Gå til innhold

endret treningsoppsett etter kloke tips herfra. Innspill?


Anbefalte innlegg

Hei. Etter noen gode råd om altfor mye 4*4 intervaller i forhold til min vektnedgang har jeg nå laget en ny plan. Denne ser sånn ut:

4 økter 30 min kondisjon med puls på 16-180 ca (er 22 år).

2 fullkroppøkter med styrketrening (ca 50 min)

kosthold: 1400 kcal pr dag (minimun 2 gr protein pr kg kroppsvekt, resten jevnt fordelt karbo/fett). 200 kcal "spisedag" 1. dag i uka/evt 1500 kcal hver dag uten "2000" kcal-dagen...

tror dere dette vil funke fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ, har du blitt rådet til å IKKE kjøre 4x4? Men jeg trodde det var toppen av eliten av den beste kardioen, vinner i alle kategorier, også vektnedgang (vel, ikke for kapillærnettet da, men alt annet). My beloved 4x4 :cry: HVEM råder deg til sånt og på hvilket grunnlag?

Leser du innlegget ordentlig, så har hun blitt frarådet til å trene så mye 4x4 i forhold til vektnedgangen. 4x4(eller andre intervallformer) bør ikke trenes mer enn 2(maks 3) ganger i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre fire 4x4-intervaller hver uke er for mye om du kjører intervallene riktig. Intervaller i kondisjonsverdenen er som å kjøre 1RM hver eneste trening i styrkeverdenen. Om man først skal ha fire kondisjonsøkter i uken, bør kun én, maks to være intervaller.

Men som sagt over; jeg ville redusert kondisjonen enda mer og lagt inn mer styrke. Pulsen du oppgir sir jeg absolutt ingenting dersom du ikke samtidig oppgir makspulsen din. Om makspulsen din er 185 er det ikke et sjakktrekk å ligge opp mot 180 bpm hver trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser du innlegget ordentlig, så har hun blitt frarådet til å trene så mye 4x4 i forhold til vektnedgangen. 4x4(eller andre intervallformer) bør ikke trenes mer enn 2(maks 3) ganger i uka :)

Jeg leste det opp til flere ganger, men må innrømme at jeg ikke skjønner om det betyr: "På et jevnt kaloriunderskudd bør du ikke /har du ikke energi til å trene så mye intervall, så du bør trene noe med lavere intensitet for å ikke krysse grensen til katabol trening" eller "Intervalltrening vil hindre deg i å gå ned i vekt, og hvis du vil ned i vekt burde du satse på andre former for kardio" (i så fall hvorfor), eller en helt annen grunn enn noen av de to?

Vet at intervaller er tøft, og jeg kjører sjelden mer enn to økter med det i uka selv. (Riktig, ja ;) ) Men jeg vil ned i vekt også, derfor spisset jeg ører nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det opp til flere ganger, men må innrømme at jeg ikke skjønner om det betyr: "På et jevnt kaloriunderskudd bør du ikke /har du ikke energi til å trene så mye intervall, så du bør trene noe med lavere intensitet for å ikke krysse grensen til katabol trening" eller "Intervalltrening vil hindre deg i å gå ned i vekt, og hvis du vil ned i vekt burde du satse på andre former for kardio" (i så fall hvorfor), eller en helt annen grunn enn noen av de to?

Vet at intervaller er tøft, og jeg kjører sjelden mer enn to økter med det i uka selv. (Riktig, ja ;) ) Men jeg vil ned i vekt også, derfor spisset jeg ører nå.

Det går helt fint å trene intervaller på diett, og kjør gjerne høy intensitet(90+% av makspuls), men begrens det til 2 ganger i uka...:) Men det viktigste er såklart kostholdet, samt å trene styrke jevnlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg gjør, og har gjort i over et år, i hellig overbevisning om at det er min beste vane. Så oppsummering: Poenget er bare at om man skal kjøre så mye kardio (i dette tilfellet for å øke energiforbruket for å gå ned i vekt), så skal maks to økter i uka av det være intervall, fordi kroppen trenger tid til å hente seg inn igjen etter intervalløktene? I så fall er alt som jeg alltid har trodd det er og jeg er helt enig og alt sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg gjør, og har gjort i over et år, i hellig overbevisning om at det er min beste vane. Så oppsummering: Poenget er bare at om man skal kjøre så mye kardio (i dette tilfellet for å øke energiforbruket for å gå ned i vekt), så skal maks to økter i uka av det være intervall, fordi kroppen trenger tid til å hente seg inn igjen etter intervalløktene? I så fall er alt som jeg alltid har trodd det er og jeg er helt enig og alt sånt :)

Ja, det stemmer nok ganske bra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...