Gå til innhold

Hvordan begynne med styrketrening?


lisa_25

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente/kvinne på 25 år og har vært medlem på et treningssenter i 4 år nå, veldig mye av og på støttemedlem.

Jeg vil si jeg er ganske normal i kroppen, 170 høy og 63kg. Men jeg ønsker å stramme opp og få SYNLIGE muskler (ikke bare være slank og stram).

Ønsket mitt er vel å bli en skikkelig muskeljente, men med min travle hverdag, en sønn på 4 år så ser jeg at det aldri vil bli en mulighet, men jeg har lyst til å prøve så langt det lar seg gjøre.

Nå til dags så trener jeg fast 4 dager i uka, men det er mest for å holde meg i gang.

Og endelig har jeg fått med gubben på å spise ordentlig mat, så da ser jeg en åpning med å begynne med skikkelig stryketrening.

Men hvordan begynner jeg? Hva bør jeg tenkte på? Hvor ofte og hardt må jeg ta i?

Hilsen nysgjerrig og uviten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du begynner med er å sette deg ned å lese det meste du kommer over på treningsforum, fitnessbloggen og lignende steder. Les artikler og skaff deg kunnskap, det er mitt beste tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg allerede tar noen av øvelsene som jeg fant på "treningsprogram for nybegynner".

Jeg tar beinpress (bare med begge beina, skal prøve ett og ett), nedtrekk og skulderpress. I tillegg bruker jeg "kapteinens stol" til mage, pec dec (sitter med magen inn mot seteryggen) og til slutt planken der jeg hever ett og ett ben.

Nå tar jeg 3x8-10 per øvelse, kanskje jeg bør gå ned litt i rep og opp i kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med feks fullkropp 3 ganger i uken? Sjekk ut denne tråden!

Jeg har vært veldig fornøyd med 5x5 og skal nå gå tilbake til det programmet.

Husk å ha teknikken på de øvelsene du skal gjøre skikkelig inne før du legger på altfor mye vekt!!

Skal lese meg igjennom 5x5 også :) Får vel tråkke inn på senteret og be de vise meg riktige teknikker. Må innrømme at jeg føler meg veldig dum inne på vektavdelinga der jeg står sammen med disse store og kjekke gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen! Jeg er ganske ny her selv, og er tobarnsmamma ( 2 og 4 år) i full jobb, så har valgt å trene hjemme. ( Har ikke førerkort og bil, så det er hovedsakelig grunnen.) Men har du mulighet å trene på studio er det sikkert bedre! Kosthold og fettprosent har vel mest å si i forhold til om du får synlige muskler/ruter i følge hva jeg har skjønt. Derfor jobber jeg med kardio 2 ganger i uken, styrke 3, 2 hviledager og full fokus på kostholdet om dagen. Har byttet ut brødet/karboene med Cottage Cheese/proteinpulver/mer protein, frukt og grønt og har mye mer energi og føler meg generelt i bedre humør- så anbefaler å ta en titt på kosten først og fremst. Så bra du har fått mannen med! Min er brødfrest så jeg kjører løpet alene, men jeg skal slutte og bruke andre som unnskyldning for min helse:)

Lykke til, jeg har lært masse her inne allerede:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt musikk på øra og ignorer blikkene:) ( Men jeg skjønner hva du mener! Og jeg synes faktisk det er verre og trene på lokalet sentre der man bor jeg.. liker best å trene alene, da føler jeg at jeg kan fokusere, og ta i mer.) Hva med å skaffe seg en work out buddy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at begge har begynt å spise sundt. Det er enklest når begge syntes det er bra å spise bra mat. Mange gode tips som har kommet her. Det som utgjør forskjellen når du skal ha godt utbytte av treninga er kostholdet. Pass på å få i deg nok kalorier når du skal bygge muskler. Et overskudd er viktig når fokuset er bygging. Ellers er det viktig med grønnsaker og variert kost. 8-12 repetisjoner er også greit for bygging, men her er det også delte meninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv 2 barn, fullstudie o.l. likevell prioriterer jeg 4-5 styrkeøkter i uka! dette gir meg så mya at det må bare gå!! skal du trene på senter så kan det være lurtå få en veiledningstime eller pt time for å sette opp program som passer ditt nivå, samt dine mål! de fleste senter har dyktige ansatte :) du vil fort oppdage hva du trives med når det kommer til tening. Kost er vell den største utfordringen siden det tar tid å finn ut hva du liker, hva kroppen trives med o.s.v tenk ren mat, proteiner og grønnfor! har brukt flere år på å snu hele familien til et sunt rent kosthold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...