Gå til innhold

Progresjon


Jen

Anbefalte innlegg

Sitter på nett og leser litt om hvordan man sikrer best mulig progresjon. Jeg er relativt nybegynner på styrketrening og kom frem til at en lineær progresjon med autoregulering virker som en grei løsning som blir anbefalt på flere nettsteder, men så leste jeg denne artikkelen: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1330&print. Den sier man får best resultat om man varierer antall reps per treningsøkt gjennom uka. Så hva er egentlig best? Eller har det ikke så stor betydning i starten uansett hvordan man velger å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er nybegynner er det ikke så avansert. Start med et fullkroppsprogram du kjører 2-3ggr i uken. 3x10 på alle øvelser er en ok start. Merk at dette er om du er nesten helt ny. Om du vil holde på litt mere avansert får være opp til deg, men i starten vil du nok ha nok å hente på dette for så å gå over på andre ting når du stagnerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du kommer i gang! :D Benytt deg av et allerede ferdig oppsatt program for feks nybegynnere til å begynne med så kan du heller ordne og mikse litt selv etterhvert da du begynner å bli kjent med styrketrening og lært mer om det :) Hva som er best er det mye uenighet om og forskjellige ting fungerer for forskjellige mennesker. Noe av det viktigste er at du er fornøyd og føler du får resultater. Tretti bicepsøvelser i forskjellige varianter og vinkler med forskjellige repitisjoner bygd opp etter bla bla bla metoden... har lite å gjøre i et treningsprogram synes jeg. Jeg husker ikke helt hvor jeg leste det men en fin måte å sørge for progresjon på er rett og slett å gjøre en av disse to på hver økt: 1. Løfte litt tyngre 2. Løfte fler repetisjoner. En gang i blant kan du jo sjekke hvordan du ligger ann? Jeg tror mange blir veldig komfortable med den tyngden de velger, og det er jo ikke så rart - det vil jo bare bli lettere og lettere for hver gang! Da er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her, det er andre ting som er viktigere å tenke på.

Jeg siterer:

"Det eneste som skal endres fra uke til uke er vekten på stanga eller antallet reps med samme vekt som forrige gang. Gjør du ting riktig, burde disse øke."

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Prøv hele tiden å løfte mer enn du har gjort tidligere. Løftet du 50 kg x 5 forrige gang så kan du prøve på 50 kg x 6 eller 52,5 kg x 5 neste gang. Avanserte matematiske modeller for hvor mange prosent ditt og datt som skal endres fra uke til uke er uvesentlig for nybegynnere og distraherer fra det som faktisk betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her, det er andre ting som er viktigere å tenke på.

Jeg siterer:

"Det eneste som skal endres fra uke til uke er vekten på stanga eller antallet reps med samme vekt som forrige gang. Gjør du ting riktig, burde disse øke."

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Prøv hele tiden å løfte mer enn du har gjort tidligere. Løftet du 50 kg x 5 forrige gang så kan du prøve på 50 kg x 6 eller 52,5 kg x 5 neste gang. Avanserte matematiske modeller for hvor mange prosent ditt og datt som skal endres fra uke til uke er uvesentlig for nybegynnere og distraherer fra det som faktisk betyr noe.

Jo jeg skjønner dette. Men selv fitnessbloggen har jo skrevet en artikkel der de sier at nybegynnere også bør legge opp til en planlagt progresjon. Selv om man stort sett i starten opplever progresjon uansett så kan man vel få en enda bedre progresjon om man følger en metode som skal være spesielt god. Jeg synes ikke det virker vanskelig å trene med sånn lineær periodisering, spørsmålet var bare om dette er den beste metoden for en nybegynner eller om det er bedre å trene med ulike repetisjoner gjennom uka? Eller er det slik at dere mener man som nybegynner får best progresjon på måten dere sier, altså ikke om man får en progresjon, men om man får den beste? Håper dere skjønner hva jeg mener:) Og takk for svar uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Løfte tyngre

2. Fler repitisjoner

Jeg vil si det er planlagt progresjon jeg. Ikke planlagt som i "Neste uke skal jeg opp i 42 kg" planlagt, men planlagt etter kroppens tempo. http://fitnessbloggen.no/autoregulering-for-nybegynnere/ er en fin artikkel.

Selvfølgelig er det mulig å trene masse forskjellige repetisjoner gjennom uka. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal gjøre noe vanskeligere en det egentlig er? Som Eivind88 skrev vil du som nybegynner se masse forbedring med et enkelt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...