Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spennende:) Jeg har dessverre ingen erfaring med PSMF, men er selv vegetarianer og har vært det "alltid". Skal følge med i denne tråden:) Er litt utfordrende å få i seg nok proteiner til tider, men om man anstrenger seg litt og tenker kreativt tror jeg absolutt det er mulig. Benytter meg selv om 1-2 scoops proteinpulver til dagen for å få i meg nok gram (prøver ligge på 100 g til dagen), og spiser ellers kesam, skyr, linser/bønner/kikerter, soyakjøtt, ost, økologiske egg osv.

Masse lykke til:D

P.S Vil bare poengtere siden det var snakk om det her; Vegetarianer spiser IKKE kylling eller fisk. Mange som feilaktig kaller seg vegetarianer, og det vanner ut begrepet samt bidrar til at alle tror "ååå, jeg trodde du spiste fisk jeg!!?" *irritert:p * Folk skal få spise hva de vil, men å kalle seg ting som har en klar definisjon kan de la være:meh:

Hehe nei, folk pleier å spørre meg når jeg sier jeg ikke spiser kjøtt "men kylling spiser du vel?" "NEI kylling er kjøtt!!"

Hater å dra på middag til nye folk eller dra ut og spise med masse folk, da får jeg de samme dumme spørsmålene gang på gang. For meg høres de i alle fall dumme ut. Men det er vel litt det samme som å trene masse og ha litt strengere(fornuftig) kosthold, da man blir også sett på som "spesiell".:D

Selv er jeg ikke så flink til å spise bønner, linser og kikerter. Kikerter kan jeg like, og linser er greitnok, men bønner må jeg tvinge i meg. Men jeg bruker proteinpulver i pannekaker og sauser etc. Istedet for hvetemel. Og så må jeg ha i meg 3 shakes om dagen for å komme over 100gr protein. Spiser rundt 100gr nå men skal komme meg opp i ca. 150gr:) litt vanskelig å kutte ut melk og egg om jeg skal prøve PSMF, men hvis det bare er for 1-2 uker, så må jeg vel klare det:P driver å sjekker næringsinnholdet på soyakjøttet nå for å finne ut hvilke typer som er magrest med mest protein. Går mest i pølser om dagen:D

Hehe nei, folk pleier å spørre meg når jeg sier jeg ikke spiser kjøtt "men kylling spiser du vel?" "NEI kylling er kjøtt!!"

Hater å dra på middag til nye folk eller dra ut og spise med masse folk, da får jeg de samme dumme spørsmålene gang på gang. For meg høres de i alle fall dumme ut. Men det er vel litt det samme som å trene masse og ha litt strengere(fornuftig) kosthold, da man blir også sett på som "spesiell".:D

Selv er jeg ikke så flink til å spise bønner, linser og kikerter. Kikerter kan jeg like, og linser er greitnok, men bønner må jeg tvinge i meg. Men jeg bruker proteinpulver i pannekaker og sauser etc. Istedet for hvetemel. Og så må jeg ha i meg 3 shakes om dagen for å komme over 100gr protein. Spiser rundt 100gr nå men skal komme meg opp i ca. 150gr:) litt vanskelig å kutte ut melk og egg om jeg skal prøve PSMF, men hvis det bare er for 1-2 uker, så må jeg vel klare det:p driver å sjekker næringsinnholdet på soyakjøttet nå for å finne ut hvilke typer som er magrest med mest protein. Går mest i pølser om dagen:D

Huff, det er plagsomt! Men jeg skjønner hvorfor folk spør også, når det er så mange tufser som kaller seg vegetarianere når de ikke er det. Alle kjenner noen som kaller seg vegetarianere som spiser kylling liksom... Kyllinger er jo de som har det verst av alle, så for meg som er vegetarianer av etiske årsaker er det rart at folk tror jeg spiser kylling. Det finnes jo flere retninger innen vegetarisme, men ingen av dem inkluderer å spise kylling:P

Jeg spiste aldri bønner osv før, men når jeg begynte å trene styrke og ble bevisst på proteininntaket mitt tvang jeg det i meg. Syns ikke det er så godt å spise rent, men har f.eks kikerter i lasagne, linser i salaten osv. Også har jeg kjøpt noen bønner i salsasaus som smaker godt til pasta, ris osv. Må ganske store mengder til for å komme opp på akseptabelt nivå, er ikke sååå mange gram pr 100. Orker sjeldent mer enn 1/3-1/2 boks.

Tror jeg hadde slitt med å få i meg nok uten egg og melk, men om du virkelig legger deg i selen i 1-2 uker går det nok på et vis:)

Med mindre du veier 35-40kg, så er det for lite. Om det er deg på bildet trenger du ca 2.5g per kg kroppsvekt.

Jeg vet det er i grenseland lite, har 100 g som minimum. Prøver å få i meg mest mulig hver dag, men det er litt vanskelig noen dager. Veier rundt 60 kg, så da skulle jeg vel hatt rundt 150 g. Er nok oppe i det noen dager (de dagene jeg trener, for da er jeg veldig på'n med å spise proteiner), men ellers har jeg 100 g som et min.inntak.

Før spiste jeg sikkert under 40-50 g til dagen, så 100 g er mye for meg.

Huff, det er plagsomt! Men jeg skjønner hvorfor folk spør også, når det er så mange tufser som kaller seg vegetarianere når de ikke er det. Alle kjenner noen som kaller seg vegetarianere som spiser kylling liksom... Kyllinger er jo de som har det verst av alle, så for meg som er vegetarianer av etiske årsaker er det rart at folk tror jeg spiser kylling. Det finnes jo flere retninger innen vegetarisme, men ingen av dem inkluderer å spise kylling:p

Jeg spiste aldri bønner osv før, men når jeg begynte å trene styrke og ble bevisst på proteininntaket mitt tvang jeg det i meg. Syns ikke det er så godt å spise rent, men har f.eks kikerter i lasagne, linser i salaten osv. Også har jeg kjøpt noen bønner i salsasaus som smaker godt til pasta, ris osv. Må ganske store mengder til for å komme opp på akseptabelt nivå, er ikke sååå mange gram pr 100. Orker sjeldent mer enn 1/3-1/2 boks.

Tror jeg hadde slitt med å få i meg nok uten egg og melk, men om du virkelig legger deg i selen i 1-2 uker går det nok på et vis:)

Nei, jeg prøvde(før jeg kjøpte proteinpulver) å spise så mye protein som mulig. Men havnet da på 60-70gr. Er ingen storspiser heller, så det ble håpløst! Så selv om jeg vet man helst skal spise proteinene istedet for å drikke dem så blir jeg nødt til å drikke 3-4 shakes om dagen. Og bruke pulver i mat. Men jeg spiser meg jo mett på soyakjøtt og grønnsaker ellers, så da må det jo gå bra:) Skal jo ikke la shakene erstatte måltider.

Tror ikke det blir så stort problem å få i meg nok protein uten egg og melk forsåvidt, det største problemet er at jeg elsker ost, melk osv:P Og mat uten dressing i form av kesam etc. blir tørt tenker jeg. Men samtidig kan jeg jo ha godt av å lære meg andre måter å lage mat på hvor jeg ikke er såå avhengig av dressing.(før pleide jeg bruke en halv boks rømme per tacoskjell, haha).

Jeg vet det er i grenseland lite, har 100 g som minimum. Prøver å få i meg mest mulig hver dag, men det er litt vanskelig noen dager. Veier rundt 60 kg, så da skulle jeg vel hatt rundt 150 g. Er nok oppe i det noen dager (de dagene jeg trener, for da er jeg veldig på'n med å spise proteiner), men ellers har jeg 100 g som et min.inntak.

Før spiste jeg sikkert under 40-50 g til dagen, så 100 g er mye for meg.

Det må du jobbe med. Du skal ikke ha forskjellig mengde protein på spise- og fridager. PSMF er skrapet helt til beinet fra før, og trening er bare for å opprettholde muskelmasse.

Annonse

Det må du jobbe med. Du skal ikke ha forskjellig mengde protein på spise- og fridager. PSMF er skrapet helt til beinet fra før, og trening er bare for å opprettholde muskelmasse.

Tror ikke hun hadde tenkt å prøve PSMF da, det var vel bare meg. Men kan vel med fordel øke mengden protein likevel sikkert:)

Stemmer det, jeg er/skal ikke på PSMF eller annen diett:) Målet mitt er "bare" å få mer muskler på kroppen og derfor prøver jeg spise mye (for meg) proteiner..

Bare husk at dere må få i dere alle de essensielle aminosyrene for å kunne bygge muskler og forebygge muskeltap. Dere bør ta en titt på kildene deres, eller i det minste ha med gode mengder med melk (og melkeprodukter) og egg.

Vegetarianere kan vel ikke spise egg? Eller har jeg misforstått?

Det var eksempler. Det finnes dem som spiser egg, og det finnes de som ikke drikker melk. Hvor grensen går mellom vegetarianer- og veganerretninger interesserer meg ikke nok til at jeg setter meg mer inn i det enn som så. Poenget var at man må finne komplette aminosyrekilder.

Annonse

Eksempler på proteininnhold i noe vegetarmat:

1 glass melk (2 dl): 6-7 gr. protein (fullverdig)

1 dl. Havregryn: 6 gr. protein

2 skiver ost: 6-7 gr. protein (fullverdig)

100 gram tofu: 10 gr. protein (fullverdig)

100 gram brune bønner, kokt: 8-9 gr. protein

1 tofu bratwurstpølse (Viana): 27 gr. protein (fullverdig)

100 gram tørket "soyachunks": 50 gr. protein (fullverdig)

100 gram Seitan: 18 gr. protein (fullverdig)

100 gram linser: 24 gr. protein

100 gram frosne erter: 5-6 gr. protein

1 egg: 12 gr. protein (fullverdig)

100 gram pasta: 13 gr. protein

Kilde: http://veg-veg.no/vegetarnytt/helse/proteinmytens_død

:thumbsup:

Jeg for min del har gitt opp å prøve å spise nok protein. Har prøvd, men maten inneholdt ikke nok protein til at jeg nådde "målet" før jeg var sprengmett:P så her i gården blir det shakes i tillegg, noe som funker knall for meg. Synes shakes er godt. Og tidlig på dagen er det mer enn mettende nok. I tillegg til at det dreper søtsuget mitt:D så spiser jeg jo store mengder grønnsaker i tillegg. Og noe vegetarkjøtt(men har ikke handla i sverige på ei stund, så nå er det sparemodus på veg. kjøttet)

Melkeprodukter er vel det jeg får mest protein fra. Men sïden man skal droppe dette på psmf, så blir det jo soyakjøtt, grønnsaker og shakes. Vet det ikke er anbefalt med shakes. Men det blir jo litt annet om man spiser vanlig kjøtt. Da kan jeg se fordelen med å spise proteinene fremfor å drikke de. Men jeg spiser jo nok mengde mat uansett. Så shakene for meg blir ikke måltidserstattere, men noe jeg kan kose meg med i mellom måltidene og etter trening.

Du kommer til å slite med å komme deg i Ketso iaff med et totalt vegetarisk kosthold, såfremst du ikke spiser mengder med cottage cheese, eggehviter etc. Jeg har prøvd å komme meg i ketose på vegansk diett, det er omtrent umulig.

Å få nok proteiner er easy, men jeg er spent på hvordan du skal klare PSMF på vegetarisk kosthold, følger tråden iaff.

Du kommer til å slite med å komme deg i Ketso iaff med et totalt vegetarisk kosthold, såfremst du ikke spiser mengder med cottage cheese, eggehviter etc. Jeg har prøvd å komme meg i ketose på vegansk diett, det er omtrent umulig.

Å få nok proteiner er easy, men jeg er spent på hvordan du skal klare PSMF på vegetarisk kosthold, følger tråden iaff.

Hmm, ja vi får se:) Starter i morgen, så er spent nå:D Vekta har ikke rikket seg av 58kg selv om jeg nå har trent ei stund og i tillegg spist rundt 1000kcal om dagen(ganske så stort underskudd). Så om vekta endrer seg etter endt diett(usikker på om jeg skal satse på 7 eller 10 dager enda) så kan man vel si det funket:)

Veg

vegetarianere kan da IKKE spise egg å melk, men en lakto/ovo - vegetarianer kan ;)

Lakto/ovo-vegetarianere er jo også vegetarianere:) Spiser man egg og/eller melk er det derimot feil å kalle seg veganer;)

Jeg er ingen ekspert på disse forskjellige begrepene, men ovo betyr egg? og lakto, melk?

Men da tenker jeg at, om man ikke er hverken lakto eller ovo vegetarianer, er man ikke da veganer..? hehe:P Eller er det flere matvarer jeg har gått glipp av som skiller oss vegetarianere fra veganere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...