Gå til innhold

Kostholdsplan Trenger hjelp!!


CC1

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Er en jente på 23 år, 61 kg, 164 cm høy. Målet er å gå ned mellom 3 og 5 kg innen 1. juni.

Spiser relativt sunt, dvs havregryn/grøt, knekkebrød med makrell i tomat, cottage cheese med frukt/bær, hjemmelaget usukret müsli, kylling, grønnsaker.

Det jeg synes er vanskelig er å beregne hvor mye jeg f.eks skal ha av ulike matvarer (antall gr, dl ++) for å gå ned i vekt.

Har noen lyst til å hjelpe meg med å sette opp et kostholdsprogram? Blir så mye strengere mot meg selv, når jeg vet at det er andre som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Aller først, vekta di er på ingen måte ille i forhold til høyden din. Jeg tenker det kanskje heller burde være et mål å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse! Vekta et bare et tall og sier egentlig veldig lite om hvordan kroppen din ser ut, og ikke minst om hvordan kroppen din faktisk har det! :)

Trener du noe form for treningsprogram?

Matvarene du spiser virker absolutt gunstige, men hvor mye du skal spise i mengder avhenger av hvor mye kroppen din trenger i løpet av en dag. Altså basalforbrenningen: Hvor mange kalorier du forbrenner bare på alle reaksjonene som foregår i kroppen din, selv når du ligger i sengen hele dagen, + de kaloriene som forbrennes når du er aktiv på noen som helst måte (altså når du ikke ligger i senga hele dagen). Det finnes mange kalkulatorer hvor du kan plotte inn alder, høyde og vekt, aktivitetsnivå osv. og få et ca. tall for hva som passer for din kropp. Da får du et svar på omtrent hvor mye du må spise for å holde vekten vedlike. Kanskje du skal prøve en slik først? Det kan deretter fortelle deg hva du bør spise om du skal spise litt i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har trent en 2-split i ca. 8 uker nå (3-4 økter), ellers så løper jeg 1-2 ganger i uken.

Har brukt utallige kalkulatorer for å regne ut BMR o.l. Min BMR er ca. 1500 kcal.

Likevel synes jeg det er vanskelig å sette opp en plan med nøyaktige mål. Jeg spiser veldig variert, og å plotte inn ulike matvarer for å regne ut kcal i hvert måltid synes jeg tar for lang tid. Men hadde vært greit å vite ca. hvor mange garm havregyrn, kylling, grønnsaker o.l. jeg bør ha til hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å vite mengden du skal spise synes jeg du kan bruke en dag eller to på å regne ut hvor mye du trenger og lage en konkret matplan. Lag maten og bruk bestemte boller, glass osv slik at du ser omtrentlig på øyemål hvor mye du skal ha av de ulike varene gjennom dagen. Det vil ikke bli 100% riktig, men det blir ganske nært, og du trenger absolutt ikke å telle kalorier til hvert eneste måltid. Du vil bli flinkere til å se omtrentlig hvor mye du skal ha etter hvert :) Jeg skjønner at du spiser mye forskjellig, men du kan jo prøve å lage deg ca. mål i hodet ditt for de tingene du spiser oftere? Som å huske at en kyllingfilet er +-150kcal f.eks.? Om du skjønner hva jeg mener.

Men det aller viktigste er at du lærer deg å kjenne på sult- og metthetsfølelse, og bruker denne til å se hvor mye mat du skal få i deg! Kroppen er en fin maskin, og den vil som oftest si ifra de dagene du trenger mer og mindre mat. Om du ikke føler for å veie og måle kan du trygt basere deg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre er rett å slett å prøve ut selv.. Jeg kan godt sette opp en plan for deg, men jeg veier allerede mindre enn deg og er et par cm mindre. Det beste er jo evt. få en som følger deg opp til å sette opp en plan for akuratt deg. Men jeg lærte av å teste ut ting selv, lytte til kroppen og være flink til så spise mye proteiner, holdt meg til karbs (havrgryn, ris, potet,) til kun 2 måltider i løpet av dagen. Ellers så gikk det i proteiner, mye grønnsaker, et par frukt og mye bær. Også ble det alltid 2 shaker i løpet av dagen. Jeg pleier å ligge på kcal mellom 1800-1400 i løpet av dagen. Jeg har gått ned 2 kg og gått ned en del i fettprosent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste du kan gjøre er rett å slett å prøve ut selv.. Jeg kan godt sette opp en plan for deg, men jeg veier allerede mindre enn deg og er et par cm mindre. Det beste er jo evt. få en som følger deg opp til å sette opp en plan for akuratt deg. Men jeg lærte av å teste ut ting selv, lytte til kroppen og være flink til så spise mye proteiner, holdt meg til karbs (havrgryn, ris, potet,) til kun 2 måltider i løpet av dagen. Ellers så gikk det i proteiner, mye grønnsaker, et par frukt og mye bær. Også ble det alltid 2 shaker i løpet av dagen. Jeg pleier å ligge på kcal mellom 1800-1400 i løpet av dagen. Jeg har gått ned 2 kg og gått ned en del i fettprosent :)

Hei Hei!

Påsken er overstått og prøvde meg litt på en kostholdsplan, men jeg får det liksom ikke helt til.

Har regnet ut at mitt daglige energibehov er 1708 kcal, hvorav 152 gr proteiner, 57 gr fett og 146 gr karbo.

Kunne du kommet med en forslag til plan fo meg ut i fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:) Ingen allergier, og spiser stort sett alt. Proteinpulver har jeg ikke hatt på en stund, men kan selvfølgelig kjøpe. Noe spesielt du anbefaler? Skal til Sverige i morgen, og der er det jo en del billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja.. Det kan jeg gjøre! Har du noe form for allergi, noe du ikke liker? Har du proteinpulver? Sender deg et forslag på måltider i løpet av dagen! :)

Tusen takk:) Ingen allergier, og spiser stort sett alt. Proteinpulver har jeg ikke hatt på en stund, men kan selvfølgelig kjøpe. Noe spesielt du anbefaler? Skal til Sverige i morgen, og der er det jo en del billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...