Gå til innhold

40-årskrisen?


Exy

Anbefalte innlegg

Jeg fyller 40 år i år og har forstått at nå er tiden inne for et permanent sunnere liv. Ikke at jeg lever så veldig usunt i dag, men nå er er det viktigere enn noen gang å holde en god form.

Jeg har aldri elsket å trene i studio, men jeg klarte å tvinge meg til det i mange år. En gammel nakkeskade var hovedgrunnen til at jeg sluttet, men den skal være under kontroll nå. Jeg begynte å sykle, men så begynte knærene å plage meg. Dette skal jeg også ha kontroll på. Det eneste som ikke funker er å springe grunnet elendige beinhinner.

Generelt spiser jeg ganske sunt og er sjelden syk. Likevel spiser jeg nok for store mengder og til feil tider, sikkert for mye fett også. Med småunger i hus blir det også for mye kornprodukter på meg. Det kan gå noen øl/ vin i helgene og masse kaffe i ukedagene. Brus liker jeg ikke så godt. I matveien liker jeg faktisk godt lavkarbomat og ikke minst bønner og linser.

Fast bestemt på kickstart asap begynte jeg å søke etter treningssted og treningsplan på nettet. Jeg ramlet over artikkelen "Slik får du sixpack på 12 uker", hos FHM. Overskriften virket tullete og lokkende, men jeg leste artikkelen. Så sjekket jeg diett/ kost og fant ut at dette kunne jeg realistisk gjennomføre uten problem.

Jeg har ikke god nok peiling på vekttrening, men med en beskrivelse av øvelser og repetisjoner bør dette være overkommelig. Jeg klarer nok ikke presse meg maksimalt alene, men jeg kan ta tiden til hjelp. Kanskje drømmen om en "velholdt 40-åring" ikke er urealistisk likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting er urealistisk å oppnå så lenge du har viljen til å gjøre det som kreves ;)

Anbefaler deg å lese denne:

http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/

Takk for tips og nyttig beskrivelse!

Jeg har lett etter et studio jeg kan like som ikke er for langt unna bolig/ jobb. Tror stedet man trener er veldig viktig for motivasjon og fremgang. Jeg bor sentralt i Stavanger hvis noen har et tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Exy! Mitt tips er å finne et sted med nøkkelkortsordning, sånn at du (også) kan trene til ukristelige tider ;-) Veldig greit å ikke kunne si "søren, rakk ikke trene i dag" hehe.

Blir bra dette, det viktigste er å finne motivasjonen til å komme i gang - spesielt med logging og gjennomføring av diett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter et studio jeg kan like som ikke er for langt unna bolig/ jobb. Tror stedet man trener er veldig viktig for motivasjon og fremgang. Jeg bor sentralt i Stavanger hvis noen har et tips :)

Kan anbefale Bjørns Gym (www.bjorns-gym.no) som ligger rett ved siden av BI. Der får du garantert god hjelp til alle øvelsene og et trivelig miljø.

Trener selv på Elixia Madla (men er innom Bjørns fra tid til annen) som også er bra, men ikke like lett å få hjelp til øvelsene (dvs du får hjelp, men ikke nødvendigvis den hjelpen du trenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var medlem av Bjørns for en generasjon siden (da alle gikk i bolebukser). :)

Tror jeg skal finne et sted "midt i mellom" proff og amatør. Som MartinK skriver virker det smart med nøkkelkort. Med småunger er jeg ofte oppe veldig tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hei Exy. Hvordan har det gått med deg ang. trening, kosthold og logging? Håper du er kommet et skritt på veien med ønsker og målsetting. Jeg begynte så smått å følge med her i slutten av april og har nå begynt å trene hver dag, samt at jeg går på lowCarbLowFat-diett for øyeblikket. Dietten skal endres om en 14 dagers tid og treningen, som foregår hjemme, skal også intensiveres. Kroppsvekten min var 100 kg og skal ned til 80, før jeg begynner å henge fast en og annen biff igjen på armer, bein og bryst, samt installerer et festlig lite vaskebrett på magen (som i dag er vaskeball). Jeg er godt over femti, men ser ikke på det som noen hindring. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei-hei, strengt tatt er min erfaring at lavkarbo er mer effektivt i forhold til vektreduksjon, men jeg forsøker en omgang eller to til før jeg konkluderer med noe. Etter ca 2 uker (kanskje 3) svitsjer jeg over på lavkarbo som i praksis vil si et tillegg av sunne oljer og belgfrukter for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går i en god del bønner, belgfrukter, spirer, kikerter og andre grønnsaker her i huset også. Vi lager det meste fra bunnen av og skeier ut litt på fredagene, med f.eks. ris. Men poteter og pasta er ute av kostholdet vårt og risen vi bruker er Basmati, som legen anbefalte meg. Vel, jeg skal ned i vekt først, og så litt opp igjen. Jeg følger legens anbefalinger i kostholdet frem til sommeren, så styrer jeg det selv etterpå. Da har jeg fått til en varig kostholdsendring og farene ved diabetes og hjerte/kar-sykdommer er minimalisert. Nu blir det å lage en indisk kyllingsalat - selvsagt helt fra bunnen av. Ha en finfin kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte PSMF en ukes tid uten noe wow-resultat. Likevel var det en grei opplevelse som ikke skremte meg på noen måte. Generelt liker jeg ikke kurer men har mer tro på livsstilsendringer og motivasjon. PSMF er kanskje en kur, men kuren kan ses på som en oppstart, tankevekker, oppstrammer eller noe slik. Kvaliteten på måltidene blir for dårlig med PSMF til at du kan holde på lenge og fremdeles ha godt humør, men tar du en myk overgang til lavkarbo med fiber og sunne oljer stiger livskvaliteten.

Ting har gjort at jeg ikke får et skikkelig treningsopplegg for denne uken. Faste treningsdager er tirsdag og torsdag. I tillegg kommer en av dagene i helgen. Jeg er ikke redd for å ta i til øynene nærmest spretter ut av hodet, men jeg har et par begrensninger i forhold til kne og nakke. Jeg syklet mye tidligere, men for ca 6 måneder siden ble jeg så lei at jeg ikke har rørt sykkelen siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...