Gå til innhold

det underbevisste - søtsug ++


frulykke

Anbefalte innlegg

Popcorn har vist seg å være sunt.

Uansett, jeg tror du trenger alternativer til godteri. Iblant hjelper det ikke bare å spørre seg selv om man virkelig trenger godteri. Noen ganger trenger man noe søtt (!). Vaniljekesam (mager) med frosne jordbær smaker som is, Cottage Cheese med blåbærsyltetøy er søtt, godt og naturlig rikt på proteiner, smoothies er en god måte å få seg bær og frukt på. Tror folk burde begynne å ramse opp gode alternativer til godteri framfor hva man ikke bør spise! Forbudt mat skaper fristelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke popcorn mye bedre? :)

Hmm det er kanskje det? Hadde inntrykk av at næringsinnhold per 100gr. ikke var så mye bedre enn potetgull. Men det veier jo mye mindre, så det skal vel litt til å spise like mye av det i gram? Her var en fin side som viser hvor mange gram det er i en håndfull, porsjon, pose med popcorn http://www.vektklubb.no/artikkel/p-hvor-stor-er-en-porsjon-popcorn-p-20072787

Problemet med både popcorn og potetgull er vel at det er vanskelig å slutte å spise det:P Og så er det vel mye palmeolje i de?:mellow: Vet ikke så mye om denne palmeoljen, men har hørt at man bør styre unna. Men, det hindrer meg ikke i å spise litt sørlandschips en og annen lørdag. Må bare passe på å dele posen med de rundt, så ikke alt forsvinner ned i gapet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popcorn har vist seg å være sunt.

Uansett, jeg tror du trenger alternativer til godteri. Iblant hjelper det ikke bare å spørre seg selv om man virkelig trenger godteri. Noen ganger trenger man noe søtt (!). Vaniljekesam (mager) med frosne jordbær smaker som is, Cottage Cheese med blåbærsyltetøy er søtt, godt og naturlig rikt på proteiner, smoothies er en god måte å få seg bær og frukt på. Tror folk burde begynne å ramse opp gode alternativer til godteri framfor hva man ikke bør spise! Forbudt mat skaper fristelser.

Enig:) man må ha dessert noen ganger. Hvorfor selges det ikke mer sukkerfrie produkter:S Har funnet sjokoladepudding, vaniljesaus og gele i alle fall. Men sukkerfri sjokolade virker hverken spess sunt eller bra for vektnedgang om man leser næringsinnholdet, av de jeg har sett på i alle fall. Da kom mørk kokesjokolade bedre ut ifht. karbs i alle fall.

Men ingen krise. Jeg baker masse selv med sukker og melerstattning:) Så har alltid en muffins eller marsipan i kjøleskapet om det kommer gjester, eller søtsuget tar meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig:) man må ha dessert noen ganger. Hvorfor selges det ikke mer sukkerfrie produkter:S Har funnet sjokoladepudding, vaniljesaus og gele i alle fall. Men sukkerfri sjokolade virker hverken spess sunt eller bra for vektnedgang om man leser næringsinnholdet, av de jeg har sett på i alle fall. Da kom mørk kokesjokolade bedre ut ifht. karbs i alle fall.

Men ingen krise. Jeg baker masse selv med sukker og melerstattning:) Så har alltid en muffins eller marsipan i kjøleskapet om det kommer gjester, eller søtsuget tar meg..

Den beste og sunneste maten, selv med sukker, er den du lager selv! Pleide å være bakeentusiast selv. Burde kaste meg selv på igjen! Fins mange kule blogger med mange fristende oppskrifter!

Ferdiglagde produkter inneholder alltid ett eller annet som du ikke kan uttale eller ikke aner hva er, eller et ord med flere enn 20 bokstaver :-P Marsipan og muffins er ikke det verste du kan få i deg. Har du ikke sett nicket mitt? :-P

For min del er jeg ikke fan av sukkerfrie produkter. Men hver sin smak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få et råd som i motsetning til tankefeltterapi og andre alternative tind du skal få helt gratis: Ikke gjør deg alt for avhengig av viljestyrken din. Det er ikke underbevisstheten din som er problemet, problemet er at du i nåtid har mer lyst på godteri enn å spise sunt, selv om du over lang tid egentlig har lyst å være slank og sunn. Det du må gjøre er rett og slett å sørge for at "nåtidsjeget" tar færrest mulig avgjørelser, og at du dermed minimerer anledningene for en potensiell sprekk.

Hvis du er villig til å prøve "alt", prøv dette:

1) Aldri ha mat du craver på hjemme. Uten unntak. Nei, du har ikke kaker og godteri fordi det kanskje kommer gjester, du spiser opp alt 3-4 ganger selv før den tid. Ungene dine trenger ikke at det er junk hjemme, ikke mannen heller. Kast alt, og hvis du først skal kose deg en gang, kjøp i en sivilisert porsjon og spis opp alt på en gang.

2) Handle en gang i uken, bruk handleliste og hold deg til den. Småhandling = snopehandling.

Tusen takk!Veldig gode råd,vi følger dem allerede!Min mann og vå¨re barn er ikke sukkermonser i det hele tatt..Just me;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at ikke det er viktig med impulskontroll, men i fare for å virke kategorisk, folk spiser seg ikke feite på besøkene de er i, de spiser seg stort sett feite hjemme, og også gjerne alene. Fordelen med å sikre omgivelsene er at du er "trygg", skulle man få vondt i viljen et øyeblikk eller fem.

ja jeg er sånn alene spiser!I selskap er jeg den flinke...sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper den kan hjelpe på andre områder også:p har et problem som er litt verre enn trangen til å knaske på noe. Jeg gnager istykker fingrene mine. Har store kjøttsår på nesten alle fingrene. Er samme som med snacks, det skjer som regel når jeg kjeder meg, eller om jeg er spent/nervøs. Så når jeg sluttet å småspise snacks hele tiden, gikk det enda mer utover fingrene.

Høres kanskje litt sykt ut:P Gjør det jo selv om det er smertefullt som bare juling.. Det skjer som regel ubevisst. Men ofte bare fordi jeg ikke klarer å motstå fristelsen. Need høølp:eek: Men ellers har jeg det bra:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor selges det ikke mer sukkerfrie produkter:S Har funnet sjokoladepudding, vaniljesaus og gele i alle fall.

Enig der! Og av mye is osv finnes det fettredusert, men ikke karbo/sukker-redusert. Når sukkeret egentlig er den største trusselen i norsk kosthold :huh:

Men jeg finner IKKE sukkerfri vaniljesaus og gelé. Vet at jeg kan lage gelé selv med funlight, men finnes det sukkerfri å få kjøpt også? Og den sukkerfrie vaniljesausen til Eldorado som jeg hører om... finner den ikke noe sted, og jeg har vært på mange butikker, deriblant coop mega :unsure: Jeg vil haa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der! Og av mye is osv finnes det fettredusert, men ikke karbo/sukker-redusert. Når sukkeret egentlig er den største trusselen i norsk kosthold :huh:

Men jeg finner IKKE sukkerfri vaniljesaus og gelé. Vet at jeg kan lage gelé selv med funlight, men finnes det sukkerfri å få kjøpt også? Og den sukkerfrie vaniljesausen til Eldorado som jeg hører om... finner den ikke noe sted, og jeg har vært på mange butikker, deriblant coop mega :unsure: Jeg vil haa!

Eneste plassen jeg vet jeg finner slikt er i meny butikker. De har jo så mye rart. Bor du ikke i trondheim? De har det på meny lade i alle fall:) De er jo ikke helt uten kalorier så klart. Men man kan i alle fall spise en normal porsjon i tilfeller hvor man ellers bare ville tatt en liten bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte sjokoladepuddingen i sjokoladekakerøre. Da ble den mye saftigere. Vanligvis blir det jo mye fett i slike lavkarbokaker for å få de saftige. Men med puddingen kunne jeg droppe en del av smøret og slikt. Kanskje det funker med vaniljesausen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste plassen jeg vet jeg finner slikt er i meny butikker. De har jo så mye rart. Bor du ikke i trondheim? De har det på meny lade i alle fall:) De er jo ikke helt uten kalorier så klart. Men man kan i alle fall spise en normal porsjon i tilfeller hvor man ellers bare ville tatt en liten bit.

Ja såklart kan man ikke fråtse i slike matvarer heller, men det må da være bedre enn originalene :thumbsup: Jeg bor i Trondheim jo, men Lade er langt unna likevel :p Kan jo se om Ica maxi på Moholt har, eller kanskje Meny Solsiden. Det får holde med én buss for å handle mat :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja såklart kan man ikke fråtse i slike matvarer heller, men det må da være bedre enn originalene :thumbsup: Jeg bor i Trondheim jo, men Lade er langt unna likevel :p Kan jo se om Ica maxi på Moholt har, eller kanskje Meny Solsiden. Det får holde med én buss for å handle mat :p

Jepp, det kan godt hende ica maxi også har. Pleier å dra dit eller på meny for å handle "spesielle" ting;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig der! Og av mye is osv finnes det fettredusert, men ikke karbo/sukker-redusert. Når sukkeret egentlig er den største trusselen i norsk kosthold :huh:

Men jeg finner IKKE sukkerfri vaniljesaus og gelé. Vet at jeg kan lage gelé selv med funlight, men finnes det sukkerfri å få kjøpt også? Og den sukkerfrie vaniljesausen til Eldorado som jeg hører om... finner den ikke noe sted, og jeg har vært på mange butikker, deriblant coop mega :unsure: Jeg vil haa!

Bunnpris,kiwi har også disse Eldorado produktene.Sjokoladepuddingen er super god!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...