Gå til innhold

Trening


yepp

Anbefalte innlegg

når dere setter opp et treningsprogram, setter dere det opp med tanke på at man starter f.eks med lette vekter x 12 repetisjoner, også øker vekten gradvis fra trening til trening slik at man til slutt når sine max løft f.eks x 3 reps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke nødvendigvis. Det du beskriver her kalles lineær periodisering, og har stort sett blitt gått bort ifra, men det er noen som bruker det ennå. Noen øvelser, som markløft og knebøy bør man holde repetisjonene lavt på, spesiellt i begynnelsen. Når man er tryggere teknisk kan man øke repetisjonene noe i knebøy, men markløft ville jeg holdt lavt hele tiden.

Det er ingenting i veien å ha både lavt antall reps og høyt antall reps på forskjellige øvelser på samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. hva er det som blir brukt av programmer pr.dags dato? løfte tungt hver trening?

jeg satte opp et program som er en blanding av RYP og 5x5, altså jeg kjører RYP på isolasjonsøvelser, også kjører jeg 5x5 på baseøvelser (trener hver muskelgruppe 1 gang i uken istedet for 3).

Og med dette programmet starter man på 12 reps x lett vekt og avslutter programmet med 4 reps x tung vekt.

5x5 oppsettet er jeg i tvil på hvordan jeg skal kjøre, om jeg bør bruke toppsett hvor man bygger seg opp til max løft hver trening, eller øker vekten gradvis fra periode til periode som i RYP.

Forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan hende du overtenker dette litt. Er du nybegynner eller viderekommen? For er du nybegynner ville jeg gjort noe ala Starting Strength med lineær progresjon. Evt kunne du sjekket ut X-size dersom du er interessert i mer isolasjonsøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trent i et par år. Har trent både 5x5 og RYP, så kjenner programmene godt.

Syntes begge programmene var bra, og tenkte en kombinasjon av de ville være bra :)

Da blir alle treningen riktignok lineær periodisering..Bare at i RYP justeres reppene fra uke til uke, mens baseøvelsene vil holde seg på 5x5 hver uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er som du skjønner også litt komplisert å trene slik. så ville du evt. heller anbefalt et vanlig program 3x8 reps på isolasjonsøvelser og heller kanskje 4x4-6 reps på baseøvelser hvor man til hver trening prøver å løfte tungt, og heller benytter seg av autoregulering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...