Gå til innhold

Alternativer til brød, ris, pasta etc...


rocktrond

Anbefalte innlegg

Heisann,

Fersk her - og som mange andre lenge tenkt tanken på at man burde ta opp kampen mot alderstilleggene som har polstret skjelettet litt for godt.

Vet at jeg nok må til med trening (sliter litt med tid/motivasjon), men også starte med å gjøre noen endringer i kostholdet.

Det jeg har fått med meg er at brød, ris, pasta etc. ikke er bra. Og alternativene som foreslåes er frukt og grønnsaker. Og her er problemet, jeg har fruktoseinntolleranse, som da har to konskekvenser.

1) Jeg tåler ikke fruktose - og kan dermed ikke spise noe frukt, og også en del grønnsaker

2) Kroppens forsvarsverker mot fruktose gjør at smaksløkene reagerer på allt som smaker søtt. Så selv om jeg tåler det, så er det veldig mye jeg ikke liker (ikke noe problem når det gjelder kunnstige søtstoffer, for det har jeg uansett ikke behov for). Verre er det at en del grønnsaker og andre sunne matvarer som ikke inneholder fruktose oppfattes som søtt, og dermed smaker det vondt for meg.

Så det jeg sliter med er å finne gode alternativer som jeg kan spise, og som jeg synes smaker godt. Alle gode forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Jeg tåler ikke fruktose - og kan dermed ikke spise noe frukt, og også en del grønnsaker

2) Kroppens forsvarsverker mot fruktose gjør at smaksløkene reagerer på allt som smaker søtt. Så selv om jeg tåler det, så er det veldig mye jeg ikke liker (ikke noe problem når det gjelder kunnstige søtstoffer, for det har jeg uansett ikke behov for). Verre er det at en del grønnsaker og andre sunne matvarer som ikke inneholder fruktose oppfattes som søtt, og dermed smaker det vondt for meg.

Fruktoseintoleranse er normalt bare et problem dersom maten inneholder mer fruktose enn glukose. Dette skyldes at fruktose kan absorberes i tarmen på to ulike måter. Den ene måten transporterer et fruktosemolekyl sammen med et glukosemolekyl, og så lenge det er like mye av dem eller mest glukose, vil all fruktose transporteres på denne måten.

Den andre måten er transport av fri fruktose, og her har folk ulik kapasitet. Noen kan bare ta opp littegrann på denne måten, og fruktosen havner derfor ufordøyd ut i tykktarmen hvor den skaper problemer.

Hvilke symptomer får du om du spiser fruktose?

Hva har legen din sagt til deg om hva du kan og ikke kan spise? Er all frukt forbudt eller er dette noe du selv har tolket utifra at du har fruktoseintoleranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke symptomer får du om du spiser fruktose?

Hva har legen din sagt til deg om hva du kan og ikke kan spise? Er all frukt forbudt eller er dette noe du selv har tolket utifra at du har fruktoseintoleranse?

De gangene jeg har spist fruktose/søtsaker - så blir jeg kvalm, og har ved tilfeller kastet opp. Dette er veldig lenge siden sist (i barndommen - og jeg er nå nesten 40), av den enkle grunn jeg nevner i punkt 2. Alt som smaker søtt, inkl. frukter er for meg pyton. Det skal ganske lite til før jeg reagerer. Er det brukt litt sirup i deigen til brød så smaker dette ikke godt for meg. Så det er egentlig uinteresant i denne sammenhengen om det er noe som jeg i teorien tåler eller ikke. For meg er det så enkelt som at om det smaker vondt - så spiser jeg det ikke. Og jeg er ute etter alternativer som smaker (for meg) godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cottage cheese i stedet for ris, miracle noodles (fås kjøpt på iherb.com, men hørt rykter om at det også har kommet til Norge!), lage "potetmos" av blomkål i stedet for potet: Kok en blomkål mør, tilsett 1ss vitasmør, presset hvitløk, muskat, salt og pepper! =) Eller så kan du jo lage lavkarbobrød uten noen som helst for for mel.. Jeg pleier å bruke en oppskrift med 8 egg, 1 boks cottage cheese (gjerne most med en stavmikser), 120g kruskakli, 80g knuste eller bløtlagde linfrø, 100g sesamfrø og 100g solsikkekjerner og 6 ss olje. Stekes 55 min på 180 grader på nederste rille :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har spist fruktose/søtsaker - så blir jeg kvalm, og har ved tilfeller kastet opp. Dette er veldig lenge siden sist (i barndommen - og jeg er nå nesten 40), av den enkle grunn jeg nevner i punkt 2. Alt som smaker søtt, inkl. frukter er for meg pyton. Det skal ganske lite til før jeg reagerer. Er det brukt litt sirup i deigen til brød så smaker dette ikke godt for meg. Så det er egentlig uinteresant i denne sammenhengen om det er noe som jeg i teorien tåler eller ikke. For meg er det så enkelt som at om det smaker vondt - så spiser jeg det ikke. Og jeg er ute etter alternativer som smaker (for meg) godt :)

Ok, men da er det altså ikke sånn at du ikke tåler fruktose, for det ville innebært at du heller ikke tålte vanlig sukker som du finner i det meste av mat. Da handler det i hovedsak om at du ikke liker denne maten?

Det er ikke nødvendigvis gunstig for deg å kutte ut poteter/ris, hvertfall ikke med tanke på at du ser ut til å være avhengig av alternativer. Høres ikke ut som om du vil trives med et kosthold uten disse. Brød kan det være en fordel å redusere på, siden det er kaloritett og mange reagerer også på store mengder korn i kostholdet.

Hvordan spiser du i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ikke mat som inneholder vanlig sukker heller - og selv om jeg ikke er gentestet, så tyder egen "forskning" samt samtaler med leger på at jeg har fruktoseintolleranse. En vanlig "bieffekt" av fruktoseintolleranse er at man ikke liker mat som har søtt i seg, enten det er ren fruktose, vanlig sukker eller vanlige søtstoffer. Det skal for eksempel ikke mange kornene med sukker til i brøddeigen før jeg ikke liker brødet.

En vanlig dag er som regel 3-4 brødskiver til lunch på jobb. Middag hjemme i 6-7 tiden, stort sett en kjøtt/fiskerett med potet/pasta/ris. Og ofte, men ikke alltid, kveldsmat allt fra 22-02, som kan være brødmat, middagsrester, yoghurt (naturell) eller havregryn m/ melk e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...