Gå til innhold

Diett.no og Kosthold.

Mokkakvinnen

Anbefalte innlegg

Koshold er vanskelig, men samtidig så enkelt. Renest mulig produkter, fugl, fisk, kjøtt, masse grønnsaker. Ned i fettprosent, masse proteiner, fett og mindre karbohydrater. Noe mer karbohydrater på treningsdager, mindre eller (in general). Underskudd for å gå ned i vekt, og fortrinnsvis overskudd for å lette legge på seg muskelmasse.

Jeg prøver å loggføre litt på diett. no, og selvom det bare er å plotte inn, krever jo visse mattyper at jeg faktisk veier det først osv. Jeg føler det kan bli et litt stressende moment å "hele tiden" skulle ha nesten på grammet, oversikt over hva jeg spiser.

Og jeg vet det ikke er en bok man kan bla opp i og der står svaret, men hvor mye lit legger folk til diett.no eller andre lignende sider. Jeg har forstått det slik at noen har fått helt feil andel proteiner opgitt i ett egg for eksempel. Hmmm.... Så hvor mye skal man "stole på" slike sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koshold er vanskelig, men samtidig så enkelt. Renest mulig produkter, fugl, fisk, kjøtt, masse grønnsaker. Ned i fettprosent, masse proteiner, fett og mindre karbohydrater. Noe mer karbohydrater på treningsdager, mindre eller (in general). Underskudd for å gå ned i vekt, og fortrinnsvis overskudd for å lette legge på seg muskelmasse.

Jeg prøver å loggføre litt på diett. no, og selvom det bare er å plotte inn, krever jo visse mattyper at jeg faktisk veier det først osv. Jeg føler det kan bli et litt stressende moment å "hele tiden" skulle ha nesten på grammet, oversikt over hva jeg spiser.

Og jeg vet det ikke er en bok man kan bla opp i og der står svaret, men hvor mye lit legger folk til diett.no eller andre lignende sider. Jeg har forstått det slik at noen har fått helt feil andel proteiner opgitt i ett egg for eksempel. Hmmm.... Så hvor mye skal man "stole på" slike sider?

Det er jo bare til å sjekke næringsinnholdet på varen man velger før man legger den til. Feks. når jeg spiser strimlet svinekjøtt fra Nordfjord, må jeg finne den varen med 167 kcal, og ikke de med 115 kcal som noen har lagt til. Sjekker du slik før du legger til den aktuelle varen slipper du at totalsummen blir helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tingene jeg spiser ofte(egg, melk osv) sjekket jeg opp på internett først for å se at det stemte nogenlunde. Ellers, sjekker jeg over protein, fett og karbo etterpå for å se at det ikke er noen skyhøye tall som ikke virker til å stemme. Det meste jeg velger stemmer nesten nøyaktig:) lager jeg ting selv(brød/bakevarer/pannekaker f.eks) så lager jeg en egen matvare for denne så man slipper å taste inn hver ingrediens på grammet, f.eks har jeg lagt inn "camillas proteinpannekaker" som jeg ikke deler med andre.

Jeg har ikke vekt, og soyamelet/proteinpulveret jeg bruker når jeg baker, stemmer ikke ifht. Vekta på hvetemel. Så jeg tar noe jeg vet veier så og så mye. F.eks tar jeg en scoop proteinpulver som jeg vet er 20gr og veier det i hendene ifht. Mel, søtning osv som jeg bruker, så finner jeg ut at så og så mye er ca. 20gr. Blir vanskelig om man skal vær kjempenøye på hvert minste gram. Må jeg kjøpe meg noe mat ute, så blir det jo håpløst å plotte inn nøyaktig. Jeg er heller litt nøye på de tingene som er rike på fett/karbo. Grønnsaker orker jeg sjelden å taste inn så lenge det ikke er store mengder. Etterhvert vil jeg tro man blir flinkere til å ta ting på øyemål og ikke en gang trenger diett.no lenger fordi man vet hva man kan spise og hva de forskjellige varene inneholder. Hadde blitt slitsomt å skulle bruke diett.no resten av livet:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker diett.no, men er litt obs på at produktene der ikke alltid er helt korrekte angående næringsinnhold. Men jeg bruker det bare som en cirka-oversikt over kostholdet mitt. Kroppen er jo ikke en finregner når det kommer til kaloriforbruk eller opptak (om du skjønner hva jeg mener, er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklare det.. :p), så det har lite å si om man f.eks. er noen kalorier over eller under "målet" sitt. Det er så mange faktorer som spiller inn på forbruk/opptak fra dag til dag, så det er etter min mening liten vits i å måtte stresse over registrering av nøyaktige gram av matvarer. Folk har jo fint klart å nå sine mål i forbindelse med kosthold/vekt uten diett.no og lignende sider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...