Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en kamerat på 19 år som nå veier rundt 140-150 kg på 180 cm. Jeg ser at han ikke trives med seg selv og vi har snakket om det. Han har prøvd før å begynne en ny livsstil men er ikke bare bare.

Hvordan kan jeg hjelpe han til å komme mer i aktivitet, hvordan burde han trene, og hvor mye burde han spise, hvor mye kalorier ca? Pr idag har han stillesittende jobb (IT) og trener ikke i det hele tatt. Han har en benk hjemme + et par manualer.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/7059-f%C3%A5-en-big-man-i-aktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har en kamerat på 19 år som nå veier rundt 140-150 kg på 180 cm. Jeg ser at han ikke trives med seg selv og vi har snakket om det. Han har prøvd før å begynne en ny livsstil men er ikke bare bare.

Hvordan kan jeg hjelpe han til å komme mer i aktivitet, hvordan burde han trene, og hvor mye burde han spise, hvor mye kalorier ca? Pr idag har han stillesittende jobb (IT) og trener ikke i det hele tatt. Han har en benk hjemme + et par manualer.

Når man er såpass tung vil det å i det hele tatt komme seg i aktivitet og legge om på kostholdet være det viktigste.

Det å begynne en helt ny livsstil på dagen er ikke bare vanskelig, men tilnærmet umulig. Jeg foreslår at du får han til å begynne i det små, med feks..

- Bytte ut sukkerholdig brus med lettbrus/fun light/ vann

- Bytte ut ferdigmiddager med hjemmelaget mat

- Innføre kyllingfilet, karbonadedeig og andre magre proteinkilder til kostholdet hans

- spise mer frukt og grønt

- begrense inntaket av godis

-bruke mindre fett når man lager mat (alt trenger ikke å frityrstekes)

osv..

Ikke begynn med alt på en gang, men ta det gradvis.

Når kommer til trening skjønner jeg at det kan være vanskelig, ikke bare fysisk men også psykisk, å begynne på et treningssenter (been there..). Ta han heller med deg ut på 3-4 lange gåturer i uken.

Av og til så er det sant at "less is more" :)

Etterhvert som han begynner å se resultater vil det kanskje være enklere å endre mer på både livsstil og treningsvaner.

*Skynde seg sakte*

:)

Fantastisk at du bryr deg såpass om kompisen din at du har lyst til å hjelpe han med dette!

Lykke til!

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...