Jeg tenkte først jeg skulle gjøre dette på sykkel, men jeg synes spinning er litt for kjedelig. Merkelig nok synes jeg ellipsemaskinen er mye gøyere, og jeg lurer på om noen har erfaringer med 4x4 på den? Det er jo vanskeligere å få opp pulsen, og det hadde jo vært mye bedre på tredemøllen med tanke på puls, men av hensyn til kneet tenkte jeg at jeg skulle prøve dette. Og er det i det hele tatt godkjent som intervalltrening?

Flott hvis noen har tips til løperkne/belastningskade i kneet. Jeg har hovne slimposer rundt kneet, det er alltid varmere enn det andre kneet, og enkelte dager kan det "stivne" etter jeg har sittet i ro. Legen sier jeg bare må være forsiktig og trene variert - noe av grunnen for at jeg begynte å trene regelmessig styrke for 6 uker siden. Hun mener en eventuell operasjon har for stor infeksjonsrisiko så lenge jeg ikke har kjempevondt - og det har jeg ikke så lenge jeg ikke jogger.

I styrkeprogrammet har jeg beinøvelser som knebøy og leg-curl. Prøver å være forsiktig med knebøyen og lære meg riktig teknikk før jeg øker vektene. Tenkte også jeg skulle inkorporere bulgariske utfall på en bosuball/ustø matte etter anbefalinger fra en treningsvenninne. Noen som har synspunkter eller erfaringer rundt dette?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har god erfaring med manuellterapi med nålebehandling, passiv og aktiv tøying samt hvile fra løping for å bli kvitt løperkne. Funker fjell! Ellers vet jeg ikke hva slags ellipse du bruker, er det en der du kan regulere stigningen? Noen av de nyere modellene får jeg ikke pulsøkning på, men på de "eldre", m.a.o de med stigning, kan jeg fint ligge mellom 170-190 og i teorien høyere hvis det hadde vært målet (makspuls 210). Ellers er romaskin bra hvis man ikke kan løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så jeg hadde lagt denne tråden i feil kategori, men flott med svar uansett.

Ja, kan regulere stigningen på ellipsemaskinen, legger godt på med belastning for å komme opp i puls. Jeg bruker den som ser litt ut som en ski-maskin, dvs at jeg bruker armene også.

Kjenner det desverre utover kvelden og dagen etter jeg har kjørt intervall. Så jeg vurderer å prøve noe nytt som intervalltrening, eller ta en pause igjen. Hadde en pause fra all knebelastning utenom turgåing på 4 uker, men jeg ble veldig stresset av det. Jeg er så fryktelig glad i å ta meg ut, bli skikkelig svett og kjenne høy puls. Blir vanskelig å ta en pause fra det.

Hvilken øvelser gjør du når du sier passiv og aktiv tøying?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...