Gå til innhold

Vil løpe raskere og blir større og sterkere...


Christer Tvedt

Anbefalte innlegg

Mengdetrening handler mye om restitusjon. Da vil det stilles krav til matinntak og hvile.

Så det som jeg synes er viktig er å prøve planlegge og strukturere treningen.

Feks vil en hard intervalløkt kreve mer restitusjonstid enn en rolig løpetur på 60min. Både intervall og langkjøring vil forbedre kondisjonen din.

Hard styrketrening krever igjen større restitusjonstid enn en rolig løpetur.

Så mitt tips er å unngå mye harde økter sammenhengende.

Feks hvis du skal trene markløft: Tren rolig langkjøring dagen før, ikke intervall. Etter markløft, vent med intervall til det er gått ca 48 timer.

Ved intervalltrening: Tren feks benkpress først, deretter intervall. Hvis målet er å forbedre kondisjonen mot noe konkret noe ville jeg variert lengden på intervall alt fra "raske" 2 mins intervall til "roligere" 8-12 min intervall vil forbedre din anaerobe kapasitet.

Matinntak: husk å få i deg nok karbs på dager hvor det er harde økter (styrke og intervall). Ved roligere løpeturer (puls mindre enn 75%), vil fett være en viktigere energikilde.

Faktisk er det anbefalt å ha hviledager, så dermed er feks benkpress og intervall/løping dag 1 og fri dag 2 å foretrekke fremfor å trene benkpress dag 1 og løping dag 2.

Ved 2 økter på en dag er det viktig å huske ekstra inntak av væske og karbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...