Gå til innhold

Jeg må ned i vekt og trenger hjelp...


Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 24 som har slitt med vekta i noen år nå. Det virker som at disse kiloene sitter som sirup på meg. Høyden min er 164 og vekten på 83 kg.. jevnt fordelt..:p

Nå har jeg endelig meldt meg inn på et treningssenter og tenkte å få satt opp et program til meg der.

Men jeg trenger litt tips til hva jeg kan spise? Jeg vil ikke på en diett.. Jeg vil ha et forholdsvis normalt kosthold jeg kan leve resten av livet på.

Jeg skjønner det er lurt med mest mulig ren mat og masse grønnsaker.

Er f.eks dette er bra meny for en dag?

Frokost: En skyr med musli

Lunch: Havregrøt evt frukt med vaniljekesam

Middag: Kotelletter, grønnsaker og èn potet

Kvelds: Smoothie

Og hvordan jeg skal kombinere styrke og cardio? Jeg har bare vært medlem i èn uke og første dagen gjorde jeg styrke i èn time, andre gangen syklet jeg i en time (intervaller 4x4) og nå i dag styrke i 30 min og tredemølle (trekking(?) hette programmet. Pulsen min lå på 180 stort sett igjennom hele det kvarteret :p )

Jeg kan ikke så mye om dette i grunn. Har ingen spesielle "problem"områder, alt må minskes!

Er det riktig av meg å ta 10 rep x 3 på hvert apparat? Og hvor "tungt" skal det være egentlig? Altså, skal det være sånn at jeg omtrent skjelver fra rep 7 til 10 eller skal det være "behagelig", men litt tungt hele veien?

Mange spørsmål fra en uvitende nybegynner her. Tusen takk om noen orker å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen hit!

Så flott at du er i gang med å trene allerede! Det vanskeligaste er å bestemme seg, nå som du har satt eit mål gjelder det berre å halde tak i det, så kjem du til å klare det heilt fint!

Eg har lært så utruleg mykje her på fitnessbloggen, som har vore til stor hjelp i min vektreduksjon.

Eg legger ut eit par linker til deg, som eg har bokmerka for meg sjølv, her står det mykje bra!

http://fitnessbloggen.no/operasjon-fleskemoderasjon/

http://fitnessbloggen.no/5tips-vektnedgang-fettprosent/

Det finnes masse god kunnskap, inspirasjon og motivasjon her inne på forumet, så her er det berre å ta for seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er f.eks dette er bra meny for en dag?

Frokost: En skyr med musli

Lunch: Havregrøt evt frukt med vaniljekesam

Middag: Kotelletter, grønnsaker og èn potet

Kvelds: Smoothie

2. Og hvordan jeg skal kombinere styrke og cardio? Jeg har bare vært medlem i èn uke og første dagen gjorde jeg styrke i èn time, andre gangen syklet jeg i en time (intervaller 4x4) og nå i dag styrke i 30 min og tredemølle (trekking(?) hette programmet. Pulsen min lå på 180 stort sett igjennom hele det kvarteret :p )

3. Er det riktig av meg å ta 10 rep x 3 på hvert apparat? Og hvor "tungt" skal det være egentlig? Altså, skal det være sånn at jeg omtrent skjelver fra rep 7 til 10 eller skal det være "behagelig", men litt tungt hele veien?

1. Alt for lite proteiner. Spis mer kjøtt/fugl/fisk/proteinpulver f. eks.

2. Du må ikke gjøre cardio hvis du ikke vil. Å spise mindre og smartere har samme effekt på vekta.

3. Jeg ville basert meg mer på frivekter enn apparater. Og det skal være tungt ja. Det er heller ikke farlig å øke belastningen og legge seg lavere enn 10 repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: ikke skyr med musli, musli inneholder sukker/sirup osv. kjøp heller skyr uten mulsi og hiv oppi havregryn/4-korn blanding. (styr unna ferdignlandinger/ting med tørket frukt osv de inneholder unaturlige ting, unntaker er 4-korn naturell)

Lunsj:Havregrøt 1 porsj, med rosiner/frukt. Eller mager kesam med frukt. (vaniljekesam har sukker/mye fett)

Etter trening:1 banan

Middag: rent kjøtt, MYE grønnsaker, 1 potet/ 5ss kokt ris

Kvelds: smoothie eller 2 frukter.

Tror det skal passe, husk de store fellene i matveien er å velge musli istede for naturlige gryn, fete melkeprodukter istede for slankende, å tro at marinerte/behandlede kjøttprodukter ikke inneholder såååå mye mer kalorier enn naturlige (grillet kylling inneholder DOBBELT av kalori enn kyllingfilet)

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som hjelper meg en del, som sliter med å innta nok protein er proteinpulver. Jeg pleier å lage en shake etter kardiotrening, samt bruker det til måltider jeg ser at er for knappe på protein + mellomåltid. Det hjelper meg å holde meg stabil gjennom dagen, så jeg ikke faller for kjappe karbo/fristelser. Jeg har også kuttet ut brød ca 80% av uka ( spiser kanskje 2-3 måltider per uke med knekkebrød) og det merkes på mageområdet altså! Mye mindre oppblåst og mye mer energi.

Har også lagt min elsk på Cottage cheese. Var ingen fan fra før av. Men som tilskudd i havregrøt med kanel(da smaker man ikke ccen noe særlig), eller som eget mellommåltid/kvelds med enten en ss fun light eller en dæsj biola med smak + frukt/nøtter smaker det kjempegodt og er akkurat den mengden jeg trenger for å ikke forspise meg på godteri på kvelden og jeg slipper at blodsukkeret mitt synker til utmattelsesnivå fra jeg slutter på jobb til jeg har fått laget ferdig middagen:)

Så kort sagt; kutt brød/kornvarer(havregryn går helt fin for min del), spise mer protein til hvert måltid/mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...