Gå til innhold

Et lite spørsmål ang fett% og forbrenning


sal

Anbefalte innlegg

Jeg har sikkert kommet med masse dumme spørsmål hittil, haha. Men jeg har fått inntrykk at det er mange her som er utrolig hjelpsomme og tålmodige, med masse kunnskap og erfaring bak seg. Så jeg kjører gjerne på med et lite spørsmål til. Håper det er greit.

Jeg har tatt en sånn kroppsanalyse som ga meg info om at hvileforbrenningen min er 1300 kcal. Hvileforbrenning... er det det jeg forbrenner daglig utenom å trene? Jeg forbrenner normalt mellom 300 og noen ganger opp til 800 kcal på treningen min, har jeg regnet ut (og ja, jeg er veldig kritisk når det kommer til det, så jeg plusser ikke på ekstra som jeg ikke har gjennomført.) Så vil det si at jeg kan tillate meg å innta ca 1200-1300 kcal om dagen, eller burde jeg gå helst å ligge enda mer i underskudd, dersom målet er å minske fettprosenten? Den ligger nå på 26, nå vet ikke hvor ille jeg ligger an, men jeg regner med det kunne vært greit å få den opp til 22-23? Er 163 cm høy, veier 57 kg og har kurver, så jeg er ikke smal, med andre ord.

Noen tips? :) Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du :)

Hvileforbrenningen er den mengden energi kroppen bruker på å fungere i hvilende tilstand en hel dag, altså hva kroppens organer trenger for å fungere uten bevegelse.

Hvis du liker facebooksiden til Fitnessbloggen finner du en kcalkalkulator du plotter inn høyde, vekt, alder og mengde bevegelse i løpet av en dag (kan være lurt å sjekke vanlige dager og trenedager for å få et litt mer nyansert bilde av hva kroppen faktisk forbrenner i løpet av en dag)

For å gå ned i fettprosent må inntaket være lavere enn forbrenningen din (kcal inn må være lavere enn kcal kroppen bruker i løpet av en dag)

En god pekepinn er å legge seg ca 500 kcal lavere enn hva forbrenningen i løpet av en dag er (altså den som er medberegnet bevegelse) og se hvordan det går.

Etterhvert som kroppen mister masse (enten det er fett eller muskler) vil hvileforbrenningen gå ned, og du må sannsynligvis senke kcalinntaket ytterligere.

Dersom du ikke vil mer ned i vekt, men heller fokusere på fettprosent, kan det være lurt å legge seg på vedlikeholdsnivå. Da vil du kunne bygge muskler, som igjen gjør at den totale kroppssammensetningen din endres, og fettprosenten synker.

Håper dette var greit forklarende :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...